رئیس دانشگاه تبریز در سومین یادواره‌ی بزرگداشت شهدای واقعه‌‌ی ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۷ دانشگاه:

همه‌ ما استقلال، شرف و آزادی امروز خود را مدیون شهیدان هستیم

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۹ کد : ۲۱۹۵۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۶۵۹

 

سومین یادواره‌ی بزرگداشت شهدای واقعه‌‌ی ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۷ دانشگاه تبریز با حضور رئیس، معاون فرهنگی و اجتماعی و جمعی از اعضای هیات علمی، مدیران، جانبازان و ایثارگران دانشگاه تبریز، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی و خانواده‌های معظم شهدای این واقعه،  در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی در این آئین اظهار کرد: همه‌ی شهیدان بزرگ هستند و همگی بر گردن ما حق دارند اما عظمت کار شهدای ۱۸ اردیبهشت بسیار بالا است. چرا که این شهدا در شرایطی دست به تظاهرات زدند که خفقان و شدت عمل زیادی از سوی رژیم طاغوت اعمال می‌شد.

وی ادامه داد: شهدای اردیبشهت دانشگاه تبریز مصداق بارز شعر «هرکه را تو بگیری زخویشتن برهانی» بودند و جرأت و شجاعت خاصی در این سه شهید وجود داشت.

دکتر نصراله‌زاده خاطرنشان کرد: شهیدان غلامی و میرزایی در شرایطی علیه رژیم طاغوت در داخل دانشگاه تظاهرات کردند که رژیم مانند مار زخم خورده بود و این شهیدان شجاعانه در آن شرایط سخت هماورد می‌طلبیدند.

وی با بیان اینکه شهدای اردیبهشت دانشگاه تبریز مظلومانه شهید شدند و حتی رژیم اجازه‌ی تشییع پیکر را هم نداد، گفت: ما امروز استقلال، شرف و آزادی خود را مدیون این شهیدان هستیم و عظمت کار این شهیدان نهایتا منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به عملیات وعده‌ی صادق یادآور شد: امروز نتیجه‌ و ثمره‌ی خون‌های پاک این شهیدان در عملیات غرور آفرین وعده‌ی صادق تجلی پیدا می‌کند که تن استکبار جهانی را به لرزه در آورد و دشمنان خودشان به عظمت جمهوری اسلامی اقرار کردند که همه‌ی این اتفاقات نوید بخش نزدیک‌تر شدن ما به آرمان امام خمینی(ره) در خصوص نابودی اسرائیل است.

شهدا خود آگاهی تاریخی را به ما یاد دادند

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی نیز گفت: شهدای دانشگاه تبریز مایه‌ی معنویت و نورانیت دانشگاه هستند و ما در فضایی نفس می‌کشیم که صحن و سرای دانشگاه آغشته به عطر شهدا است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد انوری ادامه داد: وقتی دانشجویان حس می‌کنند که هم سن و سالان خود چگونه قهرمانانه نقش تاریخی خود را ایفا کردند، همزاد‌پنداری خوبی می‌توانند داشته باشند و آشنایی با این‌شهیدان، بسیار تاثیرگذار است و من از اساتید عزیز می‌خواهم این شهدا را در کلاس‌های درس نیز معرفی کنند که یک وظیفه‌ی انسانی و دینی همه‌ی ما است.

وی با اشاره به آیه‌ی ۱۵ سوره‌ی زمر «قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛ زیانکاران کسانی هستند که خود و اهل بیت خود را (از کفر و عصیان) در قیامت به خسران جاودان در افکنند»، گفت: شهید مطهری در یکی از کتاب‌های خود روایتی از امام علی(ع) را بیان کرده است که می‌فرمایند«عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یَطْلُبُهَا؛ در شگفتم از کسی که دنبال گمشده‌اش می‌گردد در حالیکه خودش را گم کرده و آنرا طلب نمی‌کند.»

