برگزاری رویداد علمی همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز

۱۵ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۳ کد : ۲۰۶۶۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۲۲۹

 

رویداد علمی همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز با حضور مسئولان استانی و صاحب‌نظران و اساتید داخلی و خارجی به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد علی آل هاشم در آئین افتتاح  این رویداد «رویداد علمی همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز» در تالار وحدت دانشگاه تبریز اظهار کرد: از نظر آموزه‌های دینی و قرآنی، ثروت و سرمایه یک فضل الهی به انسان است. البته سرمایه زمانی اهمیت دارد که در راستای تأمین سعادت ابدی و اخروی به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: ارزش ثروت و سرمایه به اعتبار و امکان بهره‌برداری برای سعادت ابدی، منفعت، فزونی و رضایت خداوند است. بنابراین سرمایه‌ای که در راستای اهداف آفرینش به کارگرفته شود، امری ارزشمند خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامه‌ی شماره‌ی ۵۳ امام علی (ع) در نهج البلاغه خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در این نامه سرمایه گذاران و بازرگانان را انسان‌های خیرخواه معرفی و بر رفتار نیک با آنان تاکید می‌کند.

نماینده‌ی ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: فرصت‌های سرمایه گذاری باید با احراز صلاحیت‌های مالی، فنی و تضمین‌های لازم در اختیار کارآفرینان و سرمایه گذاران قرار گیرد تا پروژه‌های شهری رونق گرفته و اقتصاد شهری شکوفا شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در هر استان تحت تاثیر سیاست‌های کلان کشور، ظرفیت استان، سیاست رفتاری و کار عوامل آن استان است، یادآور شد: در میان بخش‌های مختلف مدیریت شهری، تامین منابع مالی و درآمدی شهرداری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کسب درآمد پایدار تاثیر زیادی در ارائه‌ی خدمات به شهروندان دارد و از طرفی فقدان درآمد کافی و پایدار نه تنها موجب عدم ارائه‌ی مطلوب خدمات ضروری در شهر می‌شود بلکه اجرای تمامی طرح‌ها و برنامه‌های شهری را با مشکل مواجه می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با بیان اینکه یکی از شیوه‌های افزایش سرعت در توسعه، آبادانی و ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و سرمایه گذاری است گفت: سرمایه، موتور محرک رشد و توسعه است و سرمایه گذاری برای تداوم رشد اقتصاد شهری از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد.

وی اظهار کرد: مدیریت شهری به منظور سرمایه گذاری در شهر و ارائه‌ی کیفیت بهتری از خدمات اجتماعی و زیرساخت‌های کالبدی و تامین منابع مالی باید از مشارکت مردمی و جذب سرمایه‌های سرمایه گذاران استفاده کند.

امام جمعه تبریزهمچنین گفت: ضرورت پاسخگویی به مطالبات شهروندان و ارتقاء کیفیت زندگی ایجاب می‌کند که شهرداری همواره در جستجوی راهکاری به منظور تامین مالی با استفاده از شیوه‌های علمی مورد تایید مراکز دانشگاهی و همایش‌های علمی باشد.

وی با تاکید بر اینکه استمرار در افزایش درآمد و بهره‌گیری از امکانات سرمایه گذاران باید با حفظ محیط زیست و شرایط زندگی مردم همراه باشد، ادامه داد: درآمدهای پایدار در اقتصاد شهری باید از دو ویژگی «تداوم پذیری» و «حفظ کیفی محیط شهری» برخوردار باشد؛ به‌طوریکه در تداوم پذیری باید ارقام درآمدی به گونه‌ای باشد که در طول زمان قابل اتکا بوده و برای دستیابی به آن بتوان برنامه ریزی لازم را انجام داد و درآمدهای پایدار باید طوری تعریف شود که دستیابی به آن‌ها شرایط کیفی شهر را به‌عنوان یک پدیده زنده در معرض تهدید و تخریب قرار ندهد.

پاسخگو بودن مقابل مردم، مشارکت بخش خصوصی را تاثیرگذار تر می‌کند

استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: همایش‌های علمی در واقع خلاء‌های تئوریک سرمایه گذاری را پر می‌کنند و این همایش‌ها می‌توانند راهنمای خوبی برای پیمودن مسیر سرمایه گذاری موفق باشند.

