رئیس دانشگاه تبریز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز:

اساتید و دانشجویان در خط مقدم مبارزه با دشمن قرار دارند

۰۱ دی ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۷ کد : ۲۱۰۵۵ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۹۱۶

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه اساتید و دانشجویان در خط مقدم مبارزه با دشمن قرار دارند و دانشگاه می‌تواند در قطع وابستگی به جامعه کمک و اقتصاد را دانش‌بنیان کند، گفت: پیشرفت‌های اعجاب آور در حوزه‌های دفاعی، صنعت هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، قطع وابستگی به کشورهای بیگانه و خودکفایی، اشتغال جوانان و در نهایت رفع نیازهای جامعه جزو رسالت‌های دانشگاه است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی یکم دی ماه تبریز، در خصوص عظمت و جایگاه والای آذربایجان و تبریز گفت: آذربایجان و تبریز به گواهی صفحات تاریخ، از سده‌های گذشته و به مدد خردگرایی و خداجویی در هماره‌ی تاریخ، نشان فضیلت و فرزانگی را به پیشانی خود داشته و شعله‎‌های آگاهی و دانایی در آن به خاموشی نگرائیده است.

وی ادامه داد: حدود ۸۰۰ سال قبل به همت خواجه رشیدالدین فضل‌اله، یک مجتمع بزرگ دانشگاهی ساخته شد که سالیان سال پذیرای دانش دوستانی از سراسر دنیا بود. مجتمع ربع رشیدی یک دانشگاه بین المللی نیز بود. آن زمان دانشجویانی از ممالک مختلف در این مجتمع حضور داشتند و استادان و مدرسانی نیز از کشورهای مختلف در آنجا تدریس می‌کردند که در این دانشگاه بین المللی، هرکس از هر ملیت و دینی می‌توانست تدریس و تحصیل نماید و در آن روزگار، پناهگاهی برای دانشمندان سراسر جهان به شمار می‌رفت.

وی افزود: وجود سه علامه‌ی تبریزی، اساتید و مفاخر بزرگ علمی همچون پروفسور هشترودی با شهرت جهانی و شهریار شیرین سخن تنها نمونه‌های از سپهر علم و فرهنگ و هنر این سرزمین هستند و امروز دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه‌ی ما میراث‌دار این عقبه‌ی افتخار آمیز و غرورآفرین هستند.

دیدگاه‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه دانشگاه و دانشجو

دکتر نصراله‌زاده در خصوص دیدگاه‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه دانشگاه و دانشجو نیز گفت: براساس اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) می‌توان گفت در نظر ایشان، دانشگاه به‌عنوان یک کارخانه‌ی انسان‌سازی بسیار مهم تلقی شده و ایشان متعقد بودند که اگر دانشجویان بتوانند در دانشگاه، علم و ایمان را با یکدیگر همراه سازند، می‌توانند به‌عنوان یک قشر تحصیلکرده، فرآیند روشنگری اجتماعی را به دست گیرند. به‌عبارت دیگر یک دانشگاه از نظر امام راحل(ره) زمانی عامل روشنگری اجتماعی بوده و می‌تواند موفق باشد که بتواند آگاهی و توانایی‌های خود را در مسیر تحقق ارزش‌های الهی به کار گیرد. جایگاه سرنوشت‌ساز دانشگاه در تصمیم‌سازی و تحول در کشور همواره مورد تأکید و توجه خاص امام خمینی(ره) بوده است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز در خصوص اهمیت جایگاه علم و دانشگاه فرموده‌اند «علم مهم‌ترین ابزار پیشرفت و اقتدار ملی است و دانشگاه هم مهم‌ترین تربیت‌کننده‌ی مدیران آینده‌ی کشور است و اگر این مدیران خوب تربیت شوند، آینده‌ی کشور، خوب اداره خواهد شد و اگر نتوانستیم خوب اداره کنیم، کوتاهی کردیم».

