رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی استان مطرح کرد؛
نگارش ۲۳۳ پایاننامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری در دانشگاهها در موضوع اندیشههای امام خامنهای
پیش همایش بررسی اندیشههای حضرت آیت الله خامنهای (مد ظله العالی) با حضور رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان شرقی و جمعی از اساتید و اندیشمندان دانشکدهی الهیات و معارف اسلامی برگزار شد.
رهبر معظم انقلاب در تفسیر قرآن به موضوعاتی ورود کردهاند که هیچ مفسّری به آنها نپرداخته است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام و المسلمین رسول خضرلو رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان شرقی در ابتدای این پیش همایش در خصوص کنگرهی بین المللی اندیشههای حضرت آیت الله خامنهای (مد ظله العالی) اظهار کرد: این کنگره به همت جامعه المصطفی العالمیه و با همکاری مراکز علمی، حوزوی و دانشگاهی در سراسر کشور برگزار میشود.
وی ادامه داد: کنگرهی بین المللی اندیشههای حضرت آیت الله خامنهای (مد ظله العالی) علاوه بر ایران در کشورهای آفریقای جنوبی، هند، پاکستان، لبنان و سوریه نیز برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین خضرلو با اشاره به کم اطلاعی مجموعهها و مراکز علمی، اساتید و دانشجویان نسبت به شخصیت علمی رهبر معظم انقلاب، گفت: یکی از نشانههای اثبات این موضوع، چاپ کتاب تفسیر سورهی برائت نوشتهی رهبر معظم انقلاب است که سال 1351 نوشته شده ولی سال 1401 (50 سال بعد) به چاپ رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص زندگینامهی حضرت آیت الله خامنهای (مد ظله العالی) نیز خاطرنشان کرد: ایشان سال 1318 در شهر مشهد متولد شدهاند. پدر ایشان آیت الله جواد حسینی خامنهای و مادرشان الحاجیه خانم خدیجه میردامادی بود. پدربزرگ پدریشان آقا سید حسین خامنهای از مدرسین مدرسهی علمیهی طالبیهی تبریز و امام جمعهی مسجد جامع تبریز بود و پدربزرگ مادریشان نیز سید هاشم میردامادی از مفسّرین قرآن در مسجد گوهر شاد بود.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان شرقی با اشاره به برخی از دیدگاهها در خصوص زادگاه و محل رشد حضرت آیت الله خامنهای گفت: برخلاف عدهای که قصد انحصار رهبر معظم انقلاب به یک استان و شهر خاصی را دارند، این موضوع اولویت اصلی ما نیست. چراکه ایشان شخصیت فرامکانی دارند و اولویت اول و ناخدای جبههی حق هستند.
وی ادامه داد: حضرت آقا یکی از شاگردان برجستهی علامه طباطبایی در بین سالهای 1337 تا 1343 بودند و اولین دورهی تفسیر خودشان را تحت عنوان «تفسیر عمومی» درسال 1343 و در 25 سالگی آغاز کردند که در نوع خود کار بسیار بزرگی بود.
حجت الاسلام و المسلمین خضرلو در خصوص دورهی دوم تفسیر قرآن توسط آیت الله خامنهای (مد ظله العالی) اظهار کرد: این مرحله تحت عنوان «تفسیر تخصصی» در بین سالهای 1347 تا 1351 انجام گرفت که از جملهی تفاسیر مهم این دوره میتوان به تفسیر سورهی برائت اشاره نمود که متأسفانه بعد از 50 سال به چاپ رسید.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به موضوعاتی ورود کردهاند که هیچ مفسری به این موضوعات نپرداخته است، افزود: دورهی سوم را میتوان تحت عنوان «تفسیر موضوعی قرآن» نام برد. حضرت آیت الله خامنهای (مد ظله العالی) در این تفسیر به موضوعات بسیار حساسی از جمله غِنا و موسیقی ورود کردهاند. در کل میتوان گفت موضوعات مطرح شده در تفاسیر ایشان در هیچ تفسیر دیگری مشاهده نشده است.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: چهارمین دورهی تفسیر امام خامنهای مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است؛ بهطوریکه ایشان در دورهای که مقام ریاست جمهوری را برعهده داشتند، با وجود تمامی مشغلههای کاری بازهم به کار تفسیر قرآن میپرداختند. تفسیر سورههای حمد، بقره، مجادله، حشر، ممتحنه و تغابن از دیگر تفاسیر ایشان به شمار میرود.