وی ادامه داد: در این قسمت از کتاب بحثی مطرح می‌شود که دنیای غرب دچار جهان آگاهی ولی خود فراموشی شده است و هر میزان که از اطراف خود شناخت پیدا کرده، خودش را از یاد برده است.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: شهدا در حقیقت خود آگاهی تاریخی را به ما یاد دادند که اگر به این خوداگاهی نمی‌رسیدند، هرگز از زرق و برق دنیا نمی‌گذشتند چراکه این زرق و برق آنچنان جذاب است که دل کندن از آن دشوار است. لذا تنها کسانی‌ می‌توانند از این زرق و‌ برق دنیا دل بکنند که به خود آگاهی رسیده باشند.

وی با بیان اینکه گمشده‌ی امروز بشر، خود بشر است، اظهار کرد: اگر بشر خودش را پیدا کند، بسیاری از مشکلات دنیا حل می‌شود و علت عبور بی‌تفاوت از کنار اتفاق بزرگ رخ داده، روزمرگی‌های انسان است.

حجت الاسلام و المسلمین انوری با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی افزود: هیچکس هرگز تصورش را هم نمی‌کرد روزی فرا برسد که دانشجویان مهم‌ترین دانشگاه‌های آمریکا که مدیران برتر این کشور در این دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند، علیه رژیم صهیونیستی قیام کنند و پرچم فلسطین در صحن دانشگاه‌ها برافراشته شود و حتی به زبان فارسی شعار مرگ بر اسرائیل سر داده ‌شود.

وی ادامه داد: هیچکدام از این اتفاقات عادی نبوده و دلالت‌ و امتداد تاریخی دارند و این حوادث نتیجه‌ی نفوذ پیام خودآگاهی شهدا در فطرت دانشجویان آمریکایی و درواقع نقطه‌ی عطف تاریخی برای حادثه‌های ‌دیگر است.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب وعده‌ی این روزها را داده بودند ‌ولی همانطور که عده‌ای نامه‌ی امام خمینی(ره) به گورباچوف را مسخره کردند، این وعده‌ی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را نیز باور نداشتند و ما باید با چشمان باز به اتفاقات اخیر نگاه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین انوری در خاتمه تاکید کرد: همه‌ی ما شاهد بودیم که دشمنان انقلاب در سال‌های ابتدایی گام دوم انقلاب اسلامی چه نقشه‌هایی کشیده بودند و می‌گفتند روزهای پایانی انقلاب فرا رسیده است اما اکنون خود دچار مشکل و گرفتاری شده‌اند. بنابراین ما نباید به سادگی از کنار این حوادث عبور کنیم و این پیام شهدا را به جوانان و دانشجویان برسانیم.

براساس این گزارش؛ ادای احترام به شهدا در محل شهادت (کنار دانشکده الهیات)، پخش کلیپ از واقعه ۱۸ اریبهشت و خاطره گویی از اساتید شاهدان آن روز از جمله دیگر برنامه‌های این آئین بود.

گفتنی است؛ دو تن از دانشجویان دانشگاه تبریز به نام‌های شهیدان محمد غلامی و پرویز میرزایی، روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۷ در حین حمله گارد شاهنشاهی به محوطه دانشگاه تبریز مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

شهید پرویز (داوود) میرزایی، فرزند محمد باقر، سال ۱۳۳۴، در شهرستان زنجان دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۵۶ وارد دانشگاه تبریز و در رشته علوم تربیتی مشغول به تحصیل شد و سرانجام در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۷ به شهادت رسید.

شهید محمد غلامی نیز متولد سال ۱۳۳۶ شهرستان تبریز بود که در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه تبریز شده و در رشته شیمی در این دانشگاه مشغول به تحصیل می‌شود. این دانشجو نیز در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۷ به شهادت می‌رسد.

در پایان این مراسم، خانواده‌های معظم شهدای واقعه‌ی ۱۸ اردیبهشت دانشگاه تبریز مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند.


( ۱ )

نظر شما :