معاون پشتیبانی و توسعه‌ی منابع دانشگاه:

همه ما عضو خانواده بزرگ دانشگاه تبریز هستیم و باید با محبت، صمیمیت و مهربانی با یکدیگر رفتار کنیم

۰۲ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۸ کد : ۲۰۵۹۷ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۲۸۵

 

آئین تکریم و معارفه‌ی مدیران سابق و جدید منابع انسانی، اداری و پشتیبانی دانشگاه تبریز با حضور معاون پشتیبانی و توسعه‌ی منابع و جمعی از مدیران و روسای واحدهای مختلف دانشگاه برگزار شد.

بار تمامی کارهای سنگین بر دوش اساتید و یاوران علمی دانشگاه است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر سید صمد حسینی معاون پشتیبانی و توسعه‌ی منابع دانشگاه در ابتدای این آئین اظهار کرد: نیروی انسانی متخصص و متعهد بدنه‌ی اصلی سازمان است و بار تمامی کارهای سنگین بر دوش اساتید و یاوران علمی دانشگاه است و باید از عملکرد این دو گروه تقدیر کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از این کارهای بزرگ و موفقیت‌های  دانشگاه بدون تلاش شبانه‌روزی و ایثار همکاران ممکن نیست، ادامه داد: برخی از مشکلات و موانع بر سر راه قرار دارند که با رفع قانونی این موانع می توانیم به جامعه‌ی دانشگاهی بیشتر خدمت کنیم.

عزیزان شرکتی نیز به اندازه‌ی نیروهای رسمی زحمت کشیده و در توسعه دانشگاه نقش ایفا می کنند

دکتر حسینی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در این معاونت در روزهای اخیر گفت: یکی از کارها این بود ابتدا حقوق نیروهای محترم شرکتی و سپس کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی دانشگاه پرداخت شود. چراکه عزیزان شرکتی نیز به اندازه‌ی نیروهای رسمی زحمت کشیده و در توسعه دانشگاه نقش ایفا می کنند و دعای خیر این عزیزان برای ما کافی است.

وی همچنین در خصوص پرداخت بیمه‌ی تکمیلی نیز گفت: در حال حاضر کارکنان رسمی دانشگاه ۵۰ درصد هزینه‌ی بیمه‌ی تکمیلی را پرداخت می‌کنند و ۵۰ درصد مابقی توسط دانشگاه پرداخت می‌شود. اما نیروهای شرکتی کل هزینه‌ی بیمه‌ی تکمیلی را خودشان پرداخت می‌کنند که براساس تصمیمات اتخاد شده، مقرر شد دانشگاه در مورد نیرو های شرکتی همانند همکاران رسمی در مورد بیمه‌ی تکمیلی اقدام کند.

دانشگاه متعلق به همه‌ی ما است

معاون پشتیبانی و توسعه‌ی منابع دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: دانشگاه متعلق به همه‌ی ما است و نباید از یکدیگر قهر کنیم و در عین حال باید دست مدیران قبلی را ببوسیم چراکه همه‌ی آن‌ها برای خدمت آمده بودند و نباید آن‌ها را متخلف خطاب کنیم. همه‌ی ما اعضای خانواده‌ی بزرگ دانشگاه تبریز هستیم و باید بجای به‌چالش کشیدن، با یکدیگر مهربان باشیم.

وی خطاب به مدیران حاضر در این جلسه گفت: تاجایی که می‌توانید کم‌ترین جابجایی را انجام دهید مگر اینکه یک فرد واقعا آن کارایی لازم را نداشته باشد. علت این موضوع استرسی است که در اثر جابجایی همکاران به آن‌ها و حتی خانواده‌هایشان وارد می‌شود.

نباید مساله‌ای بین کارکنان رسمی، قراردادی و شرکتی به وجود بیاید

دکتر حسینی با تاکید بر ضرورت تامین رفاهیات کارکنان دانشگاه خاطرنشان کرد: رفاهیات حق مسلم همکاران است و مطمئن باشید هرصرفه‌جویی که در هزینه‌ها توسط کارکنان محترم انجام شود، در راستای تامین رفاهیات هزینه خواهد شد و سعی می‌کنیم در مدت‌ زمان‌های مشخصی این رفاهیات را پرداخت کنیم.