دکتر عابدین خرّم ادامه داد: این همایش‌ها  فرصت مناسبی است تا از تجربیات نخبگان و همچنین شهرهای موفق در این زمینه استفاده کنیم و در سرانجام کار، رفاه و آسایش را برای شهروندان به ارمغان بیاوریم.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در کلانشهرها دارای قدمت تاریخی بوده و تبریز نیز پیشینه‌ی زیادی در این خصوص دارد، گفت: باید در در موضوع سرمایه گذاری به سه مقوله‌ی نقش انسان‌ها، فرهنگ و رسوم و همچنین سازه‌ها و خیابان‌ها توجه شود که هر سه این موارد، رکن رکین و جزو مهم ترین موضوع در زمینه سرمایه گذاری است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: مد نظر قراردادن این سه مقوله، به رفع مشکلات موجود، برنامه ریزی بهتر برای آینده و همچنین ارائه‌ی راهکار مناسب کمک کرده و زمینه را برای سرمایه گذاری با کیفیت فراهم می‌کند به این معنی جایی از شهر فراموش نمی‌شود و فاصله‌ی بین بالا و پایین شهر کمتر می‌شود.

وی با تاکید بر مشارکت دادن مردم در سرمایه گذاری‌ها، اظهار کرد: اصلی‌ترین منابع شهرداری‌ها، همین سرمایه‌های خرد مردمی هستند که اگر سرمایه گذاری شفاف باشد و ایجاد اعتماد کند مردم استقبال می‌کنند و در توسعه‌ی شهر مشارکت کرده و آن را وظیفه خواهند دانست.

خرّم تاکید کرد: در حال حاضر منابع محدود است و نمی‌توان همه‌ی مشکلات و طرح‌ها را با این منابع پیش برد  و از این رو مشارکت مردم در طرح‌ها ضروری بوده و خلاء‌ها را پر می‌کند.

وی، بر زمینه سازی برای حضور بیشتر بخش خصوصی در سرمایه گذاری نیز تاکید کرد و افزود: پاسخگو بودن مقابل مردم، مشارکت بخش خصوصی را تاثیرگذار تر می‌کند و اگر مردم احساس کنند که سرمایه‌های آنها در جای درستی هزینه می‌شود، نوعی اعتماد و امید ایجاد خواهد کرد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: سرمایه گذاران مطرحی در تبریز و استان هستند که می‌توانند طرح‌های عمرانی بزرگی را اجرا کنند و ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم  و امیدوارم در دولت سیزدهم، این ظرفیت‌ها در کنار ظرفیت‌های شهرداری در راستای ایجاد رفاه عمومی شهروندان بکار گرفته شود.

وی در خاتمه با تاکید بر ضرورت نیازسنجی در انتخاب طرح‌های عمرانی در شهر گفت: پاساژسازی دیگر برای سرمایه گذار با صرفه نیست و باید فکر دیگری اندیشیده و نیازهای شهر شناسایی و برای سرمایه گذار ارائه شود که نتیجه‌ی همه این اقدامات باید ایجاد رفاه و آسایش برای جامعه باشد.

فعالیت ۴ هزار استاد، ۱۵۰ هزار دانشجو و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی

رئیس دانشگاه تبریز نیز در این همایش گفت: آذربایجان شرقی و تبریز از روزگاران گذشته، قطب اقتصادی و صنعتی و پیشتاز در تجارت به ویژه صادرات کالاهای غیرنفتی بوده و ظرفیت‌های خوبی در این استان وجود دارد.

دکتر صفر نصراله‌ زاده ادامه داد: برخورداری از شهرک‌های صنعتی، واحدهای تولیدی متعدد، فعالان بخش خصوصی، مفاخر علمی و وجود بیش از چهار هزار استاد و هیات علمی، ۱۵۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و بیش از ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و همجواری با کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان موقعیت بسیار خوبی برای توسعه‌ی اقتصادی و سرمایه گذاری در این استان ایجاد کرده است‌.

وی با اشاره رویداد علمی همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز گفت: این همایش نخستین رویداد علمی و اقتصادی شمالغرب کشور در سال جاری بوده که مقالات مختلفی در حوزه‌های اقتصاد شهری و توسعه‌ی پایدار شهری در آن ارائه خواهد شد  و می‌بایست با بومی‌سازی الگوهای ارائه شده در این همایش بر اساس شرایط موجود، توسعه‌ی شهر در ابعاد مختلف مانند هوشمندسازی‌ به خوبی تحقق یابد.

