رئیس دانشگاه تبریز:

علامه طباطبایی عَلَم حمایت از مردم مظلوم فلسطین را برافراشت

۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۷ کد : ۲۰۷۴۳ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۱۰۴

کنگره‌ی بین المللی علامه سید محمد حسین طباطبایی، با حضور مسئولان استانی، اساتید حوزه و دانشگاه کشوری و استانی و تعداد کثیری از دانشجویان آذربایجان شرقی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای این کنگره با بیان اینکه علامه طباطبایی یک عالم شاگرد پرور تمام عیار بود، گفت: علامه طباطبایی در سخت‌ترین نقطه‌ی تاریخ که خیلی‌ها جرأت نمی‌کردند در تشخیص حق و باطل اظهار وجود کرد و  با تحصن در تهران و دفاع از امام خمینی(ره) نقش مهمی در آزادی ایشان داشت.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی از نفرات ثابت جلسات مشورتی امام خمینی(ره) بود که امام (ره) از نظرات ایشان استفاده می‌کردند.

دکتر نصراله‌زاده، با بیان اینکه علامه طباطبایی یک عالم شاگرد پرور تمام عیاری بود، افزود: شهیدان مطهری، بهشتی، مرحوم علامه مصباح یزدی و... از جمله شاگردان برجسته‌ی علامه هستند که همگی نقش مهمی در پیروزی انقلاب داشتند.

وی با اشاره به بیانیه‌ی علامه طباطبایی در محکومیت جنایت یهودیان و حمایت از مردم فلسطین نیز گفت: علامه طباطبایی همواره در حمایت از مردم فلسطین همراه امام خمینی (ره) بود و عَلَم حمایت از مردم مظلوم فلسطین را برافراشت.

رئیس دانشگاه تبریز در خاتمه با اشاره به برگزاری راهپیمایی مردم ایران اسلامی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین خاطرنشان کرد: امروز شاهد برپایی راهپیمایی مردم در محکومیت جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی هستیم و امیدواریم به‌زودی شاهد نابودی رژیم جعلی صهیونیستی و محو شدن این رژیم صفحه‌ی روزگار باشیم.

علامه طباطبایی حق بزرگی بر گردن ما دارد

 نماینده‌ی ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز گفت: علامه طباطبایی حق بزرگی بر گردن همه‌ی ما دارد و خدمات ایشان به اسلام و مسلمین و خلق آثار علمی در ابعاد  و موضوعات مختلف واقعا کم‌نظیر است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمحمد علی آل هاشم ادامه داد: علامه طباطبائی سال ۱۳۴۱ که هنوز کتاب ولایت فقیه امام خمینی(ره) چاپ نشده بود، رساله‌ی  ولایت را منتشر کرد و من از همه‌ی دانشجویان، طلاب و ائمه‌ی جمعه‌ی استان می‌خواهم حتما این رساله را مطالعه کنند. چراکه علامه طباطبائی در این رساله، نظام سیاسی اسلام و نظام ولایی را به بیانی متقن و روشن تبیین کرده است.

نماینده‌ی ولی فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: علامه طباطبائی تصریح می‌کند که انسان موجودی اجتماعی است و بر همگان روشن است که جامعه نیازمند یک سری قوانین است که در غیر این صورت متلاشی شدن جامعه حتمی است. لذا صرف دانستن و یا داشتن احکام و قوانین برای جامعه کافی نیست و یک شخص باید باشد که قوانین و مقررات را اجرا کند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه دین اسلام دینی فطری است، افزود: اسلام نیازهای اساسی مثل ضرورت مدیریت حیات جمعی انسان را نادیده نمی‌گیرد. دین اسلام قوانین ثابتی دارد که هیچ گاه به تبع فطرت انسان تغییر نمی‌کند که یکی از این قوانین مساله‌ی امامت است.

وی تاکید کرد: ولی امر مسلمین به حسب شرایط موجود قوانین را وضع می‌کند و بر همگان لازم است که از این قوانین مثل قوانین ثابت شریعت الهی اطاعت کنند. بنابراین اسلام دارای دو نوع قوانین ثابت و متغیر است که قوانین متغیر مبتنی بر قوانین ثابت است. 

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با تاکید بر اینکه اسلام در دوران غیبت امام عصر(عج) انسان‌ها را به حال خود رها نکرده است، گفت: نادیده گرفتن و القاء منصب و جایگاه، نادیده گرفتن فطرت و اصل اسلام است و هرکسی نمی‌تواند صاحب این منصب شود چراکه در این صورت جامعه دچار هرج و مرج شده و هرکس در هر گوشه و کناری ادعای حکومت داری می‌کند. بنابراین یک فقیه اعلم، با تقوا، شجاع و مطلع به اوضاع و شرایط جامعه این منصب را برعهده بگیرد.