فروش بیش از یک هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تبریز در یک سال گذشته

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این دانشگاه گفت: در حال حاضر دانشگاه تبریز دارای چندین شرکت دانش‌بنیان از جمله شرکت تولیدکننده‌ی سازه‌های بتنی با ۶۵ نفر پرسنل دارای پروژه در ایران و کشورهای خارجی، شرکت تولیدکننده‌ی روغن موتور نانو با ۴۵ نفر شاغل با بیش از ۵۰ میلیارد تومان فروش در سال گذشته، شرکت بتنی با جایگزینی سازه‌های چدنی با ۱۸ نفر شاغل و بیش از ۱۰ میلیارد تومان فروش در سال گذشته، شرکت تولید لاستیک با ۳۸ نفر شاغل و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش در سال گذشته، شرکت تولیدکننده‌ی قطعات بردهای الکترونیکی با حدود یک هزار میلیارد تومان فروش می‌باشد و تولید بیش از ۳۵ محصول تجاری‌سازی شده و ۴۲ محصول فناورانه که دوره‌ی رشد خود را طی می‌کنند.

دانشگاه تبریز، اولین دانشگاه کشور در تدوین برنامه راهبردی

وی افزود: ما جزو اولین دانشگاه‌هایی بودیم که با تدوین برنامه‌ی راهبردی و حرکت بر مبنای آن، کارمان را شروع کردیم و اکنون مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد فناوری و نوآور پروری، تولید خدمت، ثروت و سرمایه‌ از دانش جزو برنامه‌ی راهبردی ما است.

وی، دانشگاه تبریز  را جزو پنج دانشگاه جامع و ۱۴ دانشگاه برتر کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: ما در برنامه‌ی راهبردی هدف‌گذاری کرده‌ایم که پایان یک دوره‌ی چهار ساله‌ به رتبه‌ی سه الی پنج کشوری صعود کنیم و براساس ارزیابی‌های صورت گرفته ما در دو سال گذشته توانستیم در شاخص‌های متعدد بتوانیم شیب این پیشرفت را زیاد کنیم و نظام‌های رتبه‌‌بندی گویای این سرعت رشد است.

افتخارات دانشگاه تبریز در سطح ملی

وی در خصوص افتخارات دانشگاه تبریز در سطح ملی گفت: کسب عنوان سه پژوهشگر برتر کشوری توسط دکتر فتحی در رشته‌ی دامپزشکی، دکتر زارع در رشته‌ی مهندسی برق و کامپیوتر و دکتر شیری در رشته‌ی کشاورزی،کسب عنوان دو فناور برتر کشوری توسط دکتر محمدی از دانشکده‌ی کشاورزی و دکتر کدخدایی از دانشکده‌ی علوم طبیعی، کسب عنوان دو پژوهشگر برتر استانی توسط دکتر حجتی از دانشکده‌ی ریاضی و دکتر اصغری مقدم از دانشکده‌ی علوم طبیعی، کسب عنوان دانشگاه برتر حامی پژوهش و فناوری در سال ۱۴۰۲، کسب رتبه‌ی سوم دیپلماسی علمی در بین دانشگاه‌های جامع و رتبه‌ی چهارم کشور، کسب عنوان دانشگاه دوم فعال در زیست بوم فناوری با ارزیابی وزارت کشور و علوم، کسب رتبه‌ی اول جذب و هدایت دانشجویان بین المللی در چهار آیتم و رتبه‌ی دوم در تعداد آن‌ها، کسب عنوان دانشگاه پنجم کشور در بحث ارتباط با صنعت که قبلا جایگاهی نداشتیم. کسب عنوان دانشگاه اول در جذب محققان پسادکتری به تعداد ۲۵۷ نفر تاکنون، کسب رتبه‌ی یک کشوری در حوزه‌ی علوم اجتماعی، دوم کشوری در حوزه‌ی فیزیک، سوم کشوری در حوزه‌ی علوم کامپیوتر، مهندسی و علوم حیاتی و بالینی، ۱۶ کشوری در علوم آب، ۳۸ کشوری در علوم صنایع غذایی، ۴۵ کشوری در مهندسی مکانیک و ... براساس رتبه‌بندبی تایمز و کسب عنوان رئیس دانشگاه برگزیده‌ی کشور  از جمله افتخارات دانشگاه تبریز در سطح ملی است.

