رئیس دانشگاه تبریز در دیدار با رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در اروپا:

همکاری علمی با اروپا یک خواست جدی است

۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۷ کد : ۲۱۶۳۲ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۷۸۰

دیدار رئیس دانشگاه تبریز با رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در اروپا با حضور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی ، معاون پژوهشی و فناوری و مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده طی سخنانی در این دیدار ضمن اشاره به افتخارات علمی این دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی و جایگاه دانشگاه تبریز در بین دانشگاه‌های ایران، اظهار کرد: بحث عملیاتی‌کردن تفاهم‌نامه‌ها و برقراری روابط علمی مستحکم جهت تقویت دیپلماسی علمی امری بسیار ضروری است.

رئیس دانشگاه تبریز، همکاری علمی با اروپا را یک مساله‌ی جدی درراستای برنامه راهبردی دانشگاه عنوان کرد و افزود: باتوجه به وضعیت بسیار خوب دانشگاه تبریز در بحث رتبه‌بندی‌های بین‌‌المللی، خواستار ایجاد رابطه‌ی علمی بیشتر با کشورهای اروپایی هستیم.

دانشگاه تبریز میزبان حدود 2 هزار دانشجوی بین‌المللی از 9 کشور دنیا

دکتر نصراله‌زاده با اشاره به میزبانی دانشگاه تبریز از حدود 2 هزار دانشجوی بین‌المللی از 9 کشور دنیا، خاطرنشان کرد: جذب دانشجویان بین‌‌المللی یکی از راه‌های تقویت دیپلماسی علمی است اما در کنار آن، انجام طرح‌های پژوهشی مشترک و برگزاری برنامه‌های آموزشی مشترک با کشورهای اروپایی و توجه جدی به برنامه تبادل استاد و دانشجو نیز باید جزو اولویت‌های ما باشد.

وی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی کلان و اجرایی این برنامه‌ها با جزئیات، یادآور شد: دانشگاه تبریز دارای یک برنامه‌ی راهبردی در بحث بین‌المللی‌‌سازی است و در بسیاری از نظام‌های رتبه‌بندی دارای وضعیت بسیار مناسب درمقایسه با  دانشگاه‌های اروپایی  است. احصاء، تنظیم و تدوین استانداردهای بین‌المللی شدن ضرورتی بسیار مهم است که این امر برعهده‌ی مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی و کارگروه بین‌المللی‌سازی دانشگاه گذاشته شده است که این استانداردها باید تمامی جزئیات و برنامه‌های کلان دانشگاه را در بر بگیرد.

بازبینی مأموریت‌های رایزنی علمی جمهوری اسلامی در اروپا

رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در اروپا نیز اظهار کرد: مأموریت‌های رایزنی علمی در دوره‌ی جدید بازبینی شده و این مأموریت‌ها صرفا محدود به موارد دانشجویان و سرپرستی دانشجویان ایرانی نیست.

دکتر منصور کنعانی ادامه داد: در حال حاضر تعداد دانشجویان ایرانی بورسیه در کشورهای اروپایی نسبت به گذشته کاهش یافته است و علت این امر محدود شدن سیاست‌ها و راهبردهای وزارت علوم در اعطاء بورس به دانشجویان برای تحصیل در کشورهای اروپایی است به طوریکه این بورسیه ها درحال حاضر به رشته‌های خاص از جمله هنر، فناوری‌های نوظهور، علوم دریایی و... اعطا می شود و در حال حاضر در بحث بودجه‌بندی رایزنی علمی تجدید نظر شده تا موجب چابکی در فعالیت‌ها شود.

وی، تقویت زیرساخت‌های پذیرش دانشجویان از کشورهای اروپایی را نیازمند توجه ویژه‌ای دانست و تاکید کرد: علاقه‌مندی زیادی در بین دانشجویان اروپایی (مخصوصا آلمانی) برای تحصیل در رشته‌های علوم انسانی در ایران وجود دارد و دلیل این موضوع نیز تاریخ و فرهنگ غنی ایرانی است و براساس آمار یونسکو 50 درصد از دانشجویان آلمانی تمایل دارند حداقل یک نیم‌سال تحصیلی را در سایر دانشگاه‌ها از جمله ایران سپری کنند. لذا اگر زمینه‌های لازم را فراهم کنیم، می‌توانیم دانشجویان دانشگاه‌های اروپایی را جذب کنیم.

ایجاد جاذبه براساس مزیت‌های دانشگاه تبریز برای جذب دانشجویان اروپایی

رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در اروپا با اشاره به ضرورت شناسایی مزیت‌های دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه تبریز، ایجاد جاذبه براساس این مزیت‌ها را عاملی برای هدفمند کردن و افزایش جذب دانشجو از کشورهای اروپایی عنوان کرد و گفت: تقویت زیرساخت‌ ارتباطی موثر، ایجاد شبکه‌ای از دانشجویان و نخبگان از اروپا، برگزاری مدارس تابستانی و زمستانی، اقامت کوتاه مدت اساتید و دانشجویان اروپایی در دانشگاه جهت مشاهده‌ی توانمندی‌های دانشگاه تبریز و ورود اعضای هیأت علمی دانشگاه در پروژه‌های اروپایی از جمله راهکارهای تقویت جذب استاد و دانشجو از دانشگاه‌های اروپایی به شمار می‌رود.

آمادگی کامل معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز برای جذب دانشجویان بین‌المللی از کشورهای اروپایی

دکتر غلامرضا حجتی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز نیز با اشاره به سابقه‌ی طولانی این دانشگاه در زمینه‌ی همکاری‌های بین‌المللی و همکاری بسیار خوب اساتید با دانشگاه‌های اروپایی، اظهار کرد: معاونت آموزشی دانشگاه آمادگی خود را جهت در اختیار قراردادن تمامی امکانات برای جذب دانشجویان بین‌المللی، آموزش زبان فارسی، برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی و دوره‌های آموزشی مشترک اعلام می‌کند.

مشارکت دانشگاه تبریز در برنامه‌های تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه ‌های اروپایی

در این دیدار دکتر سعید شجاعی مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه نیز گزارشی از اقدامات دانشگاه در اعزام اعضای هیات علمی به مأموریت‌های پژوهشی در دانشگاههای اروپایی و نیز شرکت در کنفرانسهای بین المللی و همچنین  مشارکت دانشگاه در برنامه های تبادل استاد و دانشجو با چند دانشگاه اروپایی، ارائه کرد.

 


( ۲ )

نظر شما :