وی در خصوص اضافه‌کاری‌ها نیز یادآور شد: تبعیض، همکاران را اذیت می‌کند و اضافه‌کاری‌ها باید عادلانه باشد. تمامی کارکنان رسمی، قراردادی و شرکتی همکار ما هستند و نباید مساله‌ای بین کارکنان رسمی، قراردادی و شرکتی به وجود بیاید.

معاون پشتیبانی و توسعه‌ی منابع دانشگاه تبریز همچنین گفت: طرح جهش ملی مسکن یک فرصت طلایی برای خدمت به جامعه دانشگاهی است و این موضوع مورد تاکید وزیر محترم علوم نیز می باشد.

وی در خاتمه، راه‌اندازی کمیته‌ی پیشنهادات را از مدیران و روسای واحدهای مختلف دانشگاه خواستار شد.

اثربخشی و یکپارچگی را سرلوحه کار خود قرار دادم

مدیر سابق منابع انسانی، اداری و پشتیبانی دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی اظهار کرد: شخصا برای من ارائه‌ی عملکرد مهم است اما متأسفانه برای سازمان مهم نیست.

دکتر صمد رحیمی اقدم ادامه داد: روز نخست که این مسئولیت را برعهده گرفتم، دو موضوع مهم اثربخشی و یکپارچگی را سرلوحه‌ی کار خود قرار دادم. اثربخشی یعنی یک سازمان بتواند توانایی ۳۰ درصدی افراد را به ۹۰ درصد برساند. در حال حاضر ۸۰ درصد از بودجه‌ی دانشگاه صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و به همین علت کوچک‌ترین بهره‌وری در حوزه‌ی نیروی انسانی ارقام بزرگی را به وجود می‌آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سعی کردم در این مدت برخی از رویه‌های تکرار شده در طول زمان را تغییر دهم و هرگز کارهای پوپولیستی مثل برگزاری جلسات مدیران شمالغرب را انجام ندادم؛ چراکه معتقد بودم این جلسات بغیر از هزینه تراشی برای دانشگاه، خروجی دیگری ندارد.

نمی‌توان کارهای روزمره را به‌عنوان کار تحولی مطرح کرد

مدیر سابق منابع انسانی، اداری و پشتیبانی دانشگاه تبریز با بیان اینکه نمی‌توان کارهای روزمره را به‌عنوان کار تحولی مطرح کرد، افزود: تبدیل وضعیت بیش از ۶۰ نفر از نیروهای شرکتی، فرآیند استخدامی حدود ۴۰ نفر از مهر ماه ۱۴۰۰ تا مهرماه ۱۴۰۱ از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه بود. ما همچنین واحد بیمه را مجاب کردیم که خدمات را در دانشکده‌ها ارائه دهد که این امر موجب صرفه‌جویی در وقت و انرژی نیروی انسانی شد. همچنین ایجاد سِروِر اختصاصی حضور و غیاب، علاوه بر حل برخی از مشکلات حضور و غیاب کارکنان، موجب استقلال از مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه شد.

فساد توسط مدیر انجام می‌شود نه کارمندان

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمامی مشکلات در بحث رفاهیات، موفق شدیم از طریق تهاتر با سایر دانشگاه‌ها، اسکان اساتید و کارکنان دانشگاه در شهرهای مختلف را به تعداد ۱۵۰ خانواده تامین کنیم. متأسفانه علی‌رغم اینکه شرایط برای انجام بسیاری از کارها فراهم است، محدودیت‌ها و کمبود منابع مانع انجام این کارها می‌شود و با این وجود شیوه‌نامه‌ی اسکان را تهیه کردیم تا ضمن جلوگیری از تبعیض، همه‌ به‌صورت یکنواخت از امکانات برخوردار باشند. من معتقد هستم فساد و زیرپا گذاشتن قانون توسط مدیر انجام می‌شود نه کارمندان.

