طراحی و تکمیل وبسایت ایستگاه دائمی ژئودینامیک و سامانه CORS دانشکده فنی مهندسی مرند

۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۲ کد : ۲۱۳۲۵ اخبار
تعداد بازدید:۴۰۹

 
رئیس دانشکده فنی و مهندسی مرند، از راه اندازی وب سایت ایستگاه دائمی ژئودینامیک این دانشکده خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر ابوالفضل شهامت، در این باره گفت: این وب سایت به آدرس اینترنتی https://matf-cors.tabrizu.ac.ir/fa  راه اندازی شده و کاربران می توانند  با ورود به این سایت از اطلاعات و خدمات ارائه شده آن استفاده نمایند.
به گفته وی در این وبسایت تاریخچه راه اندازی ایستگاه دائمی ژئودینامیک بیان شده و آشنایی با سامانه CORS دانشکده و نحوه استفاده کاربران از خدمات آن ذکر شده است.
وی در ادامه با اشاره به سامانه CORS دانشکده فنی مهندسی مرند گفت: در راستای تسهیل دسترسی به داده های سامانه های ماهواره ای ناوبری جهانی  ( GNSS ) و استفاده از آن در کاربردهای علمی پژوهشی، سامانه ایستگاه مرجع دائمی فعال ( CORS System) در این دانشکده راه اندازی شد.  
به گفته وی با راه اندازی این سامانه در حومه شهرستان مرند به فاصله 35 الی 40 کیلومتری از ایستگاه مرجع GNSS دقت تعیین موقعیت برای کاربران گیرنده های GNSS متحرک در حد یک سانتی‌متر افقی و تا دو سانتی‌متر قائم افزایش داده شده است. البته فاصله فیزیکی کاربران و گیرنده های متحرک از ایستگاه‌های مرجع در دقت تعیین موقعیت نقش مهمی دارد. به طوری که با افزایش فاصله کاربر از ایستگاه مرجع دقت کاهش می یابد. برای فاصله تا ۳5 الی 40 کیلومتر دقت در مرتبه سانتی‌متر و تا 150 کیلومتر دقت موقعیت کمتر از متر خواهد بود.
رئیس دانشکده فنی و مهندسی مرند، تاکید کرد: دقت تعیین موقعیت این سامانه با سامانه شمیم سازمان ثبت و اسناد کشور تست شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است که بسیار قابل اعتماد بوده و این دو سامانه اختلاف مختصاتی مسطحاتی در حد میلی متر  و ارتفاعی در حد زیر سانتی متر باهم داشتند. با ایجاد این سامانه CORS ضرورت تجهیز و راه اندازی مرکز کنترل و مدیریت سامانه CORS در دانشکده قوت یافت.
به گفته وی این سامانه شامل اجزای سخت‌افزاری و پیکربندی  CORS، نصب و راه اندازی ایستگاه و مدیریت داده‌ها است که مراحل اصلی تجهیز و نصب و راه اندازی آن به پایان رسیده است و آماده ارائه خدماتی مانند ارسال تصحیحات RTK برای تعیین موقعیت آنی و تحویل داده های ماهواره ای برای برداشت های PPK  به مهندسین نقشه بردار بوده  همچنین  ارائه داده های خام GNSS به صورت سری زمانی برای محققان و پژوهشگران جهت امور تحقیقاتی است.
وی در ادامه در خصوص آزمایشگاه ژئودزی ماهواره ای این دانشکده گفت: آزمایشگاه ژئودزی ماهواره ای دانشکده فنی مهندسی مرند همزمان با راه اندازی ایستگاه دائمی ژیئودینامیک و سامانه CORS دانشکده آغاز به کار کرد و در چشم انداز این آزمایشگاه موارد و موضوعات علمی-پژوهشی مانند تعیین موقعیت ماهواره ای دقیق، ناوبری، ژئودینامیک و آنالیز تغییر شکل سازه ها، مطالعات جوی و مدلسازی اتمسفری دیده شده است.
به گفته وی گیرنده GNSS مولتی فرکانس سامانه CORS، آنتن چوک رینک، سرور رایانه سامانه CORS ، گیرنده ایستگاهی مولتی فرکانس AT-70 (دو دستگاه) ، گیرنده ایستگاهی GPS تک فرکانسه SR20 لایکا (دو دستگاه) و گیرنده ایستگاهی GPS تک فرکانسه تریمبل  (سه دستگاه) از جمله تجهیزات فعلی این آزمایشگاه است.

 

 وبسایت ایستگاه دائمی ژئودینامیک و سامانه CORS دانشکده فنی مهندسی مرند


نظر شما :