نشست خبری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز برگزاری شد

۲۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۸ کد : ۸۳۵۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۹۰۲

همزمان با بزرگداشت هفته پژوهش نشست خبری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر اصغر عسگری در این نشست با اشاره به اینکه دانشگاه تبریز از لحاظ قدمت دومین دانشگاه ایران است، گفت: در حال حاضر 24 هزار نفر در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه تحصیل می کنند که 40 درصد این تعداد را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند. همچنین این دانشگاه دارای هشتصد نفر عضو هیات علمی است که  تقریبا نیمی از آنها دارای رتبه علمی دانشیار و استاد تمام هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اشاره به افزایش پژوهشگران پسا دکتری گفت: نسبت به سال های گذشته شاهد افزایش چشمگیر پژوهشگران پسادکتری در دانشگاه تبریز هستیم و امسال 80  پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه تبریز مشغول هستند همچنین 300 آزمایشگاه در زمینه های مختلف کارهای تحقیقاتی را انجام می دهند و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه نیز سال گذشته رتبه اول در شبکه آزمایشگاهی کشور را کسب نمود.

دکتر اصغر عسگری، افزود: دانشگاه تبریز در رتبه بندی تایمز 2019، در رشته های مهندسی عمران، مکانیک، هوا فضا، برق الکترونیک و و شیمی جزو400 تا 500 دانشگاه برتر بوده و در مجموع نیز بین 600 الی 800 دانشگاه اول جهان است.

وی با اشاره به اینکه برای قرار گرفتن در بین 200 دانشگاه برتر دنیا، چاپ مقالات علمی نقش بسزایی داشته و باید پروژه های مشترک با دانشگاه ها دیگر به 30 درصد افزایش یابد، اضافه کرد: در سال های گذشته 135 تفاهم نامه با دانشگاه های مختلف منعقد و در 17 رشته  دوره های مشترک بین المللی با دانشگاه های ترکیه داریم. همچنین اخیرا همکاری با 4 دانشگاه استرالیا و سالزبورگ اتریش تصویب شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه به مناسبت هفته پژوهش روز چهارشنبه 28 آذر روز "درهای باز دانشگاه" است، گفت: دانشگاه تبریز آمادگی میزبانی از نهادها و مرکز دولتی و موسسات علمی برای بازدید از دانشکده ها، پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی، موزه ها و سایر بخش ها را دارد.

دکتر عسگری از درخواست وام 40 میلیون دلاری به منظور تجهیز و تکمیل آزمایشگاه های دانشگاه تبریز خبر داد و عنوان کرد معاونت فناوری ریاست جمهوری به منظور تشویق برای خرید کالای ایرانی، تامین 50 درصد هزینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل را تقبل کرده است.

استاد دانشگاه تبریز تصریح کرد: نزدیک  به 45 درصد از بودجه دانشگاه های کل کشور از شهریه دانشجویان خارجی تامین می گردد و معتقد هستیم باید عدالت آموزشی در این خصوص رعایت گردد و ارائه وام به معنای عدم گرفتن شهریه از دانشجو نمی باشد.

وی افزود: در حال حاضر 140 دانشجو خارجی از کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، یمن، سوریه و ترکیه در دانشگاه تبریز در حال تحصیل هستند و باید تلاش کنیم که این تعداد را در سال های آتی به 4000 نفر افزیش دهیم.

دکتر اصغر عسگری به تاثیرات مثبت پذیرش دانشجوی خارجی از جمله ارز آوری اشاره کرده و گفت:  با توجه به افزایش تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه تبریز، از سال آینده کلاس های آموزش زبان فارسی برای این دانشجویان تشکیل شده و آنها موظف هستند طی 6 ماه زبان فارسی را فراگیرند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز به تعامل این دانشگاه با صنعت اشاره کرد و ابراز داشت: ارتباط دو سویه با صنایع استان داریم که این ارتباطات در حال افزایش بوده و  از این میان می توان به ارتباط نزدیک با شرکت سیم و کابل تبریز اشاره کرد که در زمینه های پژوهشی بوده و حتی پرسنل آن توسط دانشگاه تبریز تامین می شود و همین ارتباط نزدیک را با مس سونگون ورزقان را هم داریم.

وی افزود: دانشگاه با شهرداری تبریز نیز تعامل نزدیکی دارد و از آن جمله می توان به انعقاد 56 مورد  تفاهم نامه شامل: مبلمان شهری، حمل و نقل و حوزه های دیگر اشاره کرد.

دکتر عسگری در مورد همکاری های دو سویه با بخش های مختلف ورزشی  نیز خاطر نشان شد: کارهای پژوهشی خوبی در این دانشگاه در حوزه ورزش صورت گرفته و اساتید دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی در حوزه های مختلف ورزشی با باشگاه ها، مراکز ورزشی مختلف و حتی تیم ملی کشتی دارند و بدین ترتیب باید عنوان کرد تعامل خوبی با باشگاه ها در زمینه ورزش داریم.

 


( ۱ )

نظر شما :