رئیس دانشگاه تبریز در در آیین گرامیداشت هفته منابع طبیعی:

درختکاری در فرهنگ ما جایگاه خاصی دارد

۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۶ کد : ۲۱۶۷۵ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۹۵۷


به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درخت کاری، آئین گرامیداشت سنت حسنه درختکاری با حضور رئیس دانشگاه و جمعی از مدیران، اساتید، کارکنان و دانشجویان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، این آیین با کاشت تعدادی نهال در مسیر ضلع غربی خیابان کتابخانه مرکزی با حضور شرکت کنندگان برگزار شد.
 دکتر صفرنصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز در این آیین ضمن تبریک هفته منابع طبیعی و روز درخت کاری، توسعه فرهنگ درختکاری در جامعه را ضروری بیان کرد و گفت: هر ساله اگر در هفته منابع طبیعی و روز درخت کاری به تعداد جمعیت کشورمان هر نفر یک اصله درخت بکارند، انقلاب و حرکت بزرگی در جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و حفظ محیط زیست بوجود می آید. 
وی در ادامه به اهمیت و فواید درخت و درخت کاری در حیات زندگی انسان ها و حیوان ها اشاره کرد و یادآور شد: اهمیت درختکاری در فرهنگ ما جایگاه خاصی دارد و در آموزه های دینی و اسلامی ما بر آن تاکید فراوانی شده و از این رو درختکاری، توسعه فضای سبز و پوشش گیاهی سرمایه ارزشمندی برای حیات انسانها و حیوانات است.
وی افزود: در دهه ها و سال های اخیر به خاطر تغییر سبک زندگی، افزایش جمعیت و بهره برداری بی رویه و غیر اصولی از منابع طبیعی، پوشش گیاهی و فضای سبز کاهش یافته است و این عوامل بر شدت تخریب منابع طبیعی و محیط زیست افزوده است.
رئیس دانشگاه تبریز در خاتمه تاکید کرد: با توسعه درختکاری، پوشش گیاهی و فضای سبز می توان به سالم سازی محیط زیست، خاک، هوا و آب کمک بزرگی نمود.
وی یادآور شد: دانشگاه تبریز در بین دانشگاه های کشور به دلیل گسترش و توسعه درختکاری، فضای سبز و پوشش گیاهی به دانشگاه سبز هم معروف است.

محمد عدلی پور، رئیس اداره باغبانی و فضای سبز دانشگاه تبریز نیز در این آئین ضمن ارائه گزارش اجمالی از عملکرد مدیریت فضای سبز این دانشگاه گفت: دانشگاه تبریز در حال حاضر 57 هزار اصله درخت و درختچه و 90 هزار متر مربع چمنکاری و ۳۹۹ هزار مترمربع انبوه کاری دارد. کل وسعت فضای سبز بیش از 120 هکتار می باشد.
وی در ادامه افزود: سالانه 120 الی 140 هزار بوته گل فصلی در اداره فضای سبز تولید می شود که نیاز دانشگاه را تامین می کند.
به گفته وی از محل تولید 250 هزار انواع گل های فصلی و نهال های مثمر و غیر مثمر و گل های آپارتمانی سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان صرفه جوی صورت گرفته است.
دکتر عدلی پور، وجود 10 رشته قنات را از دیگر ظرفیت های دانشگاه برای توسعه فضای سبز برشمرد و اعلام کرد: دبی قنات در طول سال از 17 الی 43 لیتر بر ثانیه متغییر می باشد.
به گفته وی با توجه به این که انشعاب قنات ها در داخل شهر می باشد لذا صیانت و دایر نگه داشتن قنات ها اهتمام ویژه ای می طلبد و از ملزومات توسعه پایدار فضای سبز دانشگاه می باشد
بر پایه همین گزارش، اجرای مسابقه دانشجویی و بازدید از موزه علوم طبیعی از دیگر برنامه های این آیین بود.


نظر شما :