دکتر رحیمی با بیان اینکه شفافیت و صداقت رمز موفقیت یک مدیر محسوب می‌شود، یادآور شد: ایجاد سبد بیمه‌ای یکی دیگر از کارهای تحولی ما بود. به‌طوریکه برخلاف گذشته که بیمه‌ها به‌صورت پراکنده بود، اکنون بیمه‌های تکمیلی، آتش‌سوزی، خودرو و... در قالب سبد بیمه‌ای ارائه می‌شود و باتوجه به اینکه بیمه‌ی درمان زیان ده و بقیه‌ی بیمه‌ها سود ده بود، ما از این روش استفاده کردیم تا هزینه‌ی بیمه را کاهش دهیم که از این طریق حدود ۲ الی ۳ میلیارد تومان هزینه‌های سازمان در خصوص بیمه کاهش یافت که در سال‌های آتی نیز تکرار شونده است.

هنر مدیریت کاهش هزینه است نه تحمیل هزینه اضافی

وی ادامه داد: این قبیل کارها مصداق بارز هنر مدیریت و اثربخشی هستند و هنر این است که ما بجای تحمیل هزینه به سازمان، کاری کنیم که هزینه‌های سازمان کم شود.

مدیر سابق منابع انسانی، اداری و پشتیبانی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع مرخصی‌ها یک زخم رو باز به حساب می‌آمد که بعد از بررسی‌ پرونده‌ها، با تحمیل ۸ میلیارد تومان بار مالی بلامحل به سازمان روبرو شدیم و اکنون با ساماندهی انجام شده، مرخصی‌ها برای تمامی کارکنان رسمی ذخیره می‌شود و کارکنان قراردادی پول مرخصی‌ها را دریافت می‌کنند.

دکتر رحیمی اظهار کرد: در سایر حوزه‌ها از جمله حمل‌ونقل نیز صرفه جویی کردیم اما هیچ کدام از این اقدامات دیده نشد و ظاهرا هنر مدیر در سازمان دولتی خرج کردن است نه صرفه‌جویی!

با تجمیع قرارداد نیروهای شرکتی ۲۳ میلیارد تومان صرفه جویی شد

وی در خصوص تجمیع قراردادهای نیروهای شرکتی نیز گفت: تجمیع قراردادها یک ریسک بزرگی بود که حتی نمایندگان مجلس نیز معترض بودند. اما در اثر اجرای این طرح، فقط از محل پرداخت پیمانکار، ۲۳ میلیارد تومان صرفه‌جویی شد اما اگر هزینه‌های پنهان را نیز حساب کنیم، قطعا بیش از ۲۳ میلیارد تومان خواهد بود. چراکه بسیاری از هزینه‌ها در حال افزایش است و سال بعد این ۲۳ میلیارد ۵۰ میلیارد تومان خواهد شد.

ساختار فعلی توسط افرادی نوشته شده است که مدیریت را بلد نیستند

فضای سبز بیش از ۵۰ درصد از وقت ما را به خود اختصاص می‌دهد درحالیکه ذات و ماهیت این حوزه بیشتر از امور اداری مربوط به امور فنی است. قطعا این ساختار اشتباه در گذشته توسط افرادی ایجاد شده است که مدیریت را بلد نبودند.

وی ادامه داد: ما در شرایطی فصای سبز را تحویل گرفتیم که ۲ هزار درخت خشک شده بود و مقدار زیادی هم آفت وجود داشت. همکاران ما در اداره‌ی باغبانی و فضای سبز دانشگاه که حتی در تعطیلات تابستانی نیز به‌صورت شبانه روزی کار کردند، زحمات زیادی کشیدند و درحالیکه ما میزان آب اضافه شده به قنات را در ۱۴ لیتر بر ثانیه تحویل گرفتیم، اکنون این مقدار به ۲۶ لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: وقتی نظارت را بیشتر کردیم، پیمانکار به مدت سه روز قهر کرد و ما بیشترین ضرر را از جانب پیمانکار متحمل شدیم و حذف پیمانکار بزرگترین موفقیت ما بود و در طول این مدت حدود ۸۰ هزار بوته‌ در داخل داتشگاه تولید شد که ۱.۵ میلیارد تومان صرفه‌جویی به بار آورد. البته به دلیل عدم سمپاشی درختان در این سال‌ها شاید سالیان بعد نیز شاهد ادامه خشک شدن درختان باشیم و نباید مدیر بعدی را مقصر بدانیم. هرچند احیاء فضای سبز وظیفه‌ی ما بود، اما اگر ساختار سازمانی به درستی تعریف شود، هر مدیریت می‌تواند وظیفه‌ی اصلی خود را انجام دهد.

