تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز

۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۹ کد : ۲۱۰۰۸ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۶۳۳

بیست و چهارمین  آئین تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان آذربایجان شرقی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی، رؤسای دانشگاه‌های استان و منتخبین جشنواره به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

کسب رتبه برگزیده کشوری در حوزه پژوهش توسط دانشگاه تبریز

دکتر صفر نصر اله زاده، رئیس دانشگاه تبریز در این آیین ضمن خیرمقدم و تبریک هفته پژوهش و قدردانی از روسای دانشگاه ها و پژوهشگران و فناوران برگزیده گفت: امروز در مورد مسائل پژوهش در گفتار و نوشتار مطالب زیادی درباره اینکه پژوهش‌ها باید نیاز محور، هدفمند، مسئله‌‌محور و بر اساس نیازهای جامعه و صنعت باشند، بیان می شود که اینها اتفاق مبارکی است، ولی آنچه عمل می کنیم، ناچیز است. 

وی افزود: پیشرفت و رشد علمی کشورمان در حال حاضر  به خاطر نیروی انسانی متخصص و ماهر همان پژوهشگران، فناوران، دانشمندان، اساتید و دانشجویان بوده است و باید به داشتن چنین نیروی انسانی متخصصی افتخار کنیم.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه در رشد و توسعه اکوسیستم پژوهش و فناوری کشور همه ما به عنوان یک مجموعه و یک خانواده، به یک اندازه سهیم هستیم، تصریح کرد: با به روز رسانی و تجهیز امکانات، زیر ساخت ها و سیستم ها و با حمایت مالی و پشتیبانی و جذب دانشجویان با کیفیت دکتری و پسادکتری می توان گام های موثری بر تولید علم و فناوری با توجه به نیاز جامعه و صنعت برداشت.

 وی افزود: ما اگر می خواهیم دانشگاه نخبه پرور، توانمند و مجهزی داشته باشیم، باید ساختار آن را اصلاح و به روز رسانی و در حد توان حمایت و پشتیبانی کنیم.

دکتر نصراله زاده، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برخی افتخارات و موفقعیت های دانشگاه‌های استان در حوزه پژوهش و فناوری گفت: امروز، وضعیت تولید علم و فناوری دانشگاه‌های استان در مقایسه با سایر استان‌ها در وضعیت بهتری قرار دارد و براساس اعلام ستاد ملی پژوهش و فناوری، دانشگاه تبریز برای دومین سال متوالی رتبه برگزیده کشوری را در حوزه پژوهش کسب کرده است.

به گفته وی، در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی هم امسال 11 نفر برگزیده انتخاب شده که از این تعاد دو نفر از دانشگاه تبریز(دکتر سید ابوالقاسم محمدی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و دکتر علی کدخدائی، عضو هیات علمی دانشکده علوم طبیعی) بوده است.

دکتر جبار علی ذاکری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: پژوهشگران و فناوران دانشگاه های کشورمان با وجود برخی موانع و تنگناهای که در حوزه تحقیق و پژوهش دارند، ولی باز هم در تولید علم و فناوری در جایگاه بهتری قرار دارند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروزه دانشگاه‌ها با توجه به نیاز جامعه و صنعت در حال تغییر و تحول هستند و به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم پیش می روند، یادآور شد: در کشورمان برخی دانشگاه ها نیز به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم و به عنوان دانشگاه های پیشرو و جامعه محور می‌روند.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌های ما باید به سمت ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در حرکت باشند و بتواند مشکلات امروز جامعه و صنعت را برطرف نمایند و حرکت به سمت مسئله محوری از جمله ماموریت این نوع دانشگاه ها است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در ادامه افزود: امروز ماموریت و وظایف دانشگاه ها در مقایسه با سایر دستگاه ها و سازمان ها متفاوت است و این وظیفه تربیت نیروهای انسانی متعهد، متخصص و ماهر با توجه به نیاز جامعه و صنعت است و در این راستا هم رسالت سنگینی بردوش دانشگاه ها می باشد.

با توجه به توصیه های مقام معظم رهبری، باید از پتانسیل های موجود در دانشگاهها، برای رشد و پیشرفت کشورمان بهره گیریم

دکتر جلال شیری، معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه تبریز و دبیر ستاد پژوهش و فن‌آوری استان نیز در این مراسم گزارشی از فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استان و نحوه انتخاب برگزیدگان ارائه داد.

وی افزود: با تشکیل دبیرخانه و با اعلام فراخوان، با وجود محدودیت زمانی که داشتیم، شاخص ها و معیارها برای امتیازدهی انتخاب برگزیدگان بخش های مختلف تعیین و در نهایت امروز از 35 نفر برگزیده در بخش های دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، دستگاه های و سازمان های اجرایی، شرکت دانش بنیان و واحد فناور مستقر در مراکز رشد، دانش آموز پژوهنده، کارآفرینی، جهادکشاورزی، تولیدگران صنعتی، دانشجویی، مدیران فعال پژوهش و فناوری و خیرین در حوزه  پژوهش و فناوری  استان مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه تبریز خاطر نشان کرد: در این دوره از همه دانشگاه ها، گروه های پایه و موضوعی برگزیده انتخاب شده است.

وی تاکید کرد: امروز در دانشگاه ها و دیگر مراکز علمی استان ظرفیت و توانمندیهای زیادی در حوزه های مختلف وجود دارد که باید از این پتانسیل برای رشد و پیشرفت کشورمان با توجه به ماموریت های که مقام معظم رهبری به دانشگاه ها توصیه کرده بکار گرفته شود.

 تجلیل از 35 پژوهشگر برگزیده

بر پایه همین گزارش؛ در این آئین از 15 پژوهشگر برگزیده دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان آذربایجان شرقی ، یک نفر دانش آموز پژوهنده برگزیده ، سه پژوهشگر برگزیدگان دستگاه های و سازمان های اجرایی، سه نفر برگزیدگان فناوران (شرکت دانش بنیان و واحد فناور مستقر در مراکز رشد) و 12 نفر برگزیده دبیرخانه های فرعی استان(دو نفر برگزیدگان دبیرخانه کارآفرینی (اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان)، دو نفر برگزیدگان دبیرخانه جهادکشاورزی (اداره کل جهادکشاورزی استان)، دو نفر برگزیدگان دبیرخانه تولیدگران صنعتی (اداره کل صمت استان)، یک نفر برگزیده منتخبین دبیرخانه دانشجویی (معاونت دانشجویی دانشگاه معین استان)، سه نفر برگزیده دبیرخانه مدیران فعال پژوهش و فناوری  استان و سه نفر برگزیدگان دبیرخانه خیرین در حوزه  پژوهش و فناوری استان) تجلیل بعمل آمد.

لازم به ذکر است؛ از دانشگاه تبریز، دکتر غلامرضا حجتی به عنوان برگزیده در گروه علوم پایه، دکتر اصغر اصغری مقدم برگزیده علوم طبیعی، مهدی فیضی درخشی به عنوان برگزیده شرکت فناور برتر و دکتر جعفر صبحی قشلاقی برگزیده بخش تولیدگران صنعتی (اداره کل صمت استان) انتخاب و تجلیل شدند.

 


( ۱۱ )

نظر شما :