نشان بین‌المللی استاد شهریار در دانشگاه تبریز به محققان و اساتید خارجی و داخلی اهدا شد

۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۷ کد : ۷۶۶۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۲۴۷

در آستانه روز ملی شعر و ادب فارسی، نشان بین‌المللی استاد شهریار در آیینی در دانشگاه تبریز به 5 نفر از محققان و پژوهشگران و اساتید کشورهای ترکیه، جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ایران اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این آیین به  جایگاه  والای استاد شهریار در ارتقاء شعر ترکی و فارسی درسده اخیر اشاره کرد و گفت: علت ماندگاری شعر شهریار به خاطر علاقه وی به مسایل اجتماعی و فرهنگی و در راس آنها نگاه عمیق به مسایل مذهبی و دینی  و  ارادت به  اهل  بیت(ع) اشاره کرد که نمونه بارز این امر را می توان در شعر علی ای همای رحمت به خوبی مشاهده کرد. 

دکتر میر رضا مجیدی در ادامه شهریار را یکی از شخصیت های تاثیرگذار در منطقه و جهان بیان کرد و افزود: شهریار شاعری بود که بعد از رحلت خود نیز با آثار ماندگاری که برجای گذاشته است موجب هم گرایی، وحدت و همدلی کشورهای منطقه شده است.

رییس مؤسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز و دبیرچهارمین جشنواره بین‌المللی نشان فرهنگی شهریار نیز در این آیین با بیان اینکه امروزه دیپلماسی فرهنگی از دیپلماسی سیاسی و اقتصادی ماندگارتر است، اظهار داشت: ما بر این اعتقادیم که ظرفیت فرهنگی ایران اسلامی به ویژه نهادهای علمی فرهنگی خطه آذربایجان در ایران مانند دانشگاه تبریز و نیز کشورهای همسایه ایران که در یک حوزه تمدنی قرار دارند و از پیشینه فرهنگی تاریخی یکسانی برخوردارند می تواند در ایجاد تمدن نوین اسلامی و شرقی نقش مهمی را ایفا کند.

دکتر احمد فرشبافیان در ادامه با بیان اینکه تجمع نیروهای فکری کشورهای غرب آسیا به ویژه در منطقه قفقاز و آناتولی اعم از آکادمیک و غیر آکادمیک به عنوان الگوهای موفق و تاثیرگذار بر جوانان جویای علم و پیشرفت، کاری است که اثرات آن در همه کشورهای هدف در آینده ای نه چندان دور مشاهده خواهد شد، تصریح کرد: امروز دیگر شخصیت های ادبی و فرهنگی ایران و آذربایجان و ترکیه و اکثر کشورهای همسایه میان جوانان تحصیل کرده و آگاه ناشناخته نیستند و مهم این است که ما جلوگیری از تحریف هویت و ماهیت این شخصیت ها و افکار و آثار آنها، حقیقت را حراست کرده و بدون ناخالصی به جوانان ارایه نماییم.

رییس مؤسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به روند انتخاب نشان شهریار این دوره افزود: طبق روال سال های گذشته از 5 ماه پیش 14 نفر از اساتید و محققان از ایران و کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان، پاکستان، ارمنستان و جمهوری خود مختار نخجوان معرفی و رزومه و آثار و فعالیت های علمی و فرهنگی خود را به دیرخانه این همایش ارسال کردند که در نهایت امروز 5 شخصیت از چهار کشور برای دریافت مدال و یک نفر برای تشویق انتخاب شدن که امروز نشان شهریار به آنها اهدا می شود.

دکتر ابراهیم اقبالی،  استاد دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی و محقق و صاحبنظر در حوزه شهریار شناسی نیز از دیگر سخنرانی این مراسم بود که در راستای ویژگی های بارز اخلاقی و شخصیتی استاد شهریار به ارایه مطالب خود پرداخت.

وی افزود: استاد شهریار در عین موقعیت  شناسی در مقابله  با انحرافات فکری جامعه با خلوص نیت و علاقه وافر به عرفان و نگرش عارفانه به واقعه عاشورا و درنهایت  نبوغ ذاتی هنری و شعری او را از دیگر شعرا عصر خویش متمایزتر کرده است.

 وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان نیز در این آیین ضمن  اعلام آمادگی برای ارائه خدمات  فرهنگی به  دانشگاه هاو  مراکز علمی کشور، دانشگاه  تبریز را  به عنوان  پل  ارتباطی مابین  مراکز علمی کشور های همجوار منطقه  دانست، یادآور شد:  باید از پتاسنیل های دانشگاه های منطقه و در راس آنها از دانشگاه تبریز جهت مبارزه  با  شبیخون  فرهنگی غرب و ایجاد تعاملات سازنده  فکری و فرهنگی مابین کشورهای قفقاز، ایران و ترکیه بهره جست و برگزاری مراسم  نشان  فرهنگی شهریار نماد بارزاین همکاری است که در آینده نزدیک آثار خوب آن  نمایان  خواهد شد.

 محمد رضا پاکروان از استاد شهریار  بعنوان الگوی فرهنگی والا یاد کرد و علاقه  وافر متقابل  مابین  مقام معظم  رهبری و استاد شهریار را  نشانگر جایگاه  استاد شهریار در ایران  دانست.

وی در خاتمه  برای ارتقاء شهریار شناسی راهکارهایی پیشنهاد نمود که از مهمترین آنها می توان  به  برنامه ریزی و بسترسازی برای ارتقاء جشنواره نشان شهریار از سطح کنونی به نشان ملی و ایجاد بنیاد بین المللی شهریار، بهره گرفتن از توانایی بالای هنرمندان، استفاده از انجمن های دوستی مابین کشورها و رایزنان فرهنگی ایران در بیش از هشتاد و پنج  نمایندگی فرهنگی کشورمان در خارج از کشور، بهره مندی از طرح جایزه  کتاب با عنوان  استاد شهریار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و ... اشاره  کرد.

در پایان این مراسم، نشان بینالمللی فرهنگی شهریار به پروفسور«عدنان قره اسماعیل اوغلو» از دانشگاه کریک قلعه ترکیه، پروفسور «حسن چیفتچی» از دانشگاه بینگول ترکیه، پروفسور سلیم اوغلو از جمهوری آذربایجان و پروفسور آرمانوش کوزومویان از جمهوری ارمنستان و«ابراهیم اقبالی» عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز اهدا شد و همچنین در این آیین ااز منصور آیرم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان و محمد طاهری خسروشاهی دانشجوی دکتری ادبیات فارسی با اهدای لوح و تندیس تشویق و تقدیر بعمل آمد.

همین گزارش حاکی است: پخش کلیپ و شعرخوانی از دیگر برنامه های این جشنواره بود.

 


نظر شما :