مسئول بسیج کارکنان شهدای دانشگاه تبریز:

ارتقاء آگاهی، بصیرت و هوش اجتماعی جامعه راه مبارزه با جنگ شناختی است

۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۹ کد : ۲۰۴۲۶ اخبار
تعداد بازدید:۴۸۵

 

کرسی آزاد اندیشی با موضوع «جنگ هیبریدی و جنگ شناختی، توهم یا واقعیت» از سلسه جلسات تبیینی و کرسی‌های آزاد اندیشی واحد تحلیل و تبیین بسیج کارکنان شهدای دانشگاه تبریز با حضور دکتر برزگر مسئول بسیج کارکنان دانشگاه تبریز، حجت الاسلام امامی معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، دکتر علیپور استاد علوم سیاسی و جمعی از کارکنان دانشگاه تبریز در تالار شهید باکری این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر یونس برزگر مسئول بسیج کارکنان شهدای دانشگاه تبریز در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت موضوع جنگ ترکیبی و شناختی اظهار کرد: دشمن در جنگ هیبریدی از ابزارهای مختلف رسانه‌ای، فرهنگی، امنیتی، نفوذی، اقتصادی و ... برای سست کردن اراده‌ی ملت‌ها و از بین بردن امید در جامعه استفاده می‌کند تا با تغییر و تحریف واقعیت‌ها و نگرش‌های افراد جامعه، به‌ویژه نخبگان و مدیریت ادراک جامعه به اهداف خود دست یابد و لذا تنها راه مبارزه با این جنگ، ارتقاء آگاهی، بصیرت و هوش اجتماعی جامعه است.

تشریح انواع جنگ‌های نیابتی و رسانه‌ای

استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز نیز در خصوص تعریف جنگ هیبریدی (ترکیبی) گفت: جنگ ترکیبی تئوری استراتژی نظامی است که برای اولین بار توسط فرانک هافمن ارائه شد که با استفاده از جنگ سیاسی، جنگ متعارف، جنگ نامنظم و جنگ سایبری را با روش‌های تأثیر گذار دیگر مانند اخبار جعلی، دیپلماسی، قانون و مداخله‌ی انتخاباتی خارجی ترکیب می‌کند.

دکتر جواد علیپور ادامه داد: یکی از اساتید خارجی در مورد جبهه‌های جنگ ترکیبی و اینکه این جنگ در کجا رخ می‌دهد، معتقد است که یکی از این جبهه‌ها جنگ نیابتی می‌باشد که در آن گروهی را اجیر و تجهیزات و امکانات جنگ را محیا می‌کنند تا به جای آن‌ها وارد جنگ شوند؛ به طور مثال آمریکا نمی‌خواهد به طور مستقیم در منطقه‌ی خاورمیانه، عراق، سوریه و ... بجنگد و گروه‌هایی را از جمله داعش، طالبان و ... به وجود می‌آورد تا به نیابت از آمریکا این جنگ‌ها را انجام دهند. گروه‌هایی که در جنگ نیابتی به آن ها جنگ واگذار می‌شود شامل گروه‌های انقلابی ،آشوبگر، تجزیه طلب ، فشار، زیرنفع می‌باشد.

وی افزود: اطلاعات در دنیای کنونی ارزشمند و حتی از نفت هم گران‌بهاتر است. پروپوگاندا عمدتا دادن اطلاعات ناقص یا غلط برای انحراف افکار عمومی است که شامل سه نوع است؛ اولی زمانی که خبر کذب باشد و منتشر کننده مشخص نباشد، دومی زمانی که یکی از موارد مشخص باشد و سومین مورد زمانی است که منتشرکننده مشخص اما اطلاعات ناقص باشد. در گذشته، پروپوگاندا تنها در دست دولت‌ها بود اما امروزه همه مردم با وجود گوشی و اتصال به اینترنت، امکانات پروپوگاندا را دارند.

دکتر علیپور درخصوص جنگ رسانه‌ای نیز گفت: این جنگ بین رهبران صورت می‌گیرد و برای انحراف اذهان عمومی استفاده می‌شود و عمدتا دولت‎‌ها درگیر این جنگ هستند. تفاوت بارز جنگ رسانه‌ای و پروپوگاندا این است که پروپوگاندا کوتاه مدت است.

محاسبات دشمن در خصوص ایران اشتباه است

معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: طبق فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب، اتفاقاتی نظیر اغتشاشات سال گذشته با برنامه‌ریزی دشمن صورت گرفت اما محاسبات آن‌ها غلط است و نمی‌توانند جنبه‌های معنوی نظیر خون شهدا و ... را تحلیل کنند و در نتیجه با شکست مواجه می‌شوند. مرز دشمن مرز جغرافیایی نیست بلکه مرز فکری است، زمانی که از غرب صحبت به میان می‌آید منظور ما تفکر غربی است.

حجت الاسلام سعید امامی ادامه داد: نکته‌ی دیگر عدم توجه درست به علوم انسانی است که یکی از دغدغه های امروز ما است. حوزه‌های علمیه نیز در رابطه با علوم انسانی حرف دارند؛ افرادی که می‌گویند موضوع قرآن صرفا معنویت است، کاملا اشتباه می‌کنند و این ظلم به قرآن است. موضوع قرآن هدایت می‌باشد، دین دارای سه مبحث است که شامل مبانی (فلسفه) ، اهداف (اخلاق) و روش (فقه و احکام) است. 

 


نظر شما :