افتخارات دانشگاه تبریز در سطح بین المللی

دکتر نصراله‌زاده در ارتباط با افتخارات دانشگاه تبریز در سطح بین المللی نیز اظهار کرد: انتخاب ۱۸ استاد از اساتید این دانشگاه به‌عنوان اساتید یک درصد پراستناد جهان که اگر در مقایسه با دانشگاه تهران که ۴۵ استاد است، به‌ ازای نسبت تعداد هیأت علمی حساب کنیم، دو برابر دانشگاه تهران می‌باشد. صعود ۲۰۰ پله‌ای در رتبه‌بندی شانگهای و کسب رتبه‌ی جهانی ۷۰۱ تا ۸۰۰، کسب رتبه‌ی ۴ تا ۷ کشور به‌صورت مشترک توسط دانشگاه‌های تبریز، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف و تربیت مدرس، صعود ۱۰۰ پله‌ای در نظان رتبه‌بندی تایمز، کسب رتبه‌ی اول کشور در امر پژوهش با صعود ۳۵۰ پله‌ای در جهان در این حوزه و رسیدن به رتبه‌ی ۵۰۱ تا ۶۰۰، کسب رتبه‌ی دوم دانشگاه‌های جامع کشور بعد از دانشگاه تهران در میان ۷۳ دانشگاه ایرانی ارزیابی شده در این رتبه‌بندی جهانی و کسب رتبه‌ی چهار کشوری در بین کل دانشگاه‌های جامع، صنعتی و... از جمله افتخارات دانشگاه تبریز در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها است.

عقد ۱۵۰ قرارداد و ۲۸ تفاهم‌نامه در یک سال گذشته

وی در بخش دیگری  از سخنان خود گفت: کل مبالغ جذب شده از طریق قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مدیریت امور فناوری و پردیس علم و فناوری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و تعداد کل قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها در یک سال گذشته به ترتیب ۱۵۰ و ۲۸ است. به‌کارگیری بیش از ۱۰ نخبه‌ی ایرانی مقیم خارج و بازگرداندن آن‌ها از دانشگاه‌های خارج به داخل و عقد دو قرارداد بین المللی با شرکت‌های خصوصی خارجی برای اولین بار به مبلغ ۳۰۰ هزار دلار از دیگر فعالیت‌های دانشگاه تبریز در حوزه‌ی دیپلماسی علمی است.

رتبه ششم آذربایجان شرقی در کشور با دارا بودن ۳۳۷ شرکت دانش‌بنیان

رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: آذربایجان شرقی با دارابودن ۳۳۷ شرکت دانش‌بنیان در رده‌ی ششم کشور قرار دارد و ۲۶۰ واحد فناور نیز در مراکز رشد و نوآوری دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان مستقر هستند. پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز نیز دارای  ۴۵ شرکت دانش بنیان و حدود ۷۵ واحد فناور است که با توجه به زیر ساخت‌های موجود و همچنین فناوران نخبه، یکی از بزرگترین مراکز نوآوری و فناوری دانشگاهی کشور محسوب می‌شود و امیدواریم با حمایت مسئولان و نمایندگان مجلس و همچنین مساعدت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آینده‌ای نزدیک مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه تبریز اخذ شود.

وی ادامه داد: یکی از رویدادهای پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز توجه ویژه به رشته‌های علوم انسانی و ایجاد و توسعه‌ی شرکت‌های فرهنگ‌بنیان در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور است که پوشش نخبگان علوم انسانی در کنار رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه صورت می‌گیرد.

