در نشست تخصصی «تأثیر و تأثر عملیات طوفان الاقصی در منطقه‌ی قفقاز» بررسی شد؛

تاثیرات رسانه‌ای، روانی، سیاسی و نظامی عملیات طوفان الاقصی بر روی تحولات قفقاز

۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۹ کد : ۲۰۷۳۶ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۶

نشست تخصصی طوفان الاقصی و تاثیر آن در قفقاز و آناتولی با حضور دکتر احمد کاظمی پژوهشگر ارشد مسائل قفقاز و اوراسیا به همت اندیشکده‌ی راهبردی قفقاز آناتولی و اوراسیا و همکاری مدیریت فرهنگی دانشگاه تبریز در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر احمد کاظمی پژوهشگر ارشد با بیان اینکه درک شرایط و تحولات اخیر و الگوی تحلیلی حاکم بر این تحولات بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: تحولات جنگ دوم قره باغ نشان داد که عموما یک طرح کلان جهانی در راستای اجرای دالان طولانی ناتو علیه ایران، روسیه و چین وجود دارد.

وی ادامه داد: طرح جهانی انگلیس به نمایندگی از ناتو با عنوان دالان طولانی ناتو برای ایجاد تغییرات ژئوپولتیکی در منطقه با محوریت جنوب ارمنستان و با هدف گذاری انتقال انرژی و حضور ناتو در منطقه به شکل مستقیم و در قالب سازمان کشورهای ترک یا ناتوی ترکی پیگیری می‌شد.

دکتر کاظمی با اشاره به پیگیری این تحولات در یک سال اخیر  بین جمهوری آذربایجان، ترکیه و ارمنستان با سه فرمت روسی، اروپایی و آمریکایی، افزود: جنگ یک روزه‌ی قره‌باغ به‌عنوان جنگ سوم قره‌باغ در ۲۸ شهریور امسال اتفاق افتاد و ساکنان ارامنه‌ی این منطقه منتقل شدند و عملا از منظر اساسنامه دیوان بین المللی کیفری که پاکسازی قومی را تعریف می¬کند، در اینجا نیز پاکسازی قومی صورت گرفت.

وی، ضمن بیان اینکه عملیات غرور آفرین طوفان الاقصی، هیمنه‌ی رژیم غاصب صهیونیستی را فرو نشاند، خاطر نشان کرد: پس از این عملیات با رقم خوردن بزرگ‌ترین نسل‌کشی تاریخ بشریت بعد از جنگ جهانی دوم توسط رژیم صهیونیستی و با مشارکت مستقیم آمریکا، یک فضای بین‌المللی در سطح افکار عمومی علیه رژیم غاصب صهیونیستی و جمهوری آذربایجان و هر کشوری که متحد با او بود، شکل گرفته است.

پژوهشگر ارشد مسائل قفقاز و اوراسیا در رابطه با تاثیرات و تحولات غزه و فلسطین بر جمهوری آذربایجان و ترکیه را می‌توان در دو قسمت کارکردها و نتایج‌ تقسیم‌بندی کرد، گفت: نتایج این عملیات و حوادث بعد از آن در چهار منظر رسانه‌ای، روانی، سیاسی و نظامی روی تحولات قفقاز تاثیر می‌گذارد. از منظر رسانه‌ای، بحث «تطهیر رژیم صهیونیستی» در جمهوری آذربایجان است که به‌عنوان یک پروژه‌ی کلان سال¬هاست که دنبال می‌شود و این موضوع پس از جنگ دوم قره‌باغ که رژیم صهیونیستی به‌عنوان ناجی جمهوری آذربایجان در جنگ برای افکار عمومی معرفی می-شد،کاملا به اوج خود می¬رسد.

وی افزود: از منظر روانی آزادی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان فارغ از اینکه با چه عنوان و پوششی صورت¬گرفته است، برای همه، حتی از نگاه مردم جمهوری آذربایجان نیز خوشایند است. اما این آزادی در جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر به رژیم صهیونیستی پیوند خورده و چهره‌ی واقعی رژیم در اینجا مشخص می‌شود.

دکتر کاظمی با تاکید بر اینکه تحولات غزه و حمایت لبنان، عراق و یمن از مقاومت فلسطین نشان می‌دهد که خط قرمز محور مقاومت در مورد صهیونیست یک خط قرمز عینی و واقعی بوده و شعار نیست، یادآور شد: حضور صهیونیست‌ها در قفقاز به منزله‌ی نقض خطوط قرمز می‌باشد و اگر این حضور ادامه پیدا کند، فقط به موضع گیری‌های سیاسی بسنده نمی‌شود و این مباحث نشان می‌دهد که خط قرمز حضور رژیم صهیونیستی در قفقاز برای کشور ایران و محور مقاومت جدی است.

وی همچنین گفت: اگر ایران بخواهد در مقابل تجاوز نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان به ارمنستان کاری انجام دهد، اسرائیل به کمک آذربایجان خواهد آمد و این مسئله‌ای بود که به شدت توسط مقامات حزبی به اصطلاح غیر دولتی جمهوری آذربایجان و نمایندگان پارلمان این کشور به کرّات مطرح می‌شد. فروپاشی هیمنه‌ی اسرائیل غاصب در عملیات طوفان الاقصی و خارج کردن بسیاری از سامانه‌های موشکی خود از جمهوری آذربایجان نشان داد که این برآورد محاسبه‌ی اشتباهی بود.

دکتر کاظمی در ارتباط با کارکردهای عملیات طوفان الاقصی بر قفقاز و جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد: یکی از این کارکردها از بین بردن واقعیت موازنه‌ی تهدید بود و دومین مسئله آشکار شدن کارکردهای خاندان علی‌اف برای افکار عمومی و درنهایت بحث انرژی و انتقال نفت بود.

وی با تشریح جزئیات خط لوله انتقال نفت «باکو –تفلیس- جیحان» و دلیل حضور پهپادهای هرمیس رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۵ برای تأمین امنیت این خط لوله نیز گفت: هدف از احداث این خط لوله به پیمانکاری بی پی انگلستان، تأمین نفت اسرائیل بوده است.

پژوهشگر ارشد مسائل قفقاز و اوراسیا  ادامه داد: کارکرد بعدی بحث بازگشت انزجار از رژیم صهیونستی به فرهنگ عمومی مردم جمهوری آذربایجان و جایگاه جمهوری آذربایجان به‌عنوان پایگاه منطقه‌ای رژیم صهیونیستی است.

براساس این گزارش، دکتر کاظمی در ادامه به بررسی رویکردهای ترکیه به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی به غزه و مصادیق شکاف در حرف و عمل دولت آنکارا در خصوص فلسطین پرداخت و به سوالات مطرح شده در جلسه پاسخ داد.

 


( ۱ )

نظر شما :