سخنگوی وزارت امور خارجه در جشنواره‌ی «نشان شهریار»تصریح کرد:

شکوفایی جایگاه شعر و ادب ایران در جهان با نشان شهریار

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۰۵۰ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۴۶۳

 

هفتمین جشنواره‌ی علمی و فرهنگی «نشان شهریار» با حضور سخنگوی وزارت امور خارجه، رئیس و اعضای هیات رئیسه‌ی دانشگاه تبریز، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و مهمانانی از کشورهای ترکیه و ارمنستان در دانشگاه تبریز برگزار شد.

 حمایت از ایران‌شناسان و خادمان عرصه‌ی فرهنگ و ادب فارسی جزو وظایف وزارت امور خارجه است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: حضور در آذربایجان و شهر قهرمان پرور تبریز مهد دلاوری، علم، ادب، فقاهت، شجاعت و سلحشوری، سعادت بزرگی است که نصیب ما شد و دانشگاه تبریز نیز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران یکی از سرمایه‌های ارزشمند علمی کشور است.

وی ادامه داد: بدون تردید استاد شهریار یکی از نام‌آوران فرهنگ و ادب فارسی است و به‌همین دلیل سالروز درگذشت این استاد گرامی، به‌عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی نام‌گذاری شده‌است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه زبان و ادب فارسی عنصر اصلی هویت‌بخشی و وحدت بین اقوام ایرانی است، خاطرنشان کرد: زبان و ادب فارسی نه‌تنها از مرزهای جغرافیایی کشور عبور کرده بلکه در بخش‌های گسترده‌ای از آسیای مرکزی، شبه قاره‌ی هند، کشورهای حوز‌ه‌‌ی خلیج فارس، آفریقا و حتی بالکان جایگاهی تاریخی دارد.

کنعانی با اشاره به جایگاه بالای جایزه‌ی بین‌المللی «نشان شهریار» خاطرنشان کرد: این جایزه‌ی جهانی نشانه‌ای گویا از ارج نهادن و تجلیل از فعالین و پیشروان شعر و ادب فارسی بوده و در راستای رشد و شکوفایی فرهنگ و ادبیات فارسی و جایگاه شعر و ادب ایران در سرتاسر جهان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رسالت و وظیفه این وزارتخانه در خصوص حمایت از گسترش و فرهنگ شعر و ادب فارسی در سرتاسر جهان گفت: وزارت امور خارجه یکی از اولویت‌های اصلی خود را در حوزه‌ی دیپلماسی، پشتیبانی از ایران‌شناسان و خادمان عرصه‌ی فرهنگ و ادب فارسی در کشورهای خارجی قرار داده و قویاً این اولویت را پیگیری می‌کند.

کنعانی در خاتمه تأکید کرد: اعطاء جایزه‌ی ارزشمند بنام نامی استاد شهریار و برگزاری سایر برنامه‌های جهانی در خصوص این شعر و ادب فارسی فرصتی مناسب برای پژوهشگران جوان و شناخت و معرفی فرهنگ ایرانی به مخاطبان جهانی می‌باشد.

اشعار استاد شهریار شعر ترکی را زنده کرد

رئیس دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: سرزمین پهناور ایران مهد علم و خرد ورزی با پیشینه‌ای طولانی، پذیرای بسیاری از دانشمندان، علما و فرهیختگان بوده و تاریخ بر این موضوع گواهی دارد.

دکتر صفر نصراله‌زاده ادامه داد: ایران ترکیبی از اقوام، فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف است که سالیان سال در کنار یکدیگر با مسالمت، نیکی و آرامش زندگی کرده‌اند و ما امروز وارث ایرانی متحد و مقتدر هستیم که اتحاد بین اقوام و فرهنگ‌های آن موج می‌زند. اما عده‌ای قلیل قصد خدشه‌دار کردن این اتحاد را دارند ولی ما همواره در طول این سال‌ها استقلال خود را حفظ کرده و به دنیا ثابت کردیم که می‌توانیم  روی پای خود بایستیم.