فعالیت بیش از ۱۰ هزار نخبه در استان

وی در خصوص تعداد نخبگان استان نیز خاطرنشان کرد: به طور متوسط پنج نخبه‌ی فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور استان و حدود ۳ هزار نخبه‌ی دانشگاهی در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت‌ هستند و نخبگان به طور معمول در واحدهای تحقیق و توسعه‌ی سایر واحدهای صنعتی استان نیز در حال فعالیت هستند که با توجه به آمار بیش از ۳ هزار واحد صنعتی فعال در استان و متوسط دو‌ نخبه‌ی فعال در واحد تحقیق و توسعه‌ی این واحد‌ها، بالای ۶ هزار نخبه نیز در این واحدهای صنعتی جهت رشد اقتصادی کشور در تلاش هستند و به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن برخی نخبگان در بخش‌های دولتی، سازمان‌ها و اداره‌ها می‌توان به راحتی  ادعا نمود که بالای ۱۰ هزار نخبه‌ی دانشگاهی در استان در حوزه‌‌های مختلف مشغول هستند.

افزایش مهاجرت نخبگان در صورت عدم چاره اندیشی به حل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

دکتر نصراله‌زاده در ارتباط با حل مشکل اشتغال فارغ التحصیلان دانشکاهی تاکید کرد: درصورت عدم چاره‌اندیشی صحیح برای بیکاری مخصوصا در مورد فارغ التحصیلان، متاسفانه با افزایش روز افزون آمار مهاجرت نخبگان مواجه خواهیم شد. در دو سال اخیر و در دولت سیزدهم با توجه به اینکه بحث اشتغال به‌ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی به‌صورت ویژه در حال پیگیری است، مباحث مربوط به تسهیلات تبصره‌ی ۱۶ و ۱۸ در قانون بودجه نیز در این راستا در حال انجام است و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در برنامه‌ی راهبردی دانشگاه تبریز در اولویت اول در شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مورد توجه قرار گرفته است و با به کار گیری فناوری در کسب و کارها و با افزایش بازدهی ارزش افزوده‌ی تولیدات و خدمات، کسب و کارها چندین برابر می‌شود و برهمین مبنا حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی در این شرکت‌ها می‌تواند گره‌گشای چالش‌های اساسی اقتصاد کشور باشد.

وی ادامه داد: در  ارتباط با بورس صنعتی، از صاحبان شرکت‌ها می‌خواهیم برای تامین نیازهایشان به نخبگان دانشگاهی اعتماد کنند. در این حالت دانشجو بورس صنعت شده و به‌صورت مشترک و برنامه‌محور، توسط دانشگاه و صنعت، آموزش‌های دانشگاهی و مهارت‌های صنعتی را دیده و پس از پایان دوره‌ی تحصیل، به‌عنوان متخصص ماهر در اختیار صنعت قرار می‌گیرد. این موضوع به لحاظ اقتصادی و حل مشکل اشتغال در کشور بسیار حائز اهمیت است و دانشگاه‌ تبریز و دیگر دانشگاه‌های استان، از چنان پتانسیلی برخوردار هستند که می‌توانند تمامی نیازهای صنعت را از نظر پژوهشی، فناوری ‌‌تامین متخصص  برطرف نماید.

عدم وجود مهارت کافی و همچنین پایین بودن دستمزد مبتنی بر قانون کار را دو مورد از مهم‌ترین مشکلات عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی

وی، عدم وجود مهارت کافی و همچنین پایین بودن دستمزد مبتنی بر قانون کار را دو مورد از مهم‌ترین مشکلات عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی برشمرد و افزود: متاسفانه تمایل جهت حضور نخبگان در واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی را کاهش می‌دهد. در مورد مشکل اول، دانشگاه‌ها با تبعیت از سیاست صحیح وزارت علوم، موضوع مهارت‌آموزی و‌ بورسیه‌ی صنعتی را مورد توجه قرار داده‌اند که تاکید ویژه‌ای توسط وزیر علوم در این زمینه وجود دارد. در موضوع مهارت‌آموزی، برگزاری مدارس اشتغال و بوت‌کمپ‌های تخصصی در دستور کار دانشگاه تبریز قرار گرفته است که خوشبختانه منجر به اشتغال پایدار حدود ۵۰۰ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در دو سال گذشته شده است.