وی در خاتمه ضمن محکومیت جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی، فرارسیدن سالروز عملیات سوسنگرد را گرامی داشت و بر نقش ویژه‌ی رهبر معظم انقلاب در شورای عالی دفاع در دوران جنگ تحمیلی و شکست حصر سوسنگرد تاکید کرد.

تربیت شاگردان تراز، عالم و انقلابی خصیصه‌ برجسته علامه طباطبایی است

 استاندار آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی اظهار کرد: بعثت نبی مکرّم اسلام(ص) در شبه جزیره‌ی عربستان و آغاز تبلیغ و دعوت انسان‌ها به دیانتی قدسی براساس توحید، عدالت، اخلاق و وصول به برترین فضائل برجسته‌ی انسانی، نوید دهنده‌ی طلیعه‌ی صبح جدیدی از حیات طیبه در سایه‌ی احکام الهی بود.

دکترعابدین خرّم ادامه داد: این دین مقدس الهی منطبق با فطرت بشری به سرعت در سراسر جهان علی الخصوص در ایران گسترش یافت و با تربیت انسان‌هایی مؤمن و فقیه در مدرسه‌ی اهل بیت(ع) سبب شد تا ازجمله برترین و برجسته‌ترین علما، فقها، اندیشمندان و دانشمندان حوزه‌ی تمدن اسلامی در ایران حضور داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: شیخ طوسی، علامه‌ی مجلسی، ملاصدرا، میرداماد، ابن ‌سینا،  ملااحمد نراقی و... از جمله علمای ابرار ایرانی هستند که در بسط اندیشه‌ی دینی و دعوت به اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب حقّه‌ی تشیّع پیشگام و پیشرو بوده و حقیقتا مصداق آیه‌ی «الَّذِینَ یُبَلَغُونَ رِسالاتِ الَّلَّه» بوده‌اند.

وی با بیان اینکه سنت تفقَّه دینی و پاسداری از میراث اسلام شیعی از سده‌های اخیر تا به امروز در میان علمای معاصر در حوزه‌های علمیه نیز جاری و ساری بوده، افزود: اندیشه‌های والای فقاهتی، کلامی، عرفانی، حکومتداری و تمدنی در سیره‌ی امامین انقلاب اسلامی به وضوح قابل مشاهده است.

خرّم در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: مردم آذربایجان از دیرباز علی‌الخصوص از دوران صفویه نقش ممتازی در حفظ تمامیت ارضی ایران، مقابله با دشمنان و استعمارگران، آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی مبتنی بر تعالیم متعالی تشیع و همچنین نشر و گسترش مکتب تشیع بر عهده داشته و چه افتخاری از این بالاتر که رهبر حکیم انقلاب اسلامی -که معظم له نیز از خاندان جلیله و سادات بزرگوار آذربایجان هستند- در وصف آذربایجان، آن را از لحاظ فرهنگی، مرکز تمدن و فرهنگی غرب کشور خواندند و با اشاره به مشاهیر فرهنگی این خطه فرمودند «خدمات بزرگ این نام آوران به ادبیات و فرهنگ کشور قابل شمارش نیست».

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه علامه طباطبایی، از مشاهیر و افتخارات آذربایجان و ایران و از علمای مفسّر، زاهد و عارف وارسته‌ی آذربایجان در یک سده‌ی اخیر است که در جامعیت علوم نقلی و عقلی، عرفانی، قرآن و فلسفی بی‌نظیر و بی‌بدیل بود، گفت: این علامه، جامع فضائل حُسنی و صفات اخلاقی ممتاز و در سیر و سلوک عرفانی، مجاهدات نفسانیه و ریاضت شرعیه سرآمد زمان خویش بود.  

خرّم افزود: علامه طباطبایی دارای شخصیت جامع و کامل میان علم و عمل و علامه‌ای جامع العلوم بود که به مانند سایر علمای اعلام تاریخ شیعه، همچون ستارگانی در آسمان علم، فقاهت و حکمت می‌درخشید.

وی ادامه داد: تفسیر المیزان، از جمله جامع‌ترین و مفصل‌ترین تفاسیر  شیعی است که حاصل تعمّق، دقت، نکته‌سنجی و بهره‌گیری از منابع دینی توسط علامه طباطبایی است. حقیقتا علامه طباطبایی مصداق آیه ۲۶۹ سوره بقره است که خداوند در وصف« أوُلُوالْأَلْباَبِ» می‌فرماید «وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتَیَ خَیْراً کَثِیراً»  و به هرکس حکمت داده شود، به یقین، خیری فراوان داده شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تربیت شاگردان تراز، عالم و انقلابی خصیصه‌ی برجسته‌ی دیگر علامه طباطبایی بود، گفت: علامه طباطبایی با تربیت شاگردانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی ، علامه مصباح یزدی و... نقش مهمی  در تقویت گفتمان مبارزه با طاغوتیان، پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی حکومت دینی داشت. 

