مدیر منابع انسانی و پشتیبانی تشریح کرد:

کاهش هزینه ۲۳/۵ میلیارد تومانی دانشگاه با تجمیع قراردادهای خدمات عمومی و پشتیبانی سال ۱۴۰۲ دانشگاه تبریز/قسمت اول

۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۲ کد : ۲۰۱۸۱ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۸۸۰

مدیر منابع انسانی و پشتیبانی جزئیات طرح تجمیع قراردادها و طرح طبقه‌بندی مشاغل نیروهای شرکتی دانشگاه تبریز را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صمد رحیمی اقدم، مدیر منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه در راستای مدیریت هزینه­ ها‌ی دانشگاه در حوزه‌ی قراردادهای خدماتی و پشتیبانی، گفت: قبلاً تعداد قراردادهای حوزه‌ی پشتیبانی دانشگاه هشت فقره بود که برای اجرایی شدن آن نیازمند آماده سازی اسناد و مدارک مربوط حداقل یک و نیم ماه قبل از برگزاری مناقصه و بارگذاری آن در سامانه‌ی ستاد و طی بروکراسی طولانی اداری و برگزاری هشت نوبت مناقصه به همراه صرف ساعتها وقت در سطوح کارشناسی و مدیریتی میسر  بود؛ ضمن اینکه پس از انتخاب شرکت­های برنده در مناقصه نیز فرایندهای اداری طولانی دیگری نیز لازم بود.

وی ادامه داد: مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه امسال با هدف کاهش هزینه­ های اجرایی این قراردادهانسبت به تجمیع آن اقدام نمود و خوشبختانه این اتفاق مهم با صرف چند ماه تلاش همکاران معاونت پشتیبانی و حمایت و تعامل سازنده مدیریت امور مالی و مدیریت امور حقوقی دانشگاه به وقوع پیوست. تعداد نفرات شاغل در قراردادهای قبلی شامل قرارداد خدمات پشتیبانی به تعداد 140 نفر، خدمات تنظیفی به تعداد 185 نفر، فناوری اطلاعات به تعداد 10 نفر، نظافت معابر و محوطه‌های دانشگاه به تعداد 11 نفر، امور زراعی و دامی خلعت پوشان به تعداد 21 نفر، فضای سبز دانشگاه به تعداد 90 نفر، امور حمل‌ونقل و خودروهای استیجاری به تعداد 18 نفر و امور چاپ و انتشارات به تعداد ۱ نفر،  و درمجموع 476 نفربود که این تعداد با صرفه جویی‌های انجام‌شده به 422 نفر(392 نفر 12 ماهه و 30 نفر 6 ماهه) کاهش یافت. لذا ما در قرارداد جدید تحت عنوان «قرارداد خریدخدمات عمومی و پشتیبانی»، نه‌تنها افزایش نیرو نداشتیم بلکه کاهش تعداد نیرو نیز اتفاق افتاده است. بخش عمده کاهش نیرو مربوط به اداره فضای سبز بوده است. استحضار دارید طبق نظرات کارشناسی کارگروه فضای سبز دانشگاه که متشکل از اساتید دانشکده کشاورزی و سایر کارشناسان حوزه فضای سبز هستند، به دلیل عملکرد سودجویانه پیمانکار، فضای سبز دانشگاه دچار آسیب‌های جدی و گاها غیرقابل‌جبران شده است و امروز شاهد خشک شدن درختان هستیم که این روند تا چند سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. لذا سیاست حذف پیمانکار از نگهداری فضای سبز اتخاذ شد تا خود دانشگاه در عملیات جدی، روند آسیب فضای سبز را متوقف و رشد مجدد درختان را دنبال کند. از سوی دیگر دانشگاه با مشکل تأمین آب کافی برای درختان و چمن‌ها مواجه هست که عملا با فشار ضعیف آب، شاهد اتلاف منابع انسانی بودیم. لذا سیاست آبیاری قطره‌ای با سرعت دنبال شد و در حال حاضر نیز ادامه دارد. در این راستا تعداد ۹۰ نفر نیروی فضای سبز (اغلب نیروهای بازنشسته) که هرساله پیمانکار طبق صورت‌وضعیت به دانشگاه اعلام می‌نمود؛ به ۵۸ نفر کاهش یافت و مستقیما توسط اداره فضای سبز به کارگیری، کنترل و نظارت می­شوند. از این تعداد ۲۸ نفر به‌صورت یک‌ساله و ۳۰ نفر به‌صورت ۶ ماهه در عملیات آبیاری و نگهداری فضای سبز، گلخانه و قنات‌های دانشگاه مشغول هستند؛ ضمن اینکه بر اساس اذعان کارشناسان فضای سبز، اثربخشی اقدامات اداره فضای سبز به‌طور مستقیم، بسیار بهتر از عملکرد پیمانکار بوده است.

