مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در مراسم احیاء اولین شب قدر در دانشگاه تبریز:

حسن خلق و حضور در صراط مستقیم دو عامل اصلی عاقبت بخیری انسان است

۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۵۲ کد : ۲۱۷۴۱ اخبار
تعداد بازدید:۸۲۱


مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان به همت هیئت دانشجویی شهدای گمنام دانشگاه تبریز و با حضور پرشور خیل کثیری از دانشجویان، اساتید، کارکنان و اقشار مختلف مردم متدین و ولایتمدار تبریز در مسجد بزرگ دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی رنجبر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: یکی از بزرگترین امتیازاتی که انسان می‌تواند به آن نائل شود، عاقبت بخیری است و ما در بسیاری از آیات و روایات شاهد هستیم که خداوند متعال و پیامبر(ص) نیز بر حسن عاقبت تاکید دارند.
وی، یکی از عوامل رسیدن به حسن عاقبت را داشتن حسن خلق مخصوصا نسبت به اعضای خانواده عنوان کرد و افزود: براساس روایات، دو عملی که در روز قیامت کفه‌ی ترازوی شان از دیگر اعمال سنگین‌تر خواهد بود، عبارت است از صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و داشتن حسن خلق.
حجت الاسلام و المسلمین رنجبر ادامه داد: حسن خلق آنقدر مهم است که کیمیا می‌کند. اما متأسفانه عده‌ای تصور می‌کند سیر و سلوک و عبودیت، تنها در عبادت خلاصه شده است. در حالیکه عرفای بزرگی چون آیت الله سعادت‌پرور، علامه طباطبایی و علامه جعفری نیز داشتن حسن خلق با خانواده را نسخه‌ی اصلی سیر و سلوک عنوان کرده‌اند.
وی یادآور شد: یکی از دعاهایی که ما باید در این شب‌های عزیز از درگاه خداوند بخواهیم، داشتن حسن خلق است چراکه وقتی رفتار ما نیکو باشد، خداوند رحمتش را بر ما نازل می‌کند و به همین دلیل در بسیاری روایات آمده است که بزرگترین پاداش را کسی می‎‌برد که در داخل خانه با مهر وعاطفه صحبت و رفتار کند  و امام صادق(ع) نیز محک ایمان را محبت به همسر و فرزندان بیان کرده‌اند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود، حضور در صراط مستقیم را دومین عامل عاقبت بخیری عنوان کرده و یادآور شد: یکی از تعابیر به کار برده شده در قرآن کریم سبل و تعبیر مهم‌تر صراط مستقیم و قرار گرفتن انسان در مسیر عبودیت است.
وی در خصوص تفاوت عبودیت و عبادت گفت: عبودیت یعنی اینکه انسان در مرحله‌ای از عبادت قرار گیرد که خود را بنده و تسلیم محض خداوند بداند. امام علی(ع) می‌فرمایند: «ابلیس کسی است که بعد از 6 هزار سال عبادت، در مقابل خداوند بندگی نکرد و تسلیم نشد و در نتیجه عاقبت بخیر نیز نشد.»
حجت الاسلام و المسلمین رنجبر تاکید کرد: خداوند متعال در سوره‌ی آل عمران به کسانی اشاره می‌کند که علی‌رغم عبادت زیاد، دچار تکبر شده و تسلیم خداوند نمی‌شوند و در اثر این احساس غرور، عاقبت بخیر نخواهند شد. 
وی در خاتمه اظهار کرد: امام خمینی(ره) نیز معتقد بودند که کار باید برای خدا باشد و به همین دلیل وقتی خبرنگار در داخل هواپیمای حامل امام خمینی(ره) به میهن، از ایشان در مورد حال و هوایشان سوال می‌کند، امام می‌گویند هیچ حسی ندارند. چراکه معتقد بودند کار فقط باید به نیت رسیدن به خداوند انجام شود.
براساس این گزارش، قرائت دعای جوشن کبیر، عزاداری و مراسم بک یاالله از دیگر قسمت‌های مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در دانشگاه تبریز بود.
گفتنی است؛ مراسم احیاء شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان نیز طی روزهای 12 و 14 فروردین در مسجد بزرگ دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.


( ۶ )

نظر شما :