رئیس دانشگاه تبریز همچنین گفت: افتخارات تبریز و آذربایجان تمام‌نشدنی است؛ به‌طوری‌که این دیار متعلق به علامه‌هایی چون امینی، جعفری و طباطبایی، شعرایی چون شهریار، صائب، کمال خجند و شهدایی چون باکری، یاغچیان و تجلایی می‌باشد که در طول هشت سال دفاع مقدس در مقابل دنیا ایستادند.

دکتر نصراله زاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: اشعار استاد شهریار مقبولیت و اثرات زیادی داشته و شعر ترکی را زنده کرد و به حلقه‌ی وصل بین تمامی فرهنگ‌های ایرانی مخصوصاً در منطقه‌ی آذربایجان تبدیل شد. استاد شهریار در قله‌ی شعرا قرار داشته و یک شاعر فراملی است و دایره‌ی نفوذ اشعار شهریار تا کشورهای مختلف گسترش یافته است که این موضوع به جهان‌بینی توحیدی و علاقه‌ی وافر استاد شهریار به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) برمی‌گردد.

وی با اشاره به عدم تأثیرپذیری استاد شهریار از گروه‌ها و افرادی که قصد سوءاستفاده از این شاعر بزرگوار را داشتند، یادآور شد: استاد شهریار فرهنگ و الگویی را ارائه داد که با آن می‌توانیم در کنار هم به‌عنوان ید واحده در مقابل مستکبرین بایستیم. مستکبرینی که قصد به جان هم انداختن مردم را داشته و منفعتشان در گرو اختلاف‌افکنی بین مردم است و متأسفانه برخی از مسئولین کشورهای منطقه قصد خدشه‌دار کردن وحدت بین مردم منطقه را دارند.

دکتر نصراله زاده در خاتمه با اشاره به شعر حیدربابای استاد شهریار گفت: شهریار شاعر دل‌سوخته‌ای است که از مرزهای جسمانی عبور کرده و به معنویت و روحانیت رسیده است و هر شخصی نمی‌تواند اشعاری مانند اشعار این شاعر را بسراید.

شعر را یکی از ظرفیت‌های غنی برای به وجود آوردن یگانگی میان انسان‌ها

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: در نگاه علما پرداخت به جامعه و ساختن جامعه‌ی دینی، مقدم بر سایر موضوعات است و در طول سالیان مدید توجه به جامعه و اجتماع مورد غفلت قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد انوری ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی بحث توجه به اجتماع و ساخت جامعه‌ی دینی موضوعیت پیدا کرد و اساساً جامعه و پرداختن به آن هنر اصلی امام‌خمینی (ره) بود؛ بطوریکه امام راحل انسانی را تعریف کردند که حامل روح توحیدی بوده و دارای وجدان بیدار است.

وی خاطرنشان کرد: اساس ساختن اجتماع، دستیابی به یگانگی میان انسان‌ها است و دراین‌صورت است که همدلی در جامعه شکل‌گرفته و جامعه‌ی توحیدی به وجود می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین انوری، شعر را یکی از ظرفیت‌های غنی برای به وجود آوردن یگانگی میان انسان‌ها برشمرد و افزود: جامعه‌ی دینی محدود به یک مرز خاص نیست و همه‌ی انسان‌ها را شامل می‌شود و استاد شهریار یکی از ستارگان آسمان شعر و ادب است و پرداخت به اشعار شهریار برای کسانی که جامعه را هدف خود قرار داده‌اند، کمک می‌کند.

تبدیل مؤسسه‌ی مطالعات و تحقیقات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز به اندیشکده

دبیر هفتمین جشنواره‌ی علمی و فرهنگی نشان شهریار نیز طی سخنانی اظهار کرد: مؤسسه‌ی مطالعات و تحقیقات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز در سال ۱۳۹۳ آغاز بکار کرده و با رویکرد فرهنگی و علمی، ظرفیت‌های حوزه‌ی تمدن ایرانی مخصوصاً حوزه‌ی ترویج زبان و ادبیات فارسی را در کشورهای همسایه، شناسایی کرده است.

