مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی در مراسم احیاء سومین شب قدر در دانشگاه تبریز:

خداوند رحمتش را حتی از گناهکاران دریغ نمی‌کند

۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۳ کد : ۲۱۷۶۰ اخبار
تعداد بازدید:۷۲۶

 

مراسم احیاء شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان به همت هیئت دانشجویی شهدای گمنام دانشگاه تبریز و با حضور پرشور خیل کثیری از دانشجویان، اساتید، کارکنان و اقشار مختلف مردم متدین و ولایتمدار تبریز در مسجد بزرگ دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل روشن‌تن مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: امشب هرچند که فرصت کوتاهی است ولی شب بسیار گرانقدر و بابرکتی است. ماه رمضان، اوج ماه‌های سال و شب قدر نیز اوج و قلب ماه رمضان است.

وی افزود: شب بیست سوم رمضان بنا به روایت‌هایی به «لیله جهنی» معروف است. عبدالله ابن انیس انصاری ملقب به «جهنی» یکی از اصحاب پیامبر اکرم(ص) بود. روایت است که روزی جهنی به خدمت نبی اکرم(ص) آمد و گفت: من نمی‌توانم سه شب از لیالی قدر در مسجد حاضر شوم، یک شبی را معین کنید تا آن شب را به مسجد بیایم. امام صادق(ع) می‌فرمایند که این شخص سال‌هایی که زنده در مدینه بود، شب‌های بیست و سوم رمضان را در مسجد حاضر می‌شد.

وی ادامه داد: از امام باقر(ع) روایتی داریم که اعمال در شب قدر به صورت تصادعی بالا می‌رود یعنی یک نماز در این شب از یک عمر نماز خواندن در ماه‌های دیگر برتر است. دلیل آن نیز فرصتی است که خدا به بندگان داده است زیرا اگر خدای متعال این عنایت را نمی‌کرد، انسان‌ها نمی‌توانستند خرج ابدیت خود را دربیاورند.

حجت الاسلام و المسلمین روشن تن با بیان این‌که علمای اخلاق و اساتید و بزرگان توصیه به درخواست دو چیز از خدا در شب قدر کرده‌اند، گفت: نخستین موضوع، ترمیم گذشته است. یعنی دعا کنیم و از خدا بخواهیم تا خطاهای گذشته ما را عفو، ترمیم و بیامرزد و گذشته ما را ندیده بگیرد.

وی افزود: دومین خواسته نیز ترسیم آینده خوب است. باید از خدا بخواهیم تا مقدرات یک سال بعد ما را به خوبی ترسیم کند. به عبارتی «دستم پر از گناه و چشمم پر از امید است.» خدا وعده داده و می‌بخشد.  

وی ادامه داد: باید شروع دعا حتما با حمد خدا باشد و سپس اعتراف به گناه کرد. باید با خدا روراست باشیم و بگوییم که اشتباه کرده‌ایم. قطعا خدا بنده‌اش را از درگاهش نمی‌راند.

مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی گفت: خدا می‌گوید که اگر بندگانم توبه کنند، دوست و رفیق آن‌ها هستم و اگر بیمار شوند خودم معالجه شان می‌کنم. اگر کسانی که با من قهر هستند، بدانند که چقدر مشتاقشان هستم، از شوقشان می‌میرند.  

وی افزود: اگر دعای ما به اجابت نمی‌رسد، بدانیم که حتما خدا با ما کار دارد. همان طور که آهویی که لنگ می‌زند، زود از دست می‌رود، خدا نمی‌خواهد بنده‌اش زود از درگاهش بروند پس اگر دعای ما استجاب نمی‌شود، باید با خدا خلوت کرد گفت که «خدایا، حالا که هیچکس نیست، با من کاری داری».

وی با اشاره به عظمت حضرت فاطمه زهرا(س) نیز گفت: هر کس که فاطمه زهرا(س) را بشناسد، شب قدر را شناخته است. هر سال شعاعی از وجود زهرا(س) در عالم نازل می‌شود و ملائکه در زیر این شعاع گرد بندگان می‌گردند.

براساس این گزارش، قرائت دعای جوشن کبیر، عزاداری و مراسم بک یاالله از دیگر قسمت‌های مراسم احیاء شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در دانشگاه تبریز بود.


( ۲ )

نظر شما :