تولید زیست سوخت (بیودیزل) از روغن های آشپزی از سوی محققان دانشگاه تبریز

۰۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۹:۳۹ کد : ۸۶۸۱ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۵۳۴۹

 

محققان دانشگاه تبریز در قالب طرح تحقیقاتی به تولید زیست سوخت (بیودیزل) از روغن های آشپزی دست یافتند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر مهتاب پیروزمند مجری این طرح در این باره با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه تهیه سوخت است، گفت: بیودیزل یا زیست سوخت یکی از گزینه های مناسب می باشدکه استفاده از آن در بسیاری از کشورهای دنیا متداول است زیرا در مقایسه با سوخت های فسیلی، به عنوان سوختی دوستدار محیط زیست مطرح است.

استاد دانشکده شیمی دانشگاه تبریز افزود: بیودیزل یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و تجدیدپذیر مانند روغن های گیاهی و چربیهای حیوانی ساخته می شود. در حال حاضر بیودیزل از طریق واکنش ترانس استریفیکاسیون روغن های گیاهی مانند روغن ذرت، روغن نخل و کلزا، با یک الکل که بهتر است متانول باشد، در حضور یک کاتالیست مانند کلسیم اکسید تولید می شود.

این محقق در ادامه با اشاره به فرایند تولید این سوخت خاطر نشان کرد: چون این دسته از روغن ها حاوی مقدار زیادی اسید چرب آزاد هستند، علاوه بر ترانس استریفیکاسیون، فرایند استریفیکاسیون نیز باید در ابتدا انجام شود. بنابراین فرایند تبدیل روغن های مستعمل به بیودیزل در دو مرحله صورت می گیرد. از این رو اگر کاتالسیتی بتواند این فرایند را در یک مرحله انجام داده و از پایداری خوبی نیز برخوردار باشد بسیار ارزشمند می باشد.

مجری این طرح تاکید کرد: در این پروژه تحقیقاتی نانوکاتالیست حفره دار MCM-41 که یک ترکیب زیست سازگار از جنس سیلیس است با استفاده از سورفکتانت آلی به عنوان قالب، سنتز شد و روغن مستعمل آشپزخانه که دورریز محسوب می شود در حضور این کاتالیزور و با استفاده از حلال متانول، با بهره بالاتر از 92 درصد، تنها در یک مرحله و در مدت زمان 3 ساعت به زیست سوخت (بیودیزل) تبدیل می شود.

 وی کاهش هزینه، افزایش سرعت تولید کاتالیست و تولید بیودیزل و کاهش آلاینده های محیط زیست از مزایای این فرایند اعلام کرد.

همین گزارش حاکی است: این طرح با همکاری مهری مهدوی آناخاتون به سرانجام رسیده است.

 


( ۶ )

نظر شما :