وی ادامه داد:کارآموزی دانشجویان در واحدهای فناور و‌ شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز و حضور بیش از ۶۵۰  دانشجو در این دوره‌‌های کارآموزی اقدام بعدی دانشگاه تبریز در این راستا بوده است.

نخبگان لوکوموتیو پیشران جامعه هستند

رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد: برای نگهداشتن نخبگان و افزایش مهاجرت معکوس، به‌عنوان یک راهبرد باید بطور جد تلاش کنیم. نخبگان لوکوموتیو پیشران جامعه هستند و ارزش آن‌ها را نمی‌شود با ریال سنجید. گذشته از حمایت مادی و معنوی، باید حرمت آن‎‌ها نیز حفظ شود. امروز ما بطور جدی دنبال تأمین مسکن آن‌ها هستیم و زمین کافی برای این کار اختصاص داده‌ایم و خوشبختانه از سال ۱۴۰۳ سقف حقوق نیز برداشته خواهد شد. امیدوارم عده‌ای دوباره فریاد نزنند که چه حقوق‌هایی داده می‌شود! چراکه کشور رقیب و همسایه‌ی ما طی یک نامه‌ی رسمی اعلام می‌کند که حاضر است ماهی ۷۲ هزار دلار به استاد ما پرداخت کند.

عدم دقت و عمل به قانون جهش دانش بنیان

وی در خصوص قانون جهش دانش بنیان نیز گفت: این قانون یکی از اقدامات ارزنده‌ی مجلس شورای اسلامی است که با تصویب این قانون راهکارهای متنوعی جهت حمایت از نخبگان پیش‌بینی شده است که متأسفانه به دلیل عدم دقت و عمل به این قانون مترقی، هنوز اثرات تصویب این قانون کاملا ملموس نیست. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این قانون اعتبار مالیاتی برای شرکت‌ها و واحدهای صنعتی جهت عقد قرارداد تحقیق و توسعه با دانشگاه‌ها و همجنین شرکت‌های دانش بنیان است.

دکتر نصراله‌زاده، ایجاد و توسعه‌ی مراکز نوآوری و فناوری دانشگاهی را یکی دیگر از راهکارهای حمایت از نخبگان دانشگاهی دانست و تاکید کرد: متأسفانه در استان ما با کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم. تجربه‌ی موفق در کشور (دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف) و در دنیا گواه این مسئله‌ی مهم است که کسترش مراکز نوآوری در جنب دانشگاه‌های بزرگ منجر به نتایج شگرف شده است و بر همین مبنا تبدیل مراکز رشد دانشگاهی استان به پارک‌های علم و فناوری و فعالیت و همکاری آنها با پارک علم و فناوری استان، می‌تواند تحول بزرگی در پشتیبانی از نخبگان  دانشگاهی باشد.

وی ادامه داد: برگزاری رویدادهای فناورانه جهت شناسایی استعدادها و برگزاری نمایشگاه‌های فناورانه‌ی تخصصی و نه نمایشی توسط گروه غیر حرفه‌ای، هم‌افزایی بحش‌های مختلف استان با محوریت دانشگاه تبریز جهت سیاست‌گذاری حوزه‌ی فناوری و نوآوری و ایجاد و راه‌اندازی کارخانه‌ی نوآوری استان از دیگر راهکارهای ایجاد انگیزه و امید در نخبگان دانشگاهی است و همچنین استفاده از امریه‌ی سربازی در شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه نیز از اقدامات دیگر دانشگاه در حوزه‌ی حمایت از نخبگان دانشگاهی است.

