معرفی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز/هفته کتاب و کتاب خوانی را گرامی می داریم/ حال خوش خواندن

۰۹ آبان ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۴ کد : ۸۰۰۳ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۲۶۸۸

 

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز، در نیمه دوم سال 1346 هجری شمسی با ادغام کتابخانه‌های دانشکده‌های مختلف تأسیس گردید و به‌منظور برآورد نیازهای علمی و اطلاعاتی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی اساتید، دانشجویان و پژوهشگران مجدانه به توسعه مجموعه خود اقدام نمود. این کتابخانه بعد از سال‌ها تلاش اکنون دارای 130،000نسخه کتاب چاپی در زبان های فارسی و لاتین، 3148 عنوان مجله فارسی  657 عنوان مجله لاتین، نزدیک به 18 هزار پایان نامه و رساله دانشگاهی، 29 عنوان کتاب خطی، و 2000 جلد کتاب نفیس و چاپ سنگی،  850،000 عنوان کتاب دیجیتالی و در کل در حدود 90 میلیون رکورد اطلاعاتی دیجیتال است.
درواقع می‌توان گفت زبان فارسی به‌عنوان زبان‌اصلی و زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم مجموعه منابع کتابخانه است. البته ناگفته نماند علاوه بر زبان‌های فوق‌الذکر، کتابخانه مجموعه‌هایی را به زبان‌های زنده دنیا  (ترکی آذری، ترکی استانبولی، عربی، فرانسه، آلمانی و ...) جهت استفاده پژوهشگران در مجموعه خود جای داده است. کتابخانه مرکزی علاوه بر کتاب‌ها سایر اشکال منابع اطلاعاتی نظیر پایان‌نامه‌ها، طرح‌های تحقیقاتی، نقشه‌ها، نسخ خطی و... را گردآوری نموده است.

در حال حاضر سیاست کتابخانه مرکزی دانشگاه همپای سایر کتابخانه‌های دانشگاهی جهان و ایران اولویت دادن به خرید و در دسترس قرار دادن منابع الکترونیکی Online از ناشرین معتبر دنیا برای اعضای خود است و در این راستا بیش از 80 پایگاه و بانک اطلاعاتی و نشریات الکترونیکی پیوسته را با بیش از 90 میلیون رکورد دیجیتال تمام متن را در اختیار اساتید، پژوهشگران و دانشجویان قرار می دهد.
کتابخانه به‌صورت قفسه باز با استفاده از فنّاوری هوشمند RFID اداره می‌شود و رده‌بندی کتابخانه کنگره موسوم به LC است. تمامی اطلاعات کتابشناختی منابع از طریق نرم‌افزار کتابخانه‌ای پارس آذرخش و پورتال کتابخانه دیجیتال  آن، به‌صورت پیوسته قابل جستجو گردیده است...

* لینک اطلاعات تکمیلی

 

 


( ۳۳ )

نظر شما :