نکوداشت خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی دکتر علی شکویی در دانشگاه تبریز

۱۹ آذر ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۱ کد : ۳۳۹
تعداد بازدید:۲۰۳۵
 

نکوداشت خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی دکتر علی شکویی، پیش کسوت علم اطلاعات و دانش شناسی ایران از سوی دانشگاه تبریز و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شاخه آذربایجان شرقی در این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز، در این آیین، تکریم و نکوداشت از خدمات علمی و آموزشی پیش کسوتان عرصه دانش در قید حیات را از وظیفه همه آحاد و  افراد جامعه بیان کرد و گفت: این عزیزان در طول عمر خویش خدمات متعددی در پیشبرد تولید علم در عرصه های ملی و بین المللی انجام داده اند که باید از این ها به نحوه شایسته ای تقدیر صورت گیرد.
دکتر محمدرضا پور محمدی، در ادامه استفاده از تجربیات و دانش این پیشکسوتان را برای دانشجویان و جوانان ضروری خواند و افزود: این افراد سرمایه های ارزشمند کشورمان به حساب می آیند، و نباید به راحتی از کنار آنها گذشت و آنها را فراموش کرد.
وی، با اشاره به اینکه امروز ملت و کشوری ثروتمندتر است که  نیروی انسانی متخصص و ماهر داشته باشد، تصریح کرد: برای اینکه در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید  در پی تولید علم و فناوری و به ویژه تربیت نیروی انسانی متخصص بر اساس نیاز جامعه باشیم.
رییس دانشگاه تبریز، همچنین در باره نکوداشت دکتر علی شکویی گفت: دکتر شکویی و خانواده ایشان جزو چهره های ماندگار کشورمان به حساب می آیند که این آیین نیز به خاطر تقدیر و تشکر از خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی وی صورت می گیرد که البته این امر باید پیش از اینها انجام می شد.
دکتر سعید رضایی شریف ابادی، رییس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی کشور نیز در این مجمع با بیان اینکه نباید عصر ماشینی و اطلاعات ما را از اهداف اصلی زندگی مان دور کند، یادآور شد: تکریم بزرگان، پیش کسوتان و توجه به خانواده از جمله این اقدات است که نباید فراموش شود.
به گفته وی، دکتر شکویی و امثال اینها نیازمند برپایی چنین مراسم هایی نیستند، ولی به پاس همه خدمات وی در پیشبرد و رشد رشته  اطلاعات و دانش شناسی این کار ضروری است.
دکتر یوسف ادیب، رییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز نیز در این مراسم ضمن تشکر از برپایی این مراسم از سوی متولیان امر گفت: دکتر علی شکویی یکی از چهره های شناخته شده علم اطلاعات و دانش شناسی ایران است که برای تعالی و رشد این رشته ها زحمات فروانی کشیده اند که امروز از وی به پاس این خدمات تقدیر می شود.
ویف گشاده روی، صعه صدر و دانشجو پروری را از صفات بارز استاد برشمرد که همواره در ذهن و ضمیر شاگردان و اردتمندان وی نقش بسته است.
 دکتر رسول زوارقی، مدیر گروه علم اطلاعات دانشگاه تبریز و رییس انجمن انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شاخه آذربایجان شرقی نیز در این مجمع با اشاره به فعالیت های صورت گرفته از سوی این انجمن در زمینه های مختلف گفت: برگزاری 15 کارگاه تخصصی، 4 نشست علمی، تجلیل از پیشکسوتان این رشته، برگزاری 8 نشست رسانه ای، انتشار خبرنامه انجمن، کلینیک کتاب شامل برنامه های کتاب درمانی برای کودکان، اطلاع درمانی و مشاوره خواندن، قصه خوانی برای کودکان و ما برایتان می خوانیم، برگزاری چندین کارگاه معرفی رشته و بروشورهای مختلف و توزیع آن در نمایشگاه کتاب و ... از جمله این کارها است.
همچنین در این مراسم دکتر علی اکبر صفی پور، مدیر کل ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، دکتر علی آدینه قهرمانی، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات دانشگاه تبریز، دکتر فریبرز خسروی، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، دکتر صادق سلطان القرایی، عضو هیات علمی پیشکسوت دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، دکتر زهرا اباذری، مدیر گروه علم اطلاعات دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، دکتر احمد شعبانی، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات دانشگاه اصفهان، دکتر نادر نقشینه، معاون اجرایی دانشکده علم اطلاعات دانشگاه تهران و دکتر غفور امانی، عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد اردبیل در خصوص شخصیت و خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی دکتر علی شکویی به سخنرانی پرداختند.
یادآور می شود: رونمایی از کتاب، پخش کلیپ در مورد زندگی و خدمات دکتر شکویی، تقدیر از استاد دکتر شکویی و تجلیل از استاد و سایر بزرگان از فعالان انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شاخه آذربایجان شرقی از دیگر برنامه های جنبی این آیین بود.
همین گزارش حاکی است؛ دکتر علی شکویی متولد سال 1319 تبریز است، وی در سال 1339 وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز شد و در سال 1343 در رشته فلسفه و علوم تربیتی فارغ التحصل و در سال 1354 به تدریس در این دانشگاه مشغول تدریس شد، و در سال 1366 در کنار همکاری با دانشگاه تبریز به دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران انتقال یافت. دکتر شکویی همزمان با فعالیت در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، با واحد علوم تحقیقات تهران نیز به صورت مدعو، همکاری کرد و بر همین اساس، مقطع دکترای تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی را برای نخستین بار در سال 1370 و مقطع کارشناسی ارشد را در سال 1372 در آنجا تاسیس نمود.
انتشار 30 مقاله در نشریات علمی و پژوهشی و تالیف و ترجمه 15 کتاب از دیگر سوابق علمی و پژوهشی این استاد می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :