رونمایی از طرح «اندیشکده زنان و خانواده» در دانشگاه تبریز

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۳ کد : ۲۱۶۵۴ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۶۶۷

 

آئین رونمایی از طرح "اندیشکده زنان و خانواده" با حضور حجت الاسلام دکتر سعید علیزاده معاون فرهنگی دانشگاه تبریز، نسرین پیرسمساری مشاور استاندار در امور بانوان، حجت‌الاسلام احمد حمیدی مدیر امور اجتماعی و جمعی از اساتید فعال در حوزه زنان و خانواده در تالار شهید باکری این دانشکده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام  دکتر سعید علیزاده معاون فرهنگی دانشگاه تبریز در رابطه با اندیشکده زنان و خانواده اظهار کرد: بحث بانوان و زنان یکی از مباحث مظلوم در جامعه است و ما تلاش کرده ایم تا خلعی که در دانشگاه وجود دارد را برطرف سازیم. اندیشکده زنان و خانواده، طرحی که به سفارش شورای فرهنگی شهر تبریز پیشنهاد شده بود در دانشگاه تبریز که قطب کارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و… است اقدام به تاسیس گردید.

معاون فرهنگی دانشگاه تبریز در رابطه با معنی و مفهوم اندیشکده اظهار کرد: اندیشکده یا کانون تفکر یا اتاق فکر به سازمان، موسسه، شرکت یا گروهی گفته می شود که کار هدایت پژوهش را انجام می دهند و درگیر مسائل مختلفی چون سیاستگذاری های اجتماعی، راهبرد سیاسی، اقتصادی، علمی و یا موصوعات مربوط به فناوری یا سیاست های تجاری و یا حتی توصیه های نظامی هستند.

وی ادامه داد: اندیشکده ها در حوزه مسائل  کلان و سیاست های عمومی، پژوهش و فعالیت دارند. این پژوهش ها مبتنی بر حل مسائل واقعی و موجود در جامعه و حکومت است و با پژوهش های آکادمیک متفاوت است. اکنون در کشور مجموعه هایی با عناوین اندیشکده، اندیشگاه، پژوهشگاه و… وجود دارند.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به اینکه اندیشکده ها مستقل و غیر انتفاعی و غیر اجرایی بوده خاطر نشان کرد: اندیشکده ها پیشنهادات کلانی را به بخش های اجرایی کشور به عنوان راهکار و تنویر افکار در جهت حل مشکلات ارائه می کنند. غالب اندیشکده های حوزه بانوان و خانواده در عین وحدت ماموریتی بخشی و محدود به برخی موضوعات زنان پرداخته و بیشتر منفعل از هجمه فرهنگی غرب شکل گرفته اند.

وی در رابطه با اهم کارکرد اندیشکده ها اظهار کرد:  در این رابطه می توان به طور مثال به پژوهش و آینده نگری مبتی بر آن به فرآیند برنامه ریزی و تصمیم گیری، کمک به مدیران اجرایی در پیش بینی مسائل نوظهور و کشف فرصت ها و تهدید های مختلف محیطی پایش وضعیت موجود نهاد ها یا صنعت و موضوعات مورد علاقه شرکت ها و نهاد ها اشاره کرد.

حجت الاسلام علیزاده در پایان سخنان خود با اشاره با مقایسه دانشکده با دانشگاه اظهار کرد: دانشکده با دانشگاه را می توان در حوزه حرفه ای، شکل ها، مخاطب هدف، اهداف و تاکید مقایسه کرد. اهداف و راهبرد ها. تعمیق، تبیین و معرفی الگوی زن و خانواده ایرانی اسلامی و جریان سازی اجتماعی از جمله اهداف و راهبرد های اندیشکده زنان و خانواده است.

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور بانوان نیز گفت:شورای راهبردی جلسات مختلفی داشتند و حاصل فکر بانوان فعال طرح و ایده "دانشکده زنان و خانواده" بود. ما به دنبال این بوده ایم که یک نگاه عمقی واستراتژیکی در قالب یک آینده پژوهی به صورت کاملا راهبردی و عملیاتی داشته باشیم.

نسرین پیرسمساری  با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری به جایگاه زن اظهار کرد: الگوی سوم زن که مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد به مفهوم نه به زن شرقی سست عنصر بی تاثیر و نه به زن غربی ابزار دست کارتل های غربی و اقتصادی است بلکه الگوی سوم زن دارای شاخص هایی است که به شرط تبیین صحیح قابلیت همگیر شدن دارد، به معنای دیگر اگر بتوانیم این الگو را به گونه ای صحیح در دنیا معرفی کنیم شرق و غرب را فرا خواهد گرفت.


نظر شما :