دکتر رحیمی در خاتمه یادآور شد: باید از تک تک همکاران خود در مدیریت منابع انسانی، اداری و پشتیبانی دانشگاه تبریز تشکر کنم چراکه اگر از زحمات آن‌ها قدردانی نکنم، به علم مدیریت خیانت کرده‌ام اما متاسفانه شاهد یک سری رفتارهای سیاسی در سازمان هستیم که از وزارتخانه تا دانشگاه و از دانشگاه تا لایه‌های پایین منتقل شده و هیچ نگاه علمی مخصوصا به مدیریت وجود ندارد و ما چاره‌ای جز پذیرفتن این شرایط نداریم.

باید استرس کارکنان را کاهش و انگیزه‌ی آنان را افزایش دهیم

مدیر جدید منابع انسانی، اداری و پشتیبانی دانشگاه تبریز نیز گفت: آشنایی با رویکرد دکتر حسینی که همیشه کارهای بزرگی را انجام می‌دهد، اصلی‌ترین انگیزه‌ی من برای قبول این مسئولیت بود و امیدوارم در این مسئولیت جدید هرگز شرمنده‌ی خدا و بندگان خدا نشوم.

دکتر یونس برزگر ادامه داد: تعهد، تخصص و انگیزه سه ویژگی بارز در نیروی انسانی است که معمولا سازمان‌ها در مورد سوم به مشکل بر می‌خورند.

وی تاکید کرد: ما بهترین سال‌ها و لحظات عمر خود را در دانشگاه و کنار همکاران طی می‌کنیم و حق طبیعی ما است که در یک محیطی آرام و بی استرس کار کنیم. لذا باید استرس کارکنان را کاهش و انگیزه‌ی آنان را افزایش دهیم.

دکتر برزگر یادآور شد: شدیدا به خرد جمعی معتقد هستم و ارتباط نزدیکی با همکاران و اساتید خواهم داشت. چراکه هرگز خود را بالاتر نمی‌بینم و اعتقاد دارم تمامی بندگان خدا معجزه‌ی خدا و قابل احترام هستند.

وی با تاکید بر ضرورت حذف نگاه صفر و یک به افراد گفت: نباید انتطار داشته باشیم همه‌ی افراد مثل ما فکر کنند.

مدیر جدید منابع انسانی، اداری و پشتیبانی دانشگاه تبریز افزود: سعی خواهیم کرد بدنه‌ی کارشناسی دانشگاه حدالامکان بعد از اتمام وقت اداری، در کنار خانواده خود باشند.

وی یادآور شد: ما نه تنها بازدید از واحدهای مختلف را اقدامی پوپولیستی نمی‌دانیم، بلکه این کار موجب حل مشکلات سازمان نیز می‌شود. ما تلاش می‌کنیم در بستر قوانین مشکلات کارکنان را حل کنیم. البته برخی از قوانین نیازمند بازنگری است که باید برای این کار برنامه ریزی کنیم و در این مسیر نیازمند کمک هیات امنا هستیم.

افزایش رفاهیات اساتید و کارکنان دانشگاه، پیگیری مسکن دانشگاهیان، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد اختصاصی از طریق مولدسازی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی باتوجه به حضور بهترین و تخصصی‌‎ترین نیروها در دانشگاه و سازماندهی اصولی نیروی انسانی از دیگر موضوعات مطرح شده توسط دکتر برزگر در این جلسه بود.

براساس این گزارش، در پایان این مراسم از زحمات دکتر رحیمی تقدیر و دکتر برزگر به‌عنوان مدیر جدید منابع انسانی، اداری و پشتیبانی دانشگاه تبریز معرفی شد.


( ۹ )

نظر شما :