رئیس دانشگاه تبریز در آئین اختتامیه‌ی بخش دانشگاهی سی و هشتمین جشنواره‌ی سراسری قرآن و عترت دانشگاه:

تمسک به قرآن کریم بهترین راه برای مؤمانه کردن زیست بوم جامعه است

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۷ کد : ۲۱۹۴۲ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۷۶۱

 

آئین اختتامیه‌ی بخش دانشگاهی سی و هشتمین جشنواره‌ی سراسری قرآن و عترت دانشگاه تبریز و تجلیل از داوران و برگزیدگان جشنواره با حضور رئیس دانشگاه تبریز و مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در تالار شهید باکری این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی در این آئین اظهار کرد: تمسک به قرآن کریم مهم‌ترین و بهترین  راه برای مؤمنانه کردن زیست‌بوم جامعه و قرار گرفتن در مسیرکمال است؛ چراکه سراسر این معجزه‌ی بزرگ پیامبر گرامی اسلام (ص) مملو از درس انسانیت، اخلاق و کمال می‌باشد.

وی با بیان اینکه توجه و تعقل در یک آیه نیز زندگی انسان را تغییر می‌دهد، ادامه داد: قطعا ما می‌توانیم از طریق تعقل و اندیشه در آیات قرآن، مسیر درست زندگی را انتخاب کنیم.

دکتر نصراله‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با قرآنی کردن فضا و محیط دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: همانطور که فضای یک مسجد قداست خاص خود را دارد و این قداست باید رعایت شود، محیط دانشگاه نیز باید در کنار فضای علمی، فضای معنوی نیز داشته باشد و امیدواریم قول‌هایی که در خصوص معنوی سازی فضای دانشگاه داده‌ایم، به حقیقت بپیوندد.

وی با اشاره به صعود 28 پله‌ای دانشگاه تبریز در نظام رتبه‌بندی تایمز در بین دانشگاه‌های آسیا اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه تبریز شرایط خوبی دارد و‌موفقیت‌های خوبی در عرصه‌ی بین‌المللی بدست آورده است؛ به‌طوریکه براساس نظام رتبه‌بندی تایمز در آسیا، از رتبه‌ی 149 به 121 و در در بین دانشگاههای ایران نیز از رتبه‌‎ی 18 به رتبه شش رسیده‌ایم اما با وجود این موفقیت‌ها اگر فرهنگ ما رشد پیدا نکند، این موفقیت‌ها به درد نخواهد خورد و ارزش کار ما زمانی مشخص می‌شود که فرهنگ ما حتی جلوتر از پژوهش و فناوری باشد که این کار تنها به وسیله‌ی جوانانی که دغدغه دین دارند، محقق می‌شود.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه، قدرت فرهنگی را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: اهمیت عملیات غرورآفرین وعده‌ی صادق به قدری است که هرچقدر در این خصوص بگوییم، کم گفته‌ایم و حتی دشمنان ما نیز به قدرت ما اقرار می‌کنند اما بازهم قدرت فرهنگی در درجه‌ی اول قرار دارد و ما به‌وسیله‌ی قدرت فرهنگی و تمسک به قرآن می‌توانیم به قله برسیم.

وی در پایان در مورد فعالیت‌ نهادها و کانون‌های مختلف قرآنی در دانشگاه نیز گفت: اینکه نهادهای مختلف در دانشگاه فعالیت قرآنی می‎کنند، هیچ مشکلی ندارد و ما همیشه آماده‌ایم از تشکل‌های فرهنگی و قرآنی حمایت کنیم که این کار تکلیف ماست.

امروزه جامعه‌ی جهانی تشنه‌ی دریافت پیام‌های انسانی از قرآن است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه‌های آذربایجان شرقی نیز گفت: اگرچه برخی آیات قرآن خطاب به مومنان است اما عمده‌ی این آیات خطاب به همه‌ی بشریت می‌باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد انوری ادامه داد: فعالیت‌هایی مثل قرائت، حفظ، مفاهیم و جنبه‌های هنری قرآن روزنه‌ای برای دریافت فرهنگ و پیام‌های قرآن است و امروزه جامعه‌ی جهانی تشنه‌ی دریافت پیام‌های انسانی از قرآن است و این جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نشان از همین تشنگی فطری بشریت دارد که تنها با پیام‌های نورانی قرآن سیراب شدنی است.

وی با اشاره به ارزشمند بودن فعالیت‌های قرآنی افزود: وظیفه‌ی جامعه‌ی قرآنی این است که پیام‌های نورانی قرآن را به گوش وجدان‌های پاکی که در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا به حمایت از مردم ستم‌دیده غزه به پا خاسته‌اند، برسانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انوری با اشاره به فعالیت‌های متنوع قرآنی در دانشگاه تبریز گفت: فعالیت‌های قرآنی که در دانشگاه انجام می‌شود، پیامد‌های مثبت فراوانی دارد و اگر بتوانیم هماهنگی بیشتری در برگزاری این برنامه‌ها ایجاد کنیم، موجب برکات بیشتری از محضر قرآن کریم خواهد بود.

ضرورت وجود متولی واحد برای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه تبریز

دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه تبریز نیز گفت: اگر فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه تبریز متولی واحدی داشته باشند، نتیجه بهتری حصول خواهد شد؛ به‌عنوان مثال کانون قرآن زیرنظر مدیریت اجتماعی، دارالقرآن زیر نظر بسیج دانشجویی و کانون قرآن اساتید و کارکنان هرکدام فعالیت می‌کنند که گاهی شاهد کارهای موازی هستیم و بهتر است این نهادها همگی زیر نظر یک ارگان باشند.

مهناز سلمان زاده در خاتمه یادآور شد: اگر دانشجویان فعال قرآنی مورد حمایت‌های علمی  دانشگاه قرار بگیرند، قطعا فضای قرآنی دانشگاه پر رنگ تر می شود.

براساس این گزارش، در پایان این مراسم، داوران و برگزیدگان بخش دانشگاهی سی و هشتمین جشنواره‌ی سراسری قرآن و عترت دانشگاه تبریز مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

 


( ۲ )

نظر شما :