آغاز به کار نخستین همایش بین‌المللی فقه گردشگری در دانشگاه تبریز

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۹ کد : ۹۲۵۲ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۸۷۲

نخستین همایش بین‌المللی فقه گردشگری با حضور اساتید، دانشجویان و فعالان این حوزه در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز،آیین افتتاحیه این همایش با سخنرانی های نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، استاندار آذربایجانشرقی، شهردار تبریز، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، رئیس دانشگاه تبریز و برخی دیگر از فعالان این بخش آغاز شد.  

همایش بین‌المللی فقه گردشگری از امروز به مدت سه روز با حضور اساتید، دانشجویان و میهمانان داخلی و خارجی توسط جامعه المصطفی العالمیه واحد تبریز و با همکاری مراکز علمی و نهادهای دولتی و مردمی تبریز از جمله؛ استانداری استان آذربایجان شرقی،سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، دانشگاه‌های سراسری تبریز، آزاد اسلامی تبریز، هنر اسلامی تبریز و علم و فرهنگ و... در تبریز برگزار می‌شود.

دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در آیین آغاز بکار این همایش ضمن معرفی این دانشگاه و با بیان اینکه دانشگاه تبریز دومین دانشگاه قدیمی ایران است، اظهار داشت: دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۶ با تاسیس دو دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت خود را آغاز نمود و در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، دارای ۳۰۰ آزمایشگاه ،۱۰ مرکز پژوهشی،۸۰۰ نفر عضو هیات علمی و بیش از 24 هزار نفر دانشجو و ... یکی از دانشگاه های بین المللی، سطح یک و برتر کشور است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه تبریز جزو ۵ دانشگاهی است که قرار است کاندیدای بین ۲۰۰ دانشگاه مطرح کشور شود، یادآور شد: دانشگاه تبریز در بسیاری از حوزه ها جزو دانشگاه های پیشرو بوده و بیشترین هزینه را برای انقلاب کرده و شهدای زیادی را هم تقدیم کرده که به خاطر شهادت ۲۲ نفر از دانشجویان دانشکده فنی در کشور هم به عنوان مشهدالشهدای دانشگاه های کشور مطرح است.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه شهر تبریز مهد علم و دانش بوده که حدود ۷۰۰ سال قبل در تبریز یک دانشگاه بین‌المللی به نام ربع رشیدی بود که در این دانشگاه به سه زبان زنده دنیا تدریس می‌شد، اضافه کرد: نام شهر تبریز در گردشگری یک نامی ناشناخته برای جهانیان است، ولی با این وجود میزبانی همایش‌های بین‌المللی  گردشگری است که برگزاری چنین  همایش های در تبریز می‌تواند نام این شهر کهن را بر سر زبان‌ها بیاورد.

لازم به ذکر است؛ ماهیت شناسی و مبانی فقه گردشگری، جایگاه گردشگری در آموزه های دینی، ابعاد و قلمرو فقه گردشگری در حوزه ها و انواع گردشگری، فقه گردشگری؛ شهر اسلامی و حقوق گردشگران، جایگاه گردشگری در نظام اداری حقوقی ایران و  تبریز و الگوی شهر مطلوب اسلامی از جمله محورهای این همایش اعلام شده که به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بخت‌آور رئیس این همایش از زمان فراخوان، ۲۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که در طی یک داوری دقیق، آثار برگزیده انتخاب شده است.

همین گزارش حاکی است؛ تمام تلاش اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه این است که گردشگری طبق شریعت و قانون چنان تسهیل شود که صنعت گردشگری در ایران و کشورهای اسلامی به عنوان عاملی برای تقویت فرهنگ و تمدن اسلامی تبدیل شود.

از این رو این همایش به بررسی و واکاوی ابعاد مختلف فقهی و حقوقی مسائل گردشگری می‌پردازد تا بتواند راهکارهای صحیح علمی و اجرایی برای رفع موانع موجود در گردشگری برسد؛ همچنین این همایش زمینه خوبی برای حضور اساتید حوزه و دانشگاه و طلاب و دانشجویان در همه عرصه‌ها و گرایش‌های علمی مربوط به محورهای علمی همایش است تا یافته‌های علمی مستند و تحلیلی و توصیفی آنها در این حوزه‌ها به عنوان منشور علمی در مجامع علمی معتبر دنیا در داخل و خارج مطرح شود.

یادآور می شود: همایش بین‌المللی فقه گردشگری هم اکنون در دانشگاه تبریز در حال برگزاری است و در طول سه روز برگزاری این همایش برنامه های مختلفی برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است.

 


( ۳ )

نظر شما :