رئیس دانشگاه تبریز  با بیان اینکه دو الزام مهم برای هوشمندسازی در مدیریت شهری وجود دارد، ادامه داد: یکی از این الزامات حوزه‎‌ی سخت افزار و تامین زیرساخت‌ها و امکانات است که زمینه‌ی هدایت هوشمند را فراهم می‌کند و دیگری حوزه‌ی نرم افزاری و استفاده از هوش مصنوعی است که در زمان کنونی در دنیا کاربرد زیادی پیدا کرده است.

وی در خاتمه گفت: اکنون در زمینه‌ی هوشمند سازی در دنیا در رده‌ی ۱۳ تا ۱۵ قرار داریم و به لحاظ کاربرد هوشمندسازی در زندگی باید خیلی کار کرد و فرهنگ هوشمندسازی را در جامعه توسعه داد.

توسعه‌ شهرها نیازمند نظامی از فعالیت‌های اقتصادی است

شهردار کلانشهر تبریز نیز طی سخنانی در این همایش  گفت: تبریز به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده‌ی ابریشم همواره مورد توجه تجار،بازرگانان و جهانگردان قرار گرفته است. به‌طوریکه تاسیس ربع رشیدی، یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های جهان و منطقه در ۷۵۰ سال پیش، نقش ویژه‌ای در شکل گیری مدیریت شهری آن زمان داشته است.

دکتر یعقوب هوشیار ادامه داد: تبریز به‌‎عنوان پنجمین شهر بزرگ دنیا در سال ۵۹۰ میلادی، گوی سبقت را از شهرهای مهمی مانند پاریس ربوده بود و در حال حاضر آذربایجان شرقی با قرار گرفتن در مجاورت کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، گرجستان و سایر کشورهای بزرگ دنیا و داشتن زیرساخت‌های بزرگ حمل و نقل کالا و مناطق بزرگ اقتصادی و کارخانجات، پالایشگاه، پتروشیمی و شهرک‌های صنعتی، یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: دستیابی به رشد و توسعه‌ی پایدار از مباحث عمده‌ی کشورهای در حال توسعه بوده و توسعه‌ی شهرها نیازمند نظامی از فعالیت‌های اقتصادی است که با ایجاد شبکه‌های رفاه، سلامت و کیفیت زندگی سازگار باشد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری یکی از بخش‌های مهم توسعه‌ی همه جانبه و پایدار است، گفت: سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی و نگاه ویژه به شیوه‌های جدید تامین مالی بازار سرمایه و نقش شرکت‌های دانش بنیان مسیر روشنی را ترسیم می‌کند تا تحرک و تحول اساسی در اقتصاد شهری ایجاد شود و این همایش در راستای دستیابی به رهیافت‌های نو در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری است و بر همین اساس مصمم هستیم با تسهیل امور و در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی پروژه‌های بزرگ شهری و منطقه‌ای در تبریز اجرا شود.

شهردار کلانشهر تبریز با بیان اینکه حضور اساتید و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این همایش فرصت بزرگی برای فراهم کردن زمینه‌ی رشد اندیشمندانه‌ی شهر تبریز به حساب می‌آید، افزود: بحث‌های تخصصی این همایش می‌تواند در راستای کمک به توسعه‌ی پایدار تبریز نقش ایفا کند. امروز همایش علمی این رویدار برگزار می ‌شود و تا چهار ماه آینده همایش عملی این رویداد برگزار خواهد شد.

تنها ۱۰ درصد از درآمد شهرداری مربوط به درآمدهای پایدار است

رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز گفت: در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ شهرداری در کشور فعالیت دارند که از درآمد پایینی برخوردار هستند و در تبریز نیز تنها حدود ۱۰ درصد از درآمد شهرداری مربوط به درآمدهای پایدار است.

دکتر شهرام دبیری ادامه داد: سیاست‌های تشویقی در دوره‌های مختلف شورای اسلامی شهر در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری اتخاذ و تخفیف‌هایی نیز برای سرمایه گذاران ارائه شد که همین موضوع لزوم تفاوت رفتار با سرمایه‌گذاران را اثبات می‌کند.

