کارگاه آموزشی HES هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف در دانشگاه تبریز برگزار شد

۰۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۹ کد : ۲۱۵۸۸ اخبار
تعداد بازدید:۵۳۵


کارگاه آموزشی یک روزه سامانه آموزش عالی(HES) هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف با حضور رئیس دانشگاه تبریز و بیش از 80 نفر از مدیران و کارشناسان حوزه نظارت دانشگاه های استان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز در این کارگاه آموزشی ضمن تاکید بر فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت به سوی جهت دهی علم در دانشگاه‌ها، در ادامه بر ضرورت حرکت در مرزهای دانش و حتی عبور از آن، مدیریت دانش و دانشمند، تحول در دانشگاه‌ها از طریق نوسازی و آمایش و در نهایت بر سامانه سپاری و تکمیل سامانه ساعا تاکید کرد.
دکتر داود مختاری، دبیر و عضو حقوقی ششمین دوره نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت استان آذربایجان شرقی هم در این ارتباط با اشاره به اهداف اصلی این کارگاه و سامانه ساعا(سامانه آموزش عالی) یا HES(High Education system) گفت: سامانه ساعا در راستای یکپارچه‌سازی نظام آماری آموزش عالی است.  
به گفته وی آمارها از منابع مختلف به دست می‌ آید که با یکدیگر تفاوت دارد و به همین دلیل سامانه ساعا با هدف یکپارچه‌سازی نظام آماری آموزش عالی راه‌اندازی شده است که مراجع تصمیم‌گیری می‌توانند در آن واحد که نیاز به اطلاعات مختلف دارند، با مراجعه به این سامانه به اطلاعات یک پارچه دسترسی پیدا می کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه سامانه آموزش عالی به منظور بررسی درخواست‌های دانشگاه‌ها راه اندازی شده است، خاطر نشان کرد: درخواست دانشگاه‌ها در این سامانه به صورت آنلاین مورد بررسی قرار می‌گیرد.
دکتر مختاری، با اشاره به محتوای سامانه آموزش عالی گفت: این سامانه در راستای ایجاد بانک اطلاعات برنامه‌های درسی، بانک اطلاعات موسسات آموزش عالی کشور، بانک اطلاعات رشته‌محل‌ها، بانک اطلاعات تشکیلات و ساختار سازمانی موسسات، بانک اطلاعات اراضی ساختمان‌ها و فضاهای آموزشی موسسات، بانک اطلاعات دانشجویان و دانش‌آموختگان، بانک اطلاعات اعضای هیات علمی و بانک اطلاعات مصوبات شوراهای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بوجود آمده است.
به گفته وی برای مثال در بانک اطلاعاتی دروس و رشته‌های تحصیلی اطلاعاتی از قبیل دروس عمومی و تخصصی، رشته‌های تحصیلی، گرایش‌های تحصیلی، دروس رشته‌های تحصیلی و غیره وجود دارد.
وی در مورد ویژگی‌های این سامانه در حوزه معاونت آموزشی گفت: تحقق حاکمیت داده در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آموزش عالی، وجود بانک‌های اطلاعاتی پایه وزارت و در اختیار قرار دادن این اطلاعات بر سطح ملی، دسترسی اطلاعات به صورت الکترونیکی با رعایت حقوق کاربران متناسب با سطوح دسترسی، استخراج گرایش‌ها از برنامه‌های درسی مصوب و اصلاح و تحلیل فرآیند درخواست رشته و غیره بوده است.
دکتر مختاری، در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: این سامانه ابتدا برای بارگذاری در دانشگاه‌های کاشان، خاتم، مشهد و خواجه‌النصرالدین طوسی شروع به کار کرد تا نواقص آن مشخص شود و به مرور در دسترس همه دانشگاه‌ها قرار گرفت.
لازم به ذکر است؛ کارگاه آموزشی هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف با تدریس مهندس یاشار ایوبی، کارشناس سامانه ساعا(سامانه آموزش عالی) یاHES (High Education system) برگزار شد.


نظر شما :