بازدید رئیس دانشگاه از دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی

۱۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۷ کد : ۲۱۴۲۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۱۶۲

 

رئیس دانشگاه تبریز و جمعی از اعضای هیئت رئیسه و مدیران واحدهای مختلف از روند توسعه آموزشی و پژوهشی دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز دکتر صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز  پیش از بازدید از این دانشکده در نشست با اعضای هیات علمی دانشکده برنامه ریزی و علوم‌محیطی با تبریک ایام ا... دهه فجر گفت: تحول و توسعه‌ای که در این دانشکده در بخش‌های مختلف بوجود آمده در راستای همکاری و تلاش تک تک اعضای هیات علمی دانشکده حاصل شده و باید از زحمات این عزیزان قدردانی نمود.

حمایت از برنامه‌های رشد و توسعه دانشکده‌ها

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروزه تمامی دانشکده‌های دانشگاه به برنامه‌ریزی و تحول در راستای برنامه‌های راهبردی و کلان دانشگاه نیاز دارند، تصریح کرد: از هر برنامه و تغییر ساختاری که برای ارتقاء، رشد و توسعه دانشکده‌ها صورت گیرد، حمایت خواهیم کرد چرا که تحول و رشد دانشکده‌ها موجب توسعه و رشد دانشگاه خواهد شد.

 رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد: اگر ما حمایت و بسترهای لازم را برای ایجاد تحول و رشد دانشکده ها فراهم کنیم، اساتید آن دانشکده با آرامش و با خیال راحت برای توسعه دانشکده و دانشگاه تلاش خواهند کرد.

دکتر نصراله‌زاده، خاطر نشان کرد: رویکرد اصلی تحول و توسعه دانشگاه با توجه به برنامه‌های راهبردی و کلان این دانشگاه بر اساس تحقق مرجعیت علمی، توسعه دیپلماسی علمی و حرکت در مرزهای تولید علم و دانش و به خصوص رفع نیازهای جامعه و صنعت صورت می گیرد.

تحول و توسعه آموزش و پژوهش در دانشگاه ها باید بر اساس رفع نیازها باشد

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه امروزه ظرفیت و توانمندی‌های زیادی در حوزه‌های مختلف در دانشکده‌های دانشگاه تبریز برای رشد، شکوفایی و رفع نیازهای جامعه و صنعت در سطح ملی و منطقه ای وجود دارد، اظهار داشت: به عنوان نمونه می توان از ظرفیت های دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی برای حل و مشکل بحران کمبود آب، محیط زیست، احیای دریاچه ارومیه، آاودگی هوا و آب، پیشگیری و مقابله با انواع آسیب های اجتماعی در سطح کلان ملی و استانی بهره مند شد.

 رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد: تحول و توسعه آموزش و پژوهش در دانشگاه ها باید بر اساس رفع نیازها و حل موانع و مشکلات جامعه و صنعت صورت گیرد. 

رسالت جدید دانشکده تمرکز بر روی ارایه دروس مهارت محور

دکتر هاشم رستم زاده، رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز نیز در این نشست با ارایه گزارشی از روند تحول و توسعه این دانشکده در بخش های مختلف در طول شش ماهه اخیر گفت: تحول و توسعه‌ای که در زیرساخت‌ها و در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی این دانشکده بوجود آمده در سایه حمایت و پشتیبانی‌های هیئت رئیسه و دیگر مدیران واحدها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه رسالت جدید دانشکده تمرکز بر روی ارایه دروس مهارت محور می باشد، خاطر نشان کرد: ایجاد تحول، توسعه و تجهیز به روز برخی امکانات این دانشکده بیشتر در راستای ارتقای دانشکده و دانشگاه بوده است.

به گفته وی در حال حاضر در این دانشکده 32 هیات علمی در 5 گروه و 800 نفردانشجو مشغول به فعالیت و تحصیل هستند.

یادآور می شود: در این نشست همچنین مدیران گروه های آموزشی دانشکده با ارایه گزارش کوتاهی از حوزه فالیت خود در ادامه تعدادی از اعضای هیات علمی این دانشکده به ارایه دیدگاه و نکته نظرات خود درباره تحول و توسعه این دانشکده پرداختند.

بازدید از بخش‌های مختلف دانشکده

در پایان نشست رئیس دانشگاه تبریز به همراه جمعی از اعضای هیئت رئیسه و مدیران واحدهای مختلف از روند تحول و توسعه دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی بازدید کردند.

قدمت رشته جغرافیا در دانشگاه تبریز برابر با قدمت تاسیس  این دانشگاه

رشته  جغرافیا از رشته های بسیار قدیمی دانشگاه تبریز است و دارای قدمتی همزمان با تاسیس این دانشگاه می باشد. در قبل از انقلاب اسلامی ایران این رشته از دو گرایش جغرافیای طبیعی و جغرافیای انسانی  تشکیل می شد. پس از انقلاب رشته جغرافیای انسانی به جغرافیا و برنامه ریزی شهری تغییر نام داد.

تا سال ۱۳۶۷ رشته های جغرافیا در زیر مجموعه دانشکده ادبیات و علوم انسانی بودند. با افزایش رشته ها این دانشکده به دو دانشکده ادبیات و زبان های خارجی و علوم انسانی و اجتماعی تقسیم شد و رشته های جغرافیا در زیر مجموعه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفتند.

تغییر نام دانشکده

در تابستان ۱۳۹۱ با نظر دانشگاه رشته‌های جغرافیایی همراه با رشته‌های معماری و تاریخ دانشکده علوم محیطی و معماری  و رشته‌های حقوق و علوم اجتماعی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی را تاسیس نمودند. لیکن با توجه به الحاق رشته معماری به دانشکده عمران و رشته تاریخ به دانشکده حقوق و علوم اجتماعی در آذر ماه ۱۳۹۱ دانشکده جغرافیا با سه گروه آموزشی ژئومورفولوژی ، آب و هواشناسی و جغرافیا و برنامه ریزی شهری تاسیس گردید.

با عنایت به اینکه نام جغرافیا به تنهایی رسالت این رشته را نشان نمی داد در بهمن ماه ۱۳۹۲ هیئت رئیسه دانشگاه با تغییر نام دانشکده به جغرافیا و برنامه ریزی موافقت نمود.

در شهریور ۱۳۹۶ نیز نام دانشکده به برنامه ریزی و علوم محیطی تغییر پیدا کرد.

 


( ۴ )

نظر شما :