ضرورت حمایت خیّرین از پروژه‌های دانشگاهی و نخبگان

وی با تاکید بر ضرورت حمایت خیّرین از پروژه‌های دانشگاه گفت: برای حمایت از دانشجویان عزیز و ازتقاء دانشگاه به تراز بین المللی تعداد ۸۵۰ خوابگاه متأهلی در دست ساخت است و از خیّرین محترم می‌خواهیم که به کمک فرزندان خود بشتابند و دانشگاه را یاری کنند. جوانان در بحث فناوری، اشتغال آفرینی، کمک به رفع نیازهای کشور در جهت تجاری‌سازی فناوری‌های نو، از خیّرین محترم می‌خواهیم کمک کنند.

نقش دانشگاه‌های کشور و تبریز در حوادث تاریخی قبل و بعد از انقلاب اسلامی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش دانشگاه‌های کشور و تبریز در حوادث تاریخی قبل و بعد از انقلاب اسلامی کفت: جریان تاریخی ۱۶ آذر در سال ۱۳۳۲ که در آن سه دانشجو به خاک و‌ خون غلتیدند، تقریبا چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاد. یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب -سرکوب عجیب همه‌‌ی نیروها و‌ سکوت همه- ناگهان به وسیله‌ی دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می‌آید. چراکه نیکسون معاون اول رئیس جمهور آمریکا به ایران آمده بود و این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات کردند که با سرکوب مواجه و سه دانشجو شهید می‌شوند ‌ و اکنون ۱۶ آذر باید با این مختصات شناخته شود که روزی متعلق به دانشجویان ضد آمریکا و ضد سلطه است.

دکتر نصراله‌زاده ادامه داد: شورش خونین دانشجویان دانشگاه تبریز در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۷، تحصن و تبدیل شدن دانشگاه تهران به پایگاه انقلاب در جریان ممانعت دولت بختیار از بازگشت امام خمینی(ره)، تصرف پادگان‌ها به همراه مردم و توسط دانشجویان دانشگاه  تبریز، ورود دانشجویان دانشگاه تبریز به صحنه در جریان تصرف ساختمان صدا و سیمای تبریز، تصرف لانه‌ی جاسوسی آمریکا و حضور آگاهانه و فعال دانشجویان در جنگ تحمیلی، از جمله نقش مهم دانشگاه‌های کشور در وقایع تاریخی قبل و بعد از انقلاب است.

وی افزود: این دانشگاه همچنین به مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور مشهور است  که این افتخار به واسطه‌ی 145 شهید گلگون کفن دانشجو است که در دوران انقلاب و بعد از آن در دفاع از نظام و انقلاب به درجه‌ی رفیع شهادت نایل شده‌اند. اوج این افتخار، دانشجویانی هستند که شامگاه ۲۷ دی سال ۱۳۶۵، در حالی که در کارگاه دانشکده‌ی فنی مشغول ساخت و تهیه‌ی ادوات برای رزمندگان اسلام بودند، در اثر بمباران هواپیماهای دشمن به شهادت رسیدند.

وی یادآور شد: همچنین در روز ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۷ و در روز اربعین شهدای یزد، دانشجویان دانشگاه تبریز قیام کردند و دو نفر از فرزندان غیور این مرز و بوم یعنی شهیدان غلامی و میرزایی مظلومانه به شهادت رسیدند. علاوه بر این موارد، مفتخریم که سرداران شهید باکری سیدالشهدای لشکر همیشه سرفراز عاشورا، شهید پورشریفی و سردار سرلشکر پاسدار رحیم صفوی از دانش آموختگان این دانشگاه هستند.

راهکارهای عملی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه

دکتر نصراله‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وحدت حوزه‌ و دانشگاه اظهار کرد: امام راحل(ره) همسو کردن روحانیت و اساتید را به‌عنوان دو قشر حساس جامعه، به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‌ها در رهبری خویش مدنظر داشتند. چراکه دشمن برای جداکردن نخبگان حوزه و دانشگاه، وحدت این دو قشر را غیرممکن می‌دانست که با تدبیر امام خنثی شد.

