کارگروه ارتباط با صنعت و معدن آذربایجان‌شرقی در دانشگاه تبریز تشکیل شد

۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۴ کد : ۲۰۰۳۸ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۳۵۱

 

نشست کارگروه ارتباط با صنعت و معدن آذربایجان‌شرقی با حضور رئیس، معاون پژوهش و فناوری و مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، رئیس اتاق بازرگانی تبریز و نمایندگان سازمان‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان، در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای این نشست طی سخنانی اظهار کرد: اهمیت ارتباط با صنعت بر همه محرز است و اکنون مثل گذشته نیست که این موضوع یک مطلب جدید باشد و خوشبختانه به‌عنوان یک فرهنگ جاافتاده است.

وی ادامه داد: اکنون خبری از کارهای جزیره‌ای نیست و همه‌ی متخصصان معتقد هستند که بدون فناوری، نوآوری و ارزش افزوده، امکان رقابت در بازار وجود ندارد و باید روز به روز کیفیت کار افزایش پیدا کند و صنایع می‌دانند که نیازمند دانشگاه‌‌ها هستند و دانشگاه‌ها نیز رسالت خود را بخوبی انجام می‌دهند.

دکتر نصراله‌زاده با بیان اینکه ماده‌ی ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان به‌عنوان یک قانون مترقی حجت را برهمه تمام کرده است، افزود: متأسفانه علی‌رغم تمامی اقدامات و تلاش شبانه روزی وزارت علوم در دو سال گذشته که تمامی ابعاد آموزش عالی را مورد توجه قرار داده است، برخی افراد این اقدامات و چاپ مقاله در ISI را زیر سوال می‌برند. چرا انصاف در جامعه‌ی ما مرده است؟ مگر می‌شود بدون چاپ مقاله، مرجعیت علمی را تحقق بخشید؟

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای متأسفانه از روی بی اطلاعی بر وزارت علوم می‌تازند در حالیکه وزارت به‌صورت هدفمند و در موضوعات مختلف و براساس اسناد بالادستی در حال ایفای نقش است و سامانه‌های نان، دانا و ... نمونه‌ای از این اقدامات است.

رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: خوشبختانه به‌واسطه‌ی حضور مسئولان دلسوز در استان و تشکیل ستاد اقتصاد دانش‌بنیان در استانداری، یک غوغا در استان ایجاد شده است و ما باید زنجیره‌هایی را در قالب یک اکوسیستم تعریف کرده و همه‌ی ما نقش خود را بدانیم.

وی در خاتمه تاکید کرد: نباید به این جلسات بسنده کنیم و این کارگروه‌ها باید تداوم داشته و نقشه‌ی راه تعریف شود. همچنین با تنظیم نظام‌نامه و جبران حلقه‌های مفقودی، باید ابعاد مختلف ارتباط با صنعت را لیست بندی و شبکه‌ی ارتباطی ایجاد کنیم.

میزان بهره‌وری در کشور بسیار پایین است

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه‌ و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی سخنانی گفت: یکی از چالش‌های ما در کشور، بحث پایین بودن بهره‌وری است. این موضوع علاوه بر موضوعاتی از جمله تولید گندم، در میزان تولید ارزش یک ساعت کار یک نیروی سازمان نیز نمایان است؛ به‌طوریکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته به‌ازای هر یک ساعت کار، ۴۵ پوند ارزش تولید می‌شود.

دکتر محمد سعید سیف ادامه داد: تجربه و دانش انباشته، کیفیت نیروی انسانی، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی از جمله مهم‌ترین عوامل دخیل در پیشرفت کشور به‌شمار می‌رود. همچنین بودجه‌ی تحقیق و توسعه کشور ما تنها نیم درصد از جی‌دی‌پی کشور را شامل می‌شود اما در کشوری مانند کره‌ی جنوبی این رقم بالاتر از چهار درصد است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم ایجاد تمامی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، قطب‌های علمی، پارک‌های علم و فناوری و...، در بحث شبکه‌سازی این مراکز ضعیف عملکرد شده است، تاکید کرد: یکی از راه‌حل‌ها برای حل این مشکلات، روش آکواریومی و اعمال قوانین و تخصیص‌ها در مقابل روش‌های ساختاری و راه دیگر استفاده از روش سیستمی است، به‌طوریکه ما باید با تقسیم کار ملی، ماموریت‌گرایی، همفکری و هم‌افزایی می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.