دکتر احمد فرشبافیان در تشریح برنامه‌های کلان این مؤسسه در طول سال‌های اخیر گفت: ۲۰ سمینار علمی در مدت زمان پنج سال قبل‌ از شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف از جمله آذربایجان، ترکیه، عراق و ... و هفت سمینار مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا برگزار شده‌است. همچنین ۲۲ دوره‌ی دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور یک هزار و ۲۷ دانشجو از کشورهای همسایه برگزارشده و همچنان نیز با این دانشجویان در ارتباط هستیم. ۱۶۰ استاد از دانشگاه تبریز و ۸۵ استاد از کشورهای همسایه نیز در برنامه‌های مختلف این مؤسسه شرکت کرده‌اند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: مؤسسه‌ی مطالعات و تحقیقات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز از سال 1394 تا کنون دو برنامه‌ی کلان برگزار کرده‌است که عبارت است از کنگره‌ی پاسداشت ادبیات عاشورایی که شش دوره آن برگزار شده و هفتمین دوره در مردادماه سال آینده برگزار خواهد شد به‌طوری‌که در شش دوره قبل ۱۲۵ شاعر و محقق عاشورایی را شناسایی و  ضمن اعزام به عتبات عالیات یا مشهد مقدس فرهنگ انقلابی ادبیات عاشورایی را به این مداحان منتقل کردیم.

دکتر فرشبافیان با اشاره به برگزاری جشنواره‌ی علمی و فرهنگی نشان شهریار نیز گفت: در راستای برگزاری این جشنواره شخصیت‌های برجسته و اساتید فعال در عرصه‌ی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای همسایه شناسایی شده و از طریق راهنمایی و مشورت رایزنان فرهنگی در سفارتخانه‌ها، بهترین‌ها انتخاب می‌شوند.

دبیر هفتمین جشنواره‌ی علمی و فرهنگی نشان شهریار با تأکید بر این‌که دیپلماسی علمی مقدم بر سایر دیپلماسی‌ها است، افزود: امسال چهار برگزیده از کشور ترکیه و دو برگزیده از ارمنستان مورد تجلیل قرار خواهند گرفت اما متأسفانه برخی از کشورها نه‌تنها با دیپلماسی علمی آشنا نیستند حتی دیپلماسی سیاسی و فرهنگی را هم نمی‌دانند و اجازه ندادند اساتید برگزیده آن کشورها در این جشنواره حضور یابند.

دکتر فرشبافیان در خاتمه از تبدیل مؤسسه مطالعات و تحقیقات قفقاز آناتولی و آسیای میانه به اندیشکده خاطر نشان کرد: خوشبختانه در ادامه‌ی حمایت‌های رئیس دانشگاه تبریز از فعالیت‌های مؤسسه تحقیقاتی قفقاز، با دستور ایشان این مؤسسه از امروز به اندیشکده تبدیل شده و کارهایی از قبیل تولید محتوای فکری و اندیشه‌ای، تدوین دایرةالمعارف بزرگ آذربایجان، گردآوری نسخ خطی فارسی و تدوین فهرست این نسخ و همچنین برگزاری ‌‌‌‌‌‌‌‌نمایشگاه‌های علمی فرهنگی را انجام خواهد داد.

براساس این گزارش، در پایان این مراسم دکتر آسا طوریان و دکتر گورگیان از ارمنستان، پروفسور بولنت چاکماک، دکتر اوزکان دایی، دکتر آسمان کوکهان و دکتر برنا کاراگوزاوغلو از ترکیه به همراه دکتر صدرمحمدی از ایران به‌عنوان نفرات برتر این جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.

کلید واژه ها: دانشگاه تبریز نشان شهریار دکتر صفر نصراله زاده رئیس دانشگاه تبریز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه استاد شهریار حجت‌الاسلام والمسلمین محمد انوری دکتر احمد فرشبافیان


( ۶ )

نظر شما :