وی در خاتمه یادآور شد: اگر تمدن را تعیّن یافته‌ی فرهنگ جوامع و فرهنگ را محصول اندیشه‌ها و ایده‌ها بدانیم، انقلاب اسلامی در گام دوم خود برای تمدن‌سازی نوین اسلامی و بازسازی انقلابی فرهنگی نیازمند بازخوانی مجدد اندیشه‌های متفکرین اسلامی و انقلاب اسلامی و تولید علوم جدید مبتنی  بر نیازهای به‌روز انقلاب اسلامی و خلاءهای موجود در حوزه و دانشگاه است موضوعی که باید وظیفه‌ خود بدانیم.

شیعه باید به داشتن عالمی چون علامه طباطبایی افتخار کند

عضو جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم و رئیس کنگره‌ی علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه علامه طباطبایی به آنچه که می‌دانست عمل می‌کرد و به آن التزام داشت، اظهار کرد: سخنان و گفتار این بزرگ مردجهان تشیع، همواره مورد توجه صاحب نظران و اندیشندان قرار داشته و دارد چراکه او یک عالم باتقوایی بود که خدامحوری تمام ظاهر و باطنش را فرا گرفته بود.

آیت الله غلامرضا فیاضی ادامه داد: علامه طباطبایی به‌عنوان یک عالم صالح در پی پیاده‌سازی سیره و آموزه‌های پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) بود که شیعه به داشتن شخصیت بی مانندی مثل او به خود باید افتخار کند.

رئیس کنگره‌ی علامه طباطبایی با اشاره به اجتهاد و نوآوری‌های علامه طباطبایی در علوم مختلف خاطرنشان کرد: ما باید در زمان حاضر قدردان چنین افرادی باشیم که در نسل‌های بعدی خود اثرگذار بودند و باید سیره‌ی آن‌ها را سرمشق خود قرار دهیم.

وی، عضر کنونی را عصر طلایی بعد از صدر اسلام دانست و تاکید کرد: حرکت در مسیر بندگی خدا از جمله درس‌های ماندگار علامه طباطبایی است که امروز جامعه‌ی ما به شدت نیازمند چنین روش‌هایی است.

عضو جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم، در ارتباط با شخصیت چند بُعدی علامه طباطبایی نیز گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر دست اندرکاران این کنگره نشان دهنده‌ی عمق و اثرگذاری علامه در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی ما است که به طور کامل و جامع در بیانات ایشان متجلی شد.

علامه طباطبایی باطن و حقیقت فرامین الهی را نیز فرا می‌گرفت

رئیس مؤسسه‌ی حکمت و فلسفه‌ی ایران و نماینده‌ی مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: علامه طباطبایی در آموزه‌های مقدس اسلام علاوه بر ظاهر احکام دینی، باطن و حقیقت فرامین الهی را نیز فرا می‌گرفت و قدم‌های زیادی برای این میراث گران سنگ برداشت.

حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز در خصوص شخصیت علامه طباطبایی اشاره کردند که ادب و اخلاق علامه طباطبایی، او را جلوه‌ای از جلوات الهی کرده بود.

وی در خاتمه یادآور شد: همانطور که علامه در روزگار خود با استفاده از سکوی فلسفه‌ی اسلامی در مقابل مارکسیسم ایستاد، ما نیز باید با الگو قراردادن علامه، در مقابل تفکر لیبرالیسم بایستیم.

چاپ ۱۵ جلد از تفسیر المیزان در ترکیه

رئیس اتحادیه علماء اهل بیت (ع) ترکیه و مترجم آثار علامه طباطبایی نیز با تاکید بر نقش بی‌بدیل علامه طباطبایی در توسعه‌ی فرهنگ شیعی و اسلامی در جهان، گفت: آثار و کتب علامه در تمامی کشورهای اسلامی اعم از اهل سنت و تشیع طرفدار دارد  و علامه طباطبایی  با وجود شخصیت بسیار محجوب، جزو دانشمندان برجسته‌ی جهان اسلام محسوب می‌شود.

شیخ قدیر آکاراس ادامه داد: استقبال دانشگاه‌های مختلف ترکیه از آثار علامه طباطبایی بسیار بالا می‌باشد به‌طوریکه تاکنون تعداد ۱۵ جلد از تفسیرالمیزان در ترکیه به چاپ رسیده است و در حال حاضر نیز ترجمه‌ی پنج جلد دیگر در مراحل پایانی قرار دارد.

وی تاکید کرد: شخصیت علامه طباطبایی را باید علاه بر آثار، در شاگردانش از جمله شهید بهشتی، مطهری و مفتح که در ایجاد نظام اسلامی در ایران تاثیرگذار بودند و نقش محوری داشتند، جست‌وجو کرد که این شخصیت‌ها نه تنها در ایران بلکه در ترکیه و سایر کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی نیز شناخته شده هستند.


( ۴ )

نظر شما :