دکتر رحیمی اقدم یادآور شد: از محل پرداخت حقوق مستمر، غیرمستمر و مزایا، 13 میلیارد تومان و از مسیر مالیات بر ارزش‌افزوده بالای یک میلیارد تومان و از بابت نیروهای در اختیار شرکت پیمانکار نیز بالغ‌بر یک میلیارد تومان صرفه‌جویی اتفاق افتاده است. خرید مواد شوینده و تنظیفی که قبلاً بر عهده‌ی پیمانکار بود و با احتساب سود شرکت و 23 درصد بیمه سهم کارفرما، درمجموع ۲۹  درصد بالاتر از قیمت بازار تحویل دانشگاه می‌داد، در قرارداد جدید دانشگاه عهده‌دار این کار شده است، لذا ضمن صرفه‌جویی مالی، در خرید مواد باکیفیت نیز به‌صرفه و صلاح دانشگاه عمل شده است.

دکتر رحیمی اقدم با اشاره به طرح تجمیع قراردادها، ادامه داد: در این هشت قرارداد حداقل به هشت نفر نمایندگان شرکت‌ها، حقوق و مزایا از سوی دانشگاه پرداخت می‌شد اما در راستای تجمیع قراردادها، هشت نفر به دو نفر کاهش یافت. لازم به ذکر است با حقوق و مزایای سال 1401 به ازای هر نفر سالانه 153 میلیون تومان پرداخت‌شده است و درمجموع یک میلیارد تومان، هزینه‌ی دانشگاه از این بابت کاسته شد. با توجه به اینکه نظارت و کنترل نیروها نیز در طول زمان بر عهده‌ی دانشگاه بود است بنابراین می­توان نتیجه گرفت که حضور نمایندگان شرکت­ها هیچ عایدی برای دانشگاه نداشته است. طی سالیان گذشته به‌جای اینکه نیروهای شرکتی با رفتن پیمانکار از دانشگاه خارج‌شده و پیمانکار جدید با نیروهای جدید بیاید، نیروهای شرکتی قبلی در پست خود مانده و فقط هرساله پیمانکار تغییر می‌کند.

مجموع صرفه‌جویی از محل تجمیع قراردادها که مستقیماً در وجه شرکت‌ها پرداخت می‌شد، مبلغ336/061/961/234 ریال معادل بیست‌وسه میلیارد و چهارصد و نودوشش میلیون و یکصدو شش هزار و یکصد و سی‌وسه تومان است.

وی ضمن  بیان اینکه نه تنها از اجرای این طرح، تعداد قراردادها و شرکتهای طرف قرارداد دانشگاه کاهش یافته است بلکه درگیری مدیریتهای مختلف حوزه معاونت پشتیبانی و توسعه منابع را در فرایندها و عملیات برگزاری و اجرایی ۸ مناقصه، ۸  قرارداد  و تهیه و تنظیم 8 سند هزینه مالی ماهیانه و 96 سند هزینه مالی، در یک مناقصه و یک قرارداد و 12 سند هزینه مالی سالیانه خلاصه نموده است و این امر باعث کاهش درگیری نیروی انسانی سازمان، کوتاه شدن فرایندها و تسریع روند رسیدگی و پرداخت سند مربوط به حقوق و مزایای نیروهای شرکتی شده است. درواقع با کاهش اتلاف زمان و انرژی نیروی انسانی و نیز مدیران دانشگاه، کاهش هزینه پنهان صورت گرفته است. با توجه به هزینه بالای نیروی انسانی که همه‌ساله بخش اعظمی از بودجه سالانه دانشگاه را به خود اختصاص می­دهد، تخمین زده می‌شود میزان صرفه‌جویی ناشی از طرح تجمیع بالغ‌بر 30 میلیارد تومان باشد.

مدیر منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه تبریز در خصوص موضوع طرح طبقه­بندی مشاغل نیز گفت: یکی دیگر از مزایای تجمیع قراردادها، بحث طبقه‌بندی مشاغل است. طبق قانون کار، شرکت‌ها و کارگاه‌هایی که نیروهای آن کمتر از 50 نفر است، شامل طبقه‌بندی مشاغل نمی‌شود بر این اساس می­بایست تنها 3 قرارداد قبلی مشمول این طرح می شدکه با تجمیع صورت گرفته و قرار گرفتن 422 نفر تحت قرارداد یک شرکت تمامی افراد شامل طرح طبقه‌بندی مشاغل بوده و از مزایای این طرح برخوردار خواهند شد. از مزیت­های اجرای این طرح می­توان به برخورداری کامل افراد از حقوق واقعی شغل خود و تعیین چارچوب قانونی وظایف شغلی و بهره­مندی کامل از پوشش­های بیمه­ای طبق قانون کار اشاره نمود.

لازم به ذکر است که نیروی کار در برخی از قراردادهای قبلی و بروز سوانح  و حوادث ناشی از انجام کار و مشخص نبودن عناوین شغلی متناسب با شغل انجامی و عدم پوشش بیمه به جهت تفاوت عنوان شغلی با شغل انجامی تحمل می­کرد. برقراری حق سنوات، عیدی، پایان کار، حق اولاد، حق غذا و اضافه کار برای تعدادی از نیروهای شرکتی از مزایای دیگر این طرح تجمیع قراردادها است.

مدیر منابع انسانی و پشتیبانی در پایان عنوان نمود که این مدیریت، همچنان تمامی تلاش خود را در راستای احقاق حقوق قانونی همکاران شرکتی و بهره­مندی کامل آنان از تمامی ظرفیت­های قانون کار به کار خواهد بست.


لینک دانلود فایل

( ۸ )

نظر شما :