رئیس دانشگاه تبریز:

وظیفه‌ی ما صیانت از جایگاه والای شهید و شهادت و ارزش قائل شدن به ایثارگران است

۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۲ کد : ۲۱۷۱۵ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۸۷۵


آئین گرامیداشت و تجلیل جانبازان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران دانشگاهیان دانشگاه تبریز باحضور رئیس، اعضای هیات رئیسه و جمعی از کارکنان و اساتید ایثارگر این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی در این آئین، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدا، جانبازان و ایثارگران اظهار کرد: حیات دنیوی ما در مقایسه با زندگی خدایی شهدا، هیچ قیمتی ندارد و ما هرچقدر هم قدردان شهدا، جانبازان و ایثارگران باشیم، حق مطلب ادا نخواهد شد.
وی ادامه داد: ایثار به معنی عمل و کار موثر است و هرگاه این عمل موثر نیت خدایی نیز داشته باشد، جاودانگی و ماندگاری‌اش بیشتر است.
دکتر نصراله‌زاده با بیان اینکه شهدا همیشه با اخلاص تمام در دفاع مقدس حاضر شده و هرگز حاضر نشدند خود را بروز دهند، گفت: شهدا، جانبازان و ایثارگران برای انجام تکالیف خود را فدا کردند و اصلا از دست دادن حیات دنیوی برای‌شان مهم نبود و تنها چیزی که برای آن‌ها اهمیت داشت، رضای الهی بود.

وی یادآور شد: ما باید این ارزش‌ها را حفظ کنیم چراکه ما میراث‌دار شهدا هستیم و همه از ما انتظار دارند و هر اشکالی هم وجود داشته باشد، از سوی ماست وگرنه راه شهدا صراط مستقیم است.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: وظیفه‌ی ما صیانت از جایگاه والای شهید و شهادت و ارزش قائل شدن به ایثارگران است و این کار را افتخار خود می‌دانیم.
وی با بیان اینکه رزمندگان از روی عشق و تکلیف راهی جبهه‌ی حق علیه باطل شدند، افزود: هر هزینه‌ای که برای این عزیزان انجام دهیم، سرمایه‌گذاری است و هر آنچه که در قانون کارکنان و اساتید ایثارگران آمده، باید بی‌کمی و کاستی اجرا شود.
دکتر نصراله‌زاده با اشاره به برنامه‌های دانشگاه برای زیباسازی و ایجاد چهره‌ی شهدایی در دانشگاه، یادآور شد: ما میزبانان خوبی برای شهدای گمنام، شهدای ۲۷ دی و سایر ۱۳۴ شهید دانشگاه نبودیم و اولویت اصلی ما زیباسازی و شهدایی کردن چهره‌ی دانشگاه است تا بتوانیم ارزش‌های جهاد و شهادت را منتقل کنیم.
وی در خاتمه برگزاری اردوی راهیان نور را بهترین تبلیغات و انتقال ارزش‌های فرهنگ شهادت به نسل جوان برشمرد و گفت: راهیان نور به اندازه‌ی ۱۰ کلاس و منبر برروی دانشجویان تاثیر دارد و ما هرچه که داریم به برکت خون شهدا و ایثارگری ایثارگران است.

حضور ۶۶ جانباز هیأت علمی و یاوران علمی در دانشگاه تبریز
مدیر روابط عمومی دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی گفت: امروز در مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران میزبان فرزندان شهید، جانبازان و ایثارگران هستیم و بر خود می‌بالیم که در خدمت ۲۹ فرزند شهید در کسوت استاد و کارمند هستیم.
جواد حقیقیان ادامه داد: مایه‌ی مباهات ما است که ۶۶ جانباز هیات علمی و یاور علمی به‌عنوان رهروان مکتب قمر‌منیر بنی هاشم(ع) در دانشگاه تبریز حضور دارند و ما از وجودشان فیض می‌بریم.
شهدا بی‌سروصدا سوختند تا ما از نور وجودشان بهره‌مند شویم
معاون مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه تبریز نیز گفت: شهدا همچون شمعی هستند که بی‌سروصدا سوختند تا ما از نور وجودشان بهره‌مند شویم. 
حجت الاسلام سعید امامی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) «مَن جُرِحَ فی سَبیلِ اللهِ جاءَ یَومَ القِیامَةِ رِیحُهُ کَرِیحِ المِسکِ ولَونُهُ لَونُ الزَّعفَرانِ، علَیهِ طابَعُ الشُّهَداءِ» ادامه داد: جانبازان عزیز مصداق بارز این حدیث هستند و‌ ما همگی مدیون شهدا و جانبازان هستیم و باید بدون هیچگونه ادعا در این مسیر خدمت کنیم.

