رئیس دانشگاه تبریز در ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه مطرح کرد:

نقش مهم دانشگاه تبریز در عرصه‌های مختلف به‌عنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۳ کد : ۱۹۴۷۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۵۰۰

 

رئیس دانشگاه تبریز در ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه از نقش بسزای این دانشگاه به‌عنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده در ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در دانشگاه لومونوسف مسکو سخنرانی خود را اینگونه آغاز کرد: آقایان، خانم ها، روسای محترم دانشگاه ها، همکاران گرامی بسیار خوشحالم که امروز در جمع شما هستم و فرصتی یافته ام تا دومین دانشگاه بزرگ ایران را خدمتتان معرفی کنم. در این فرصت تمایل دارم از سیر تاریخی آموزش عالی در منطقه شمالغرب ایران با محوریت شهر کهن تبریز صحبت نمایم.
رئیس دانشگاه تبریز در ادامه گفت: ایرانیان همواره در گستره تاریخ، سبب تعالی زندگی اجتماعی و فرهنگی بوده و در پیشبرد و توسعه زندگی بشر به خصوص در منطقه خاورمیانه و همسایگان آن، تاثیری بسزا و چشمگیر داشته اند. نگاهی کوتاه به تاریخ پرشکوه ملّت بزرگ ایران،  شاهد عدلی بر میزان و نوع این تاثیرگذاری است.
حضار محترم! من از شهر تبریز در ایران می آیم؛ شهری که به گواهی صفحات تاریخ، از سده های گذشته و به مدد خردگرایی و خداجویی و به یُمن آموزه های روشنی بخش نیاکانِ سرافرازش، در همواره تاریخ، نشان فضیلت و فرزانگی را به پیشانی خود داشته و شعله های آگاهی و دانایی در آن به خاموشی نگرائیده است.
گستره دانش در دیار من به بلندای تاریخ است. حدود هشتصدسال قبل، در قسمت شمال‌شرقی شهر تبریز و در دامنه کوه های سر به فلک کشیده سرخاب و بیلان‌کوه، به همت دانشمندی به نام خواجه رشیدالدین فضل‌اله، یک مجتمع بزرگ دانشگاهی ساخته شد که سالیان سال پذیرای دانش دوستانی از سراسر دنیا بود...
دکتر نصراله‌زاده با ارایه مقدمه ای از تاریخ و فرهنگ این دیار به تاریخچه‌ی دانشگاه تبریز به‌عنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران اشاره کرد و گفت: دانشگاه تبریز یکی از 3 دانشگاه جامع و برتر ایران و بزرگ ترین دانشگاه شمالغرب کشور است و به عنوان دانشگاه معین استان، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان را تحت حمایت خود دارد و در این مدت به دانشگاهی عالی رتبه در مقیاسی ملی و منطقه ای تبدیل شده است.
وی همچنین با اشاره به فعالیت ۲۰ دانشکده، ۱۰ موسسه، مرکز و گروه تحقیقاتی و چهار قطب علمی در دانشگاه تبریز، ادامه داد: این دانشگاه با داشتن یک پردیس بین المللی در ایران، آماده‌ی ایجاد شعبه‌ی بین المللی دیگری در خارج از کشور است و در حال حاضر نیز دارای دوره‌های مشترک آموزشی با اعطاء مدرک دوگانه با دانشگاه‌های معتبر اتریش، استرالیا، چین و ترکیه در زمینه‌های مختلف است.
کسب رتبه‌‌های برتر در نظام‌های رتبه‌بندی معتبردنیا، مسئولیت کارگروه ملی همکاری‌های علمی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، تبدیل شدن به قطب علمی و فرهنگی در منطقه، تحصیل بیش از ۲۳ هزار دانشجو و بیش از یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز، انتخاب پنج نفر از اساتید این دانشگاه به عنوان چهره‌ی ماندگار کشور، ۲۲ استاد و پژوهشگر نمونه‌ی کشوری و پنج نفر به‌عنوان دانشمند جهان اسلام، شهادت ۲۲ تن از دانشجویان دانشکده‌ی فنی و تحصیل سرداران شهید باکری، کسایی، پور شریفی  و ... در دانشگاه تبریز دیگر مباحث مطرح شده توسط رییس دانشگاه در این جلسه بود.
دکتر نصراله زاده در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به پتانسیل های علمی، آموزشی و پژوهشی گفت: دانشگاه تبریز به عنوان دانشگاه جامع که در تمامی گروه‌های های فنی مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه حائز رتبه های بسیار مناسب بین المللی است، آماده توسعه همکاری با دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور روسیه است.
رییس دانشگاه تبریز در پایان ابراز امیدواری کرد؛ اجلاس روسای دانشگاه های برتر ایران در روسیه باعث تقویت مناسبات و عملیاتی سازی این همکاری ها شود.
براساس این گزارش، اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در راستای گسترش و تعمیق همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی طرح‌ریزی شده است.

کلید واژه ها: دانشگاه تبریز دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه دانشگاه لومونوسف مسکو


( ۳ )

نظر شما :