رئیس دانشگاه تبریز در نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌های شمالغرب کشور:

پژوهش و فناوری باید به سمت حل مشکلات جامعه حرکت کند

۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۳ کد : ۲۰۰۴۰ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۸۱۶

 

اولین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌های منطقه شمالغرب کشور در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی در ابتدای این نشست اظهار کرد: پژوهش در سال‌های قبل برای دانشگاه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار نبود؛ اما اکنون بخوبی توسعه پیدا کرده و فناوری نیز باید پا به پای پژوهش رشد کرده و به سمت حل مشکلات جامعه حرکت کند.

وی با بیان اینکه تاکنون ارتباط خوب و ۱۰۰ درصدی بین فناوری و جامعه برقرار نشده اما تلاش خوبی صورت گرفته است، ادامه داد: نوشتن مقاله ابتدای دست‌یابی به فناوری است و اصلا مرجعیت علمی از تحقیق و پژوهش شروع می‌شود.

دکتر نصراله‌زاده با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در ۱۷ خرداد سال ۱۳۹۶ در خصوص وظایف دانشگاه، گفت: ایشان وظیفه‌ی اصلی دانشگاه را تولید علم و عالِم عنوان کرده‌اند ولی اکنون برخی افراد می‌گویند ما به دانشمند نیاز نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، یادآور شد: امروز شاهد هستیم که معاونت آموزشی در سطح دانشکده‌ها بخوبی جا افتاده است ولی بحث پژوهش و فناوری همچنان ناشناخته مانده است و بخش ناچیزی از پایان‌نامه‌ها با هدف حل مشکلات جامعه نوشته می‌شود و مابقی صرفا برای فارغ التحصیل شدن است؛ لذا ما باید ارتباط نزدیکی بین دانشگاه با جامعه و صنعت تعریف کنیم.

نحوه‌ی اعطاء پایه‌ تشویقی به فعالان حوزه‌ فناوری

مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز نیز در ادامه به تشریح نحوه‌ی اعطاء پایه‌ی تشویقی به فعالان حوزه‌ی فناوری و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها پرداخت.

دکتر عطا‌ءاله ندیری ادامه داد: پایه‌ی تشویقی در ۱۰ ماده کلی مطرح است که شامل مسائل مختلف از جمله حوزه‌ی آموزشی، فرهنگی و پژوهشی است.

مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز همچنین ارتقا، بازنگری و اصلاح برخی آیین نامه را در اعطای پایه‌های تشویقی، ضروری عنوان کرد.

ضرورت پیشگام شدن دانشگاه‌ها در بحث ماموریت گرایی

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: حدود چهار سال قبل به این نتیجه رسیدیم که امکانات متنو‌عی در دانشگاه‌ها وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌های خوبی نیز انجام شده است و لذا بحث ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها برای اثربخش شدن در استان بسیار تاثیرگذار است.

دکتر محمد سعید سیف ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۱ هزار قرارداد جاری در مجموعه‌‌ی دانشگاه‌های کشور تنظیم شده است و دانشگاه‌ها حدود چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی صورت گرفته است؛ لذا دانشگاه‌ها به بلوغ خوبی در این زمینه دست یافته اند. اما ماموریت‌گرایی مفهوم جدیدی است که شامل یک پروژه‌ی خاص با مبلغ و زمان مشخص نیست بلکه یک ریل گذاری دراز مدت است و دانشگاه‌ها باید با به‌کارگیری تمام توان خود بتوانند در دراز مدت مشکلات جامعه را حل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: مقصود ما از ماموریت گرایی این است که دانشگاه‌ها بدون اینکه منتظر کسی بمانند، یک مسئولیت اجتماعی ایجاد کنند و در این صورت است می‌توانند برای حل مشکلات جامعه، از سوی ادارات و نهادها به‌عنوان مرجع شناخته شوند.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه همه‌ی ماموریت‌ها در سطح استان نبوده و دانشگاه‌ها می‌توانند در سطح ملی نیز ماموریت تعریف کنند، افزود: بهتر است بجای فعالیت در همه‌ی موضوعات، بر روی چند موضوع متمرکز شویم. چه بسا که یک دانشگاه کوچک در سطح منطقه خود متمرکز شده و حرفی برای گفتن داشته باشد.

تشریح سامانه دفا (هاپ دانش، فناوری و اشتغال)

کارگزار دانشگاه تبریز در سامانه‌ی دفا (هاپ دانش، فناوری و اشتغال) نیز در تشریح این سامانه گفت: دفا سامانه‌ی یکپارچه‌ی ارائه دهنده‌ی خدمات دانشگاهی فناوری و اشتغال است که با استفاده از توان نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات علمی و فناوری، خدمات متنوعی را به جامعه در سطح بین الملل ارائه می‌دهد.

به گفته‌ی دکتر امیر اصیل، دفا برای ارائه‌ی خدمات جامع خود، از دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و اعضای هیات علمی به‌عنوان کارگزاران ارائه‌دهنده‌ی خدمات کمک می‌گیرد و همواره سعی بر هم افزایی با شرکت‌های جدید دارد.

چالش‌های حوزه معدن استان

دکتر ابوالفضل رنجبر، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌ شرقی نیز ضمن ارائه‌ی گزارش در خصوص آخرین وضعیت ذخایر معدنی استان، در ارتباط با چالش‌‌های حوزه‌ی معدن استان اظهار کرد: ممانعت‌های محیط زیستی و معارضین، خام فروشی، واگذاری معادن به افراد غیر متخصص، افزلیش تعرفه‌‌ها، عدم تخصیص اعتبارات بانکی، عدم احداث شهرک تخصصی فراوی سنگ‌های تزیینی در آذرشهر، عدم احداث شهرک تخصصی کاشی و سرامیک از جمله مهم‌ترین چالش‌های حوزه‌ی معدن در استان است.

زمینه‌های همکاری براساس تبصره‌ی مادل ۱۴ قانون معادن

عضو خانه‌ی معدن استان نیز طی سخنانی گفت: تا زمانی که دیدگاه‌ و نظرات دکتر سیف به بدنه‌ی دانشگاه‌ها نفوذ نکند، بحث معادن ابتر خواهد ماند.

مهندس نصیر نوری ادامه داد: ما باید همگی تفکر معدنی داشته باشیم؛ چراکه در حال حاضر به اندازه‌ی کافی پروژه در معادن استان وجود دارد و دانشگاه‌ها باید پیشقدم باشند.

وی در ادامه در تشریح زمینه‌های همکاری براساس تبصره‌ی مادل ۱۴ قانون معادن نیز خاطرنشان کرد: از جمله‌ی زمینه‌های همکاری می‌توان به اکتشاف حین بهره‌برداری، روش‌های استخراج نوین، بازنگری در ماهیت مواد معدنی، بروزرسانی ماشین آلات معدنی، تربیت مهندس معدن، آموزش و همگانی‌سازی قانون معادن، اشاره کرد.

 


( ۲ )

نظر شما :