وی همچنین یادآود شد: بودجه‌ی امسال تبریز ۲۰ همت است که در صورت تحقق، ۴۰ درصد آن جاری و مابقی صرف نگهداری و هزینه‌های عمرانی خواهد شد. این در حالی است که تنها هزینه‌ی احداث یک کیلومتر مترو، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و مجموع بودجه‌ی عمرانی شهرداری تنها برای احداث چهار کیلومتر از خط مترو کفایت می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد گفت: طی یک سال اخیر در صنعت گردشگری در دنیا یک تریلیارد دلار درآمد وجود داشت این در حالی است که در ایران درآمد ما از صنعت گردشگری در سال گذشته تنها ۶.۵ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که ایران دارای بیشترین جاذبه‌های گردشگری است.

وی با اشاره به علاقمندی ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه گذاری در داخل کشور، خاطرنشان کرد: بسیاری از ایرانی‌ها در داخل و خارج از کشور به دلیل تعصب و علاقه‌ای که به کشور دارند متمایل به سرمایه گذاری در ایران هستند که باید با برنامه‌ریزی دقیق و کاهش بروکراسی اداری از آنها دعوت به سرمایه گذاری کنیم.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز با تاکید بر اهمیت رفتار متفاوت از سوی مسئولان با سرمایه گذاران، اظهار کرد: مسئولان استانی جهت حمایت از سرمایه‌گذاران میثاق نامه‌ای مشترک امضا کرده‌اند.

نیاز وافری به افزایش تعاملات اقتصادی بین ایران و ترکیه وجود دارد

سرکنسول ترکیه در تبریز نیز گفت: همکاری اقتصادی ایران و ترکیه خیلی فراتر از ضرورت ها است و نیاز وافری به افزایش تعاملات اقتصادی بین دو کشور وجود دارد و ضرورت دارد تضمین‌های لازم برای امنیت سرمایه گذاری در تبریز به بازرگانان ترکیه داده شود.

چتین تانر ادامه داد: تنظیم موافقت‌نامه‌های همکاری در حوزه‌ی بهداشت، حمل و نقل و برخی حوزه‌های دیگر شهری در نشست مشترک ایران و ترکیه می‌تواند در تقویت همکاری‌های مشترک موثر باشد. همچنین در ششمین نشست استان‌های مرزی ایران و ترکیه تصمیمات خوبی برای توسعه تجارت و ‌افرایش مبادلات گرفته شد و افزایش مبادلات دو کشور همسایه خیلی مهم و حائز اهمیت است.

وی، بر ضرورت معرفی شفاف مزیت‌های سرمایه گذاری برای تجار و فعالان اقتصادی تاکید و اظهار کرد: همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز، فرصت مغتنمی برای توسعه‌ی دیپلماسی شهری میان کشورهای منطقه است  و با توجه به سفرهای اخیر تیم تجاری ایران به ترکیه، عناصر توسعه‌ی اقتصادی تقویت شده است.

براساس این گزارش در این همایش تعدادی از سرمایه‌گذاران آذربایجان شرقی مورد تجلیل قرار گرفتند. همچنین پنل‌های تخصصی، کارگاه‌ها و ارائه‌ی مقالات علمی این همایش با عناوین «الگوی مشارکت، سرمایه گذاری و تامین مالی»، «آسیب شناسی پروژه های راکد»،  «توسعه هوشمند و دانش بنیان شهری»، «بالانس منابع و مصارف شهرداری‌ها» و «سکونتگاه های غیر رسمی un-habitat»   نیز در این رویداد یک روزه برگزار می‌شود.

https://tabrizu.ac.ir/images/www/fa/page/editor/2021/1623485356-188cfa53a6ef3231c4e261acc132112e.gif گزارش ویدیوئی:  گفتگو با دکتر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز و دکتر یعقوب هوشیار شهردار کلانشهر تبریز

https://tabrizu.ac.ir/images/www/fa/page/editor/2021/1623485356-188cfa53a6ef3231c4e261acc132112e.gif گزارش ویدیوئی: گفتگو با دکتر ایرج تیموری، دبیر علمی همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز

 


( ۱۲ )

نظر شما :