نمایه شدن مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز در اسکوپوس (SCOPUS)

۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۴ کد : ۲۱۱۰۳ اخبار
تعداد بازدید:۵۱۹

 

مجله پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز در پایگاه استنادی بین‌المللی اسکوپوس ( SCOPUS) نمایه شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، مجله پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز به‌عنوان اولین نشریه حوزه علوم انسانی در این دانشگاه، در پایگاه استنادی بین‌المللی اسکوپوس ( SCOPUS) نمایه شد. با نمایه‌سازی این نشریه تا اکنون سه نشریه علمی دانشگاه تبریز در نمایه‌های معتبر بین‌المللی استنادی نمایه شده‌اند.

این نشریه بر مبنای درخواست ارسال‌شده به پایگاه اسکوپوس بعد از طی مراحل و رویه‌های داوری و ارزیابی مفصل، نهایتاً استانداردهای کیفی لازم برای نمایه‌سازی را دریافت نمود. فرایند این داوری و پذیرش از طریق آدرس زیر قابل‌مشاهده است: https://suggestor.step.scopus.com/progressTracker/?trackingID=58234DB4082E1471

پیش‌ازاین نیز دو نشریه دیگر از نشریات دانشگاه تبریز به نام‌های Journal of Zoonotic Diseases وComputational Methods for Differential Equations (CMDE) در اسکوپوس نمایه شده بودند و نشریه Computational Methods for Differential Equations (CMDE) هم در اسکوپوس و هم در JCR نمایه شده است.

بر پایه همین گزارش؛ مجله پژوهش‌های فلسفی در سال 1386 در دپارتمان فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز تأسیس شد؛ اما پیش از آن، در قدیمی‌ترین نشریه دانشگاهی ایران، «نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز» نیز مقالات فلسفی منتشر می‌شد و از چهار شماره آن، یک شماره اختصاص به موضوع فلسفه داشت. در سال 1386 و بنا به سیاست وزارت علوم مبنی بر تخصصی شدن مجلات دانشگاهی، «نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز» به چهار مجله  زبان وادب فارسی؛ پژوهش زبان و ادبیات فرانسه؛ پژوهش های فلسفی؛ ومطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی تفکیک شد. ترتیب انتشار مجله در سال‌های آغازین، دو بار در سال (دو فصلنامه) بود؛ به دلیل استقبال زیاد مخاطبان، ترتیب انتشار آن به فصلنامه (چهار شماره در سال) و عنوان آن به فصلنامه پژوهش‌های فلسفی تغییر کرد.

سردبیر مجله پژوهش‌های فلسفی تا تابستان 1393 دکتر یحیی یثربی، استاد بازنشسته فلسفه و عرفان دانشگاه علامه طباطبایی تهران بود و از پاییز 1393 تاکنون دکتر محمد اصغری، استاد گروه فلسفه دانشگاه تبریز سردبیری این نشریه علمی را بر عهده‌دارند. مدیر مسئول این نشریه نیز دکتر حسن فتحی، دانشیار گروه فلسفه این دانشگاه است.

این فصلنامه از اولین شماره، مقالاتی را درباره فلسفه افلاطون و فلسفه یونان و فلسفه اسلامی به زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌نمود. از سال 1391 شماره‌های پاییز کلاً اختصاص به مقالات انگلیسی‌زبان دارد.

هدف از تأسیس این مجله اشاعه تفکر فلسفی و نیز معرفی تفکر فلسفی ایرانیان به جامعه جهانی و بالعکس، معرفی اندیشه‌های فلسفی فیلسوفان غربی و شرقی به جامعه ایرانی است.

 


( ۷ )

نظر شما :