انتقال ارزش‌های دفاع مقدس وظیفه‌ همه‌ ما است
نماینده‌ی ایثارگران دانشگاه تبریز نیز گفت: اشاعه‌ی فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل فعلی بیشتر احساس می‌شود و ما باید واقعیت‌های دفاع مقدس را بدون فیلتر بیان کنیم.
اباصلت حاجی‌زاده ادامه داد: دفاع مقدس‌ دانشگاه انسان‌سازی بود و انتقال این ارزش‌ها وظیفه‌ی همه‌ی ما است. ما در جنگ تحمیلی حتی یک متر از خاک ایران را به دشمن ندادیم در حالیکه در طول ۲۰۰ سال و در جنگ‌های مختلف هرگز این اتفاق رخ نداده است و ما در دفاع مقدس از ۱۸ کشور اسیر گرفته‌ بودیم.
وی با تقدیر از عملکرد ریاست، اعضای هیات رئیسه، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه در اغتشاشات سال گذشته، از برخی اساتید انتقاد کرد و افزود: متاسفانه برخی اساتید رفوزه شدند و علاوه بر حمایت از اغتشاشگران، دانشجویان را تشویق به تعطیلی کلاس کردند که اصلا قابل قبول نیست در کشوری که همه‌ی ما مدیون خون شهدا هستیم، عده‌ای اینگونه رفتار کنند.
نماینده‌ی ایثارگران دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه تبریز از جمله نهادهایی بود که بحث تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی ایثارگر را انجام داد و ما از ریاست محترم دانشگاه می‌خواهیم تبدیل وضعیت سایر کارکنان شرکتی از جمله نیروهای آشپزخانه و فضای سبز نیز مشخص شود.
وی همچنین از عملکرد دانشگاه در انتخابات اخیر نیز تقدیر کرد و افزود: من سال گذشته ۱۹ خواسته را مطرح کرده بودم که برخی محقق شد برخی هنوز عملی نشده است. 
حاجی‌زاده با تاکید بر ضرورت انجام کارهای فرهنگی درخور و شان دانشگاه گفت: بیش از دو سال است که شهدای گمنام را در مراسمات فراموش کرده‌ایم و ما از همان ابتدا با محل دفن این شهدا مخالف بودیم. ما باید به‌صورت پله پله حرکت کنیم و با کمک هم طرحی را اجرا کنیم تا این شهدا فراموش نشوند.
وی در خصوص ارتقاء کارکنان ایثارگری که مقاله ارائه می‌دهند، اظهار کرد: دانشگاه نیازمند ایثارگران است و باتوجه به مصوبه‌ی هیات رئیسه‌ی قبل، باید بحث مقالات ایثارگران حل شود و همچنین درخواست دیگر ما حل موضوع تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر دارای مدرک دکتری است.
وی در ادامه با انتقاد از عدم برقراری عدالت در بحث سختی کار کارکنان (ایثارگر و غیرایثارگر) گفت: همکاران ایثارگر و غیرایثارگر همگی در خصوص سختی کار معترض هستند و متأسفانه به‌صورت عمدی یا سهوی، برخی اقدامات به‌خوبی صورت نگرفته و من حاضرم با اعضای کمیته‌ی تصمیم ساز مناظره کنم چرا که احساس می‌کنم بی‌عدالتی صورت گرفته است.
براساس این گزارش، خاطره‌گویی توسط سعید پیمانفر یکی از کارکنان جانباز دانشگاه، شعرخوانی و تجلیل از کارکنان و اساتید جانباز و ایثارگر از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.


( ۴ )

نظر شما :