معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در مراسم احیاء اولین شب قدر در دانشگاه تبریز:

طلب عافیت یکی از برترین اعمال شب‌های قدر است

۱۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۸ کد : ۲۱۷۴۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۲۲۶

 

مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان به همت هیئت دانشجویی شهدای گمنام دانشگاه تبریز و با حضور پرشور خیل کثیری از دانشجویان، اساتید، کارکنان و اقشار مختلف مردم متدین و ولایتمدار تبریز در مسجد بزرگ دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید علیزاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز طی سخنانی در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن 12 فروردین روز جمهوری اسلامی اظهار کرد: خداوند را شاکریم که در زیر سایه‌ی نظام جمهوری اسلامی ایران، درب مساجد و حسینیه‌ها باز است و ما آزادی عقیده، آزادی ابراز عقیده و آزادی بندگی خدا را داریم.

وی ادامه داد: ما این آزادی‌ها را مدیون خون شهدا هستیم و امروز جمهوری اسلامی همچون درخت تنومندی است که علی‌رغم همه‌ی مشکلاتی که عده‌ای می‌خواستند با این مشکلات، جمهوری اسلامی را تحت الشعاع قرار دهد، به برکت خون شهدا و رهبری داهیانه‌ی رهبر معظم انقلاب، از جای خود تکان نخورده و تمام بلایایی که در طول 45 سال به وجود آمده، بجز تقویت و استحکام نظام، هیچ عایدی دیگری به دشمنان نداشته است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیزاده در ادامه در تشریح بهترین اعمال شب‌های قدر گفت: طلب عافیت یکی از برترین اعمال شب‌های قدر است؛ البته عافیتی که ما با آن آشنا هستیم، به معنی راحتی، خوشی و نشاط است. اما گاهی عافیت فراتر از این معانی است و ما باید از خداوند طلب سعادت، شهادت و رستگاری کنیم. هرچند در رسیدن به این نوع عافیت هیچ راحتی وجود ندارد و حتی از رسول گرامی اسلام(ص) سوال می‌شود راحت‌ترین کار دنیا چیست؟ پیامبر(ص)فرمودند هیچ راحتی در دنیا نیست. لذا مفهوم عافیتی که ما در شب‌های قدر از خداوند می‌خواهیم، به معنی راحتی نیست و اگر به زندگی ثروتمندان نیز نگاه کنیم می‌بنیم که راحتی ندارند و بسیاری از افراد هستند که به لحاظ مادی در وضعیت خوبی قرار دارند اما از نظر روحی و باطن زندگی هیچ راحتی ندارند.

 

وی یادآور شد: در بعضی از روایات، عافیت به معنی دفع مزاحمت‌های زندگی انسان معنی شده است. مزاحمت‌هایی که موجب دوری انسان از خداوند و ضعیف‌تر شدن زندگی‌ انسان می‌شود. لذا عافیت به مفهوم سعادت، خوشبختی، رستگاری، پیروزی و... (به لحاظ مادی و اخروی) است؛ البته براساس روایات، اگر به لحاظ اخروی عافیت نباشد، از نظر دنیوی نیز نخواهد بود و براساس آیات قرآن، سعادت اصلی سعادت اخروی است. هرچند ممکن است رسیدن به سعادت اخروی سختی‌هایی نیز داشته باشد که دین، ایمان به خدا و ایمان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راه رسیدن به این سعادت را نشان می‌دهند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امام علی(ع) در تعریف عافیت، عاقبت بخیری و شهادت را از خداوند طلب می‌کند و یکی دیگر از معانی عافیت، مبارزه با شیطان است چراکه وقتی انسان می‌خواهد عاقبت بخیر شود، شیطان می‌خواهد انسان را وسوسه کند.

وی ادامه داد: شب قدر یکی از شب‌های قوی‌تر شدن ما است و همانطور که رهبر معظم انقلاب در اغتشاشات سال 1401 فرمودند ما چاره‌ای جز قوی‌شدن نداریم، ما نیز برای تشکیل جامعه‌ی قوی باید قوی باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز تاکید کرد: علما و عرفا  نیزگفته‌اند که اگر می‌خواهید قوی شوید، اول باید بنده‌ی خدا باشید؛چرا که تمام ضعف‌ ما این است که بنده غیر خدا هستیم و احساس می‌کنیم یک سر و گردن از دیگران بالا هستیم.

وی افزود: روز قیامت از مایی که مسئولیت داریم، عضو هیأت علمی هستیم، روحانی هستیم، سوال خواهد شد که چرا از امکاناتی که به تو دادیم بجای خدمت، خیانت کردی و چه بسیار روحانی و عضو هیات علمی که نه تنها به جهنم بروند بلکه هیزم جهنم نیز خواهند شد.

دکتر علیزاده با اشاره به اظهار نظر برخی افراد مبنی بر عقب‌ماندگی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: برخلاف تصورات موجود در جامعه، ما نسبت به غرب عقب‌مانده نیستیم بلکه ما از قرآن و دین عقب مانده‌ایم و اصلا نمی‌توانیم از ظرفیت مساجد، حسینیه‌ها استفاده کنیم. یکی از راه‌های قوی شدن‌، دعا است چراکه دعا یک عبادت است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «ادعونی استجب لکم» یعنی بین دعا و استجابت هیچ فاصله‌ای نیست و تعبیر رهبر معظم انقلاب از اجابت به معنی لبیک گفتن خداوند به بنده است.

وی در خاتمه خطاب به حاضران در این مراسم معنوی گفت: انسان می‌تواند جزئی‌ترین مسائل خود را نیز از خداوند بخواهد اما چه بهتر که ما چیزهای بزرگی چون سعادت دنیا و آخرت خود و دیگران را از خداوند بخواهیم و من از نیز شما عزیزان می‌خواهم دعاهای بزرگی را از خداوند بخواهید.

براساس این گزارش، قرائت دعای جوشن کبیر، عزاداری و مراسم بک یاالله از دیگر قسمت‌های مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در دانشگاه تبریز بود.

گفتنی است؛ مراسم احیاء شب‌ بیست و سوم ماه مبارک رمضان نیز 14 فروردین در مسجد بزرگ دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

 


( ۵ )

نظر شما :