وی ادامه داد: کاهش فاصله در شیوه‌های آموزشی و پژوهشی دو نهاد، تبادل استاد و دانشجو و شکل‌گیری گروه‌های جدید و مشترک، ایجاد کارگروه تحول در علوم انسانی و کارگروه شاگرد پروری در قالب طرح وسیع مباحث علوم اسلامی و فرهنگ دینی در دانشگاه‌ها با تکیه بر سند دانشگاه اسلامی، تاسیس اندیشکده‌ی فرهنگ و تمدن اسلامی در راستای تلاش مشترک حوزه و دانشگاه در راستای تولید فکر و‌ اندیشه به‌ویژه در زمینه‌ی تعمیق این وحدت، بهره‌‌گیری از الگوها و سرمایه‌‌های رکین فرهنگ آذربایجان و کشور به منظور جهش به سوی قله‌های تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی، نشر و تبلیغ علوم، معارف و فرهنگ ناب محمدی(ص) در میان ملل تشنه‌ی حقایق دینی، پرکردن جای خالی مرکزیت توانمند در شمال‌غرب کشور در کنار تامین فرهنگی داخل، ایجاد فضای مناسب برای قرارگیری طلاب و اساتید در کنار همدیگر در قالب کارگروه‌ها و‌ ایجاد دانشکده‌ی میان رشته‌ای علوم انسانی با مدیریت حوزه‌ و دانشگاه از جمله راهکارهای عملی در راستای تحقق این وحدت است.

تحویل ۸۰ هزار متخصص به کشور توسط دانشگاه تبریز بعد از انقلاب

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به تعداد مراکز آموزش عالی و دانشجو در استان گفت: در حال حاضر پنج دانشگاه دولتی در استان وجود دارد که برخی از آن‌ها از جمله مراغه و بناب مولود دانشگاه تبریز هستند و همچنین دانشگاه‌های شهید مدنی آذربایجان، صنعتی سهند، پیام‌نور، فرهنگیان،  فنی و حرفه‌ای، جامع علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز هرکدام در جای خود موجب افتخار استان هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز قبل از انقلاب ۱۵ هزار و بعد از انقلاب بیش از ۸۰  هزار متخصص تحویل کشور داده است. در حال حاضر ۲۱ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. تعداد ۲۰ دانشکده با دو پردیس ارس و خودگردان تبریز و سه دانشکده‌ی مرند، میانه و اهر زیرمجموعه‌ی دانشگاه تبریز فعالیت می‌کنند. همچنین ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل هستند که برنامه‌ی ما رساندن این تعداد به ۴ هزار دانشجو یعنی میزان حداقلی ۲۰ درصدی برای بین المللی شدن دانشگاه است.

فعالیت ۱۵۰ هزار دانشجو و ۴ هزار عضو هیات علمی در استان

وی تاکید کرد: در  حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار دانشجو و نزدیک‌ ۴ هزار عضو هیات علمی در استان در کنار انواع و اقسام امکانات کالبدی و آزمایشگاهی پتانسیل بسیار عظیمی از نیروهای انسانی و‌ امکانات است که می‌تواند بیش از وضعیت فعلی تاثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه تبریز در خاتمه خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی متنوع و رشته‌های موازی و دور شدن از ماموریت اصلی، سنگینی بدنه‌ی آموزش عالی و جذب بی‌رویه‌ی دانشجو و گسترش بیش از اندازه‌ی بدنه‌‌ی آموزش عالی در کنار محدودیت‌های بودجه و مکان و کاهش کیفیت آموزش عالی، از دلایلی است که آمایش آموزش عالی را در استان اجتناب ناپذیر نموده است و امیدواریم با هدایت‌های نماینده ولی فقیه در استان و حمایت‌های استاندار محترم، نمایندگان مجلس و سایر نقش آفرینان بتوانیم گام‌های موثری در این ارتباط برداریم.

 


( ۶ )

نظر شما :