وی همچنین گفت: تاکنون 233 پایاننامهی کارشناسی ارشد و رسالهی دکتری در دانشگاهها و سطح سه و چهار حوزه در ارتباط با اندیشههای قرآنی امام خامنهای در دانشگاهها، حوزههای علمیه و جامعه المصطفی نوشته شده است.
حجت الاسلام و المسلمین خضرلو در خصوص تاثیرپذیری امام خامنهای از قرآن پژوهان گفت: علامه طباطبایی در تفسیر به روش قرآن به قرآن، امام خمینی(ره) در تفسیر سیاسی قرآن و تفسیر المنار و فی ظلال القرآن در تفسیر اجتماعی از جمله مهمترین تاثیرگذاران قرآن پژوهان در تفسیر امام خامنهای به شمار میروند.
به گفتهی رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان شرقی، روشهای قرآن به قرآن، روایی، عقلی، عملی، اشاری (باطنی) و تفسیر جامع اجتهادی بهعنوان یکی از روشهای معتبر تفسیر قرآن، روشهای تفسیری آیت الله خامنهای (مد ظله العالی) میباشد.
وی با بیان اینکه گرایشهای تفسیری امام خامنهای عبارت است از تربیتی، اجتماعی و سیاسی، در خصوص مبانی تفسیر ایشان نیز گفت: اعجاز قرآن، تحریف ناپذیری قرآن، ملازمهی قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، بطن قرآن، حجّیت در روایات تفسیر، حجّیت ظواهر قرآن، ممنوعیت تفسیر به رأی، توجه به شأن نزول آیات و منحصر نکردن آن در تفسیر به رأی و اعتبار سنجی قرائات در زمرهی مبانی عام هستند و مبانی خاص نیز عبارتند از منحصر نشدن تفسیر آیات ور تفسیر فردی، قرآن کتاب قواعد کاربردی زندگی، قرآن کتاب وحدت آفرین، نبود بحث قومیت در خیمهی اسلام، حبل الله (قرآن، پیامبر(ص)، امام علی(ع)، امر به وحدت، نهی از تفرقه، قرآن کتاب سیاسی و انقلاب ساز، قرآن کتاب استقامت و مبارزه با استکبار، مرجعیت علمی قرآن، قرآن کتاب تحول آفرین در علوم مختلف.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان شرقی در خاتمه در خصوص ویژگیهای تفسیر سورهی برائت توسط آیت الله خامنهای (مد ظله العالی) اظهار کرد: برجسته نمودن مباحث اجتماعی قرآن، تحلیل بیماریهای اجتماعی، ایدهی تشکیل حکومت اسلامی، پاسخگویی به شبهات، بیان سنتهای الهی، توجه به تفسیر علمی و مباحث تقریب مذاهب از جمله مهمترین ویژگیهای تفسیر سورهی تغابن میباشد.
ضرورت بهره گیری از تجارب ارزنده رهبر معظم انقلاب در ابعاد مختلف دینی و قرآنی
رئیس دانشکدهی الهیات و معارف اسلامی نیز گفت: متفاوت بودن تجارب اندیشمندان در ارائهی اندیشه یک اصل موضوعی در خصوص اندیشمندان است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسین علیانسب ادامه داد: ما در عالم تشیع هیچ رهبری را نداریم که مانند امام خامنهای (مد ظله العالی) در تمامی ابعاد فقهی، سیاسی، اجتماعی و... اسلام تجربه داشته باشد و ما امیدواریم از طریق برگزاری این کنگره بتوانیم از اندیشههای رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده کنیم.
براساس این گزارش، کنگرهی بین المللی اندیشههای امام خامنهای (مد ظله العالی) به همت جامعه المصطفی، با همکاری مراکز دانشگاهی و حوزوی و با اهداف تبیین و ترویج معارف قرآن، هدایت قرآنی جامعه، حکمرانی قرآن و محورهای شخصیت و سیرهی قرآنی رهبر معظم انقلاب، مرجعیت قرآن، قرآن و اهل بیت، علوم قرآنی برگزار میشود.
نظر شما :