کارگاه چگونگی متوازن سازی کار و زندگی در دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۱ کد : ۲۰۳۶۸ اخبار
تعداد بازدید:۷۴۶

 

کارگاه علمی با موضوع «چگونگی متوازن سازی کار و زندگی» با سخنرانی حجت الاسلام محمودی مشاوره خانواده و دکتر باباپور رئیس مرکز مشاوره‌ی دانشگاه و حضور اساتید و کارکنان دانشگاه تبریز به همت دفتر امور بانوان و خانواده‌ی دانشگاه تبریز و با مشارکت مدیریت امور اجتماعی دانشگاه برگزار شد.

تعادل کار و زندگی فرایند مدیریت استرس‌های کار و زندگی شخصی است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر جلیل باباپور رئیس مرکز مشاوره‌ی دانشگاه تبریز در ابتدا با مطرح کردن چند پرسش از جمله «آیا اشتغال زنان سن ازدواج را به تأخیر می‌اندازد؟»، «آیا کودکان مادران شاغل چند تربیتی می‌شوند؟»، «آیا زنان و مادران شاغل خود و نیازهای خود را فراموش می‌کنند؟»، «آیا اشتغال زنان میزان تفاهم و صمیمیت با همسرانشان را کاهش می‌دهد؟»، «آیا اشتغال زنان زمینه ساز روابط فرازناشویی همسرانشان می‌شود؟»، اظهار کرد: اگر یک مورد از این پرسش‌ها در ما صدق کند، تعادل بین کار و زندگی را دچار مشکل می‌سازد؛ لذا توازن کار و زندگی قاعده‌ای برای موفقیت است.
وی با اشاره به اینکه تعادل کار و زندگی، تلاشی آگاهانه برای جدا کردن زندگی کاری از زندگی شخصی است، گفت:  ما نباید اجازه دهیم شغل و حرفه‌ی ما در زندگی شخصی تأثیر بدی بگذارد. تعادل کار و زندگی فرایند مدیریت استرس‌های کار و زندگی شخصی است.
رئیس مرکز مشاوره‌ی دانشگاه تبریز افزود: به عنوان مثال، انباشتن بیش از حد کارهای یک کارمند باعث می‌شود که هر روز بیشتر در محل کار بماند و این عدم تعادل، او را از خانواده، دوستان و تفریحات دور می‌کند. این امر در نهایت منجر ‌به استرس و ناامیدی در کارمندان می‌شود، بنابراین کسی که تا قبل از این یک کارمند متعهد بود، با این شرایط به یک کارمند ناراضی تبدیل می‌شود.
وی ادامه داد: تعادل بین کار و زندگی سلامت روان و جسمی افراد را حفظ و ناخشنودی را کم می‌کند. تعادل کار و زندگی به نفع سازمان نیز است و به افراد کمک می‌کند تا روابط شخصی خود را بهتر دنبال کنید و همچنین به عنوان یک شخص پیشرفت خواهید کرد.
دکتر بابایی در پایان سخنان خود به راهکار های برقراری تعادل بین کار و زندگی اشاره کرد و گفت: از جمله این راهکار ها می‌توان به مدیریت زمان، استفاده و استفاده از انواع حمایت ها که شامل حمایت اجتماعی، سازمانی، ابزاری و عاطفی همسر و خانواده می باشد، تقسیم وظایف میان همسران، اولویت بندی وظایف، تشویف فرد در  موفقیت های شغلی و همکاری با فرد در انجام وظایفش در منزل ، رهاسازی فرد از مسئولیت غیر ضروری خانوادگی، هماهنگ کردن ساختار زندگی با نیازهای شغلی، حداقل یک روز فاصله گرفتن از وسایل و شبکه های الکترونیکی و مجازی، تنظیم وقت حداقل یک بار در هفته برای فعالیت‌های خاص خانوادگی و افزایش خودکارآمدی اشاره کرد.

فداکاری بیش از حد توازن زندگی را بهم می‌ریزد
حجت الاسلام و المسلمین محمودی مشاور خانواده نیز با اشاره به اینکه ذهن‌های آشفته، ذهن‌هایی هستند که متعادل نیستند اظهار کرد: ما اگر زمان، انرژی، توجه و اولویت را به درستی تقسیم نکنیم دچار آشفتگی ذهن می‌شویم. انجام اعمال خوب دشوار و سخت است اما در مقابل کار های نادرست راحت و آسان است. ما باید یاد بگیریم در خانواده و ارتباط با همسر مسائلی از جمله ارتباط چشمی، هم آوایی، خوب گوش دادن و خوب شنیدن را رعایت کنیم.
وی افزود: خانواده بایستی هفته ای یک بار باهم جلسه ای را برگزار کنند و به مسائل و مشکلات زندگی رسیدگی کنند، این کار باعث رشد خانوادگی، تبدیل نشدن مسائل کوچک به بزرگ و نزدکی بین اعضای خانوداه به‌هم می‌شود.اولویت های زندگی شامل، سلامت جسمانی، روانی، علمی، اجتماعی و مالی است.
محمودی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انسان باید سعی کند در زندگی بیش از حد فداکار نباشد چرا که یک فرد فداکار بدترین دشمن خود است، باید خود را دوست داشت و به خود رسیدگی کرد، فداکاری بیش از حد توازن زندگی را بهم می‌ریزد. مسئله دیگر عادی شدن است که باعث می‌شود نتوانیم شاد زندگی کنیم و از زخم زبان نیز باید پرهیز کرد چراکه کلمه یا گل است یا گلوله و باید حواسمان به حرف‌هایمان باشد.
وی اظهار کرد: مناطق توازن در زندگی، کار و معنویت بهم خورده است، برای ایجاد توازن معنویت می‌توان کارهایی از جمله ارتباط حداقل روزانه چند دقیقه با خدا، خواندن قرآن و مناجات، ارتباط با اهل بیت، رفتن به اماکن زیارتی انجام داد. برای سلامت جسمانی نیز باید ورزش مستمر، تغذیه سالم و قطع غصه ها و ناراحتی ها را در برنامه های خود قرار دهیم.
وی در پایان گفت: برای توازن زندگی، کار و خانواده بایستی یک سری کارها انجام داد که از جمله می‎‌توان به حضور در خانواده، خوب گوش دادن، برگزاری جلسه هفته ای حداقل دو بار، صله ارحام، تفریح سالم با خانواده، ورزش مستمر، کمک به دیگران، رعایت حقوق همسایگان، تقسیم درست زمان، راه های انتقال عواطف و خلق شادی اشاره کرد.

 


( ۱ )

نظر شما :