دکتر سیف در خاتمه یادآور شد: اصل اساسی در ماده‌ی ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، همین کارگروه‌های استانی است و امیدواریم با استفاده از تجربه‌ی دانشگاه تبریز شاهد تحقق اهداف تعیین شده در استان باشیم.

باید با رفع مشکلات فارغ‌التحصیلان، از مهاجرت آن‌ها به سایر کشورها جلوگیری کنیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز با بیان اینکه ارزش و جایگاه دانشگاه به مراتب بالاتر از سایر نهادها است، گفت: وضعیت اقتصادی کشور ناشی از خوب ‌ کار نکردن همه‌ی ما است و اصلا شاهد خروجی‌هایی که منجر به رفاه مردم شود، نیستیم.

دکتر یونس ژائله ادامه داد: متأسفانه دانشجویانی که با سرمایه‌های مردم در دانشگاه‌ها تربیت و فارغ التحصیل می‌شوند، راهی کشورهای دیگر می‌شوند. ما باید رابطه‌ی خودمان را با دانشجویان بهتر کنیم و نباید رابطه‌ی اساتید و دانشجویان در گرفتن نمره خلاصه شود.

اگر ما مشکلات فارغ التحصیلان دانشگاهی را درک و حل کنیم، هرگز شاهد مهاجرت آن‌ها به خارج از کشور نخواهیم بود چراکه آن‌ها عاشق میهن خویش هستند و به‌دلیل مشکلات اقتصادی راهی کشورهای دیگر می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان بخش خصوصی آماده‌ی جذب نیروی انسانی متخصص هستیم و لذا دانشگاه و بخش خصوصی باید برنامه‌ی جامعی را تدوین کنند.

ضرورت نهادینه کردن ارتباط صنایع اولویت‌دار با دانشگاه‌ها

معاون مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: ما در مسائل دفاعی موفق هستیم و علت اصلی این موفقیت، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها است اما در مسائل اقتصادی، صنایع و بخش خصوصی به‌علت مشخص نکردن ارتباط دانشگاه با صنایع اولویت‌دار استان نتوانسته‌ایم آنطور که باید موفقیتی کسب کنیم.

میکائیل ملّازاده ادامه داد: بسیاری از مقالات نوشته شده در کشورهای اروپایی در راستای حل مشکلات جامعه است اما این اتفاق در کشورما رخ نمی‌دهد. لذا باید هدفمند کار کنیم و در جهت تشکیل زنجیره‌‌هایی که ارزش افزوده‌ی بیشتری دارند، تلاش کنیم.

ایجاد مدرسه اشتغال در دانشگاه تبریز، بهترین کار ممکن برای جبران کمبود نیروی متخصص است

مسئول نوآوری و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی‌ از معضلات بزرگ ما، کمبود نیروی کار متخصص است و ایجاد مدارس اشتغال در دانشگاه تبریز بهترین کار برای جبران این کمبود است.

دکتر رضا شریفی ادامه داد: ۱۷ تور فناوری در سال گذشته برگزار کردیم تا دانشجویان از نزدیک در جریان کار واحدهای صنعتی قرار بگیرند و در این بازدیدها زمینه‌هایی نیز برای جذب فارغ التحصیلان فراهم شده است.

وی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه وزارت تنها یک زیست بوم را برای ما تعیین کرده بود، ما سال گذشته هفت زیست بوم را ایجاد کردیم و تمامی پروژه‌ها را با شرط محصول محور قبول می‌کنیم.

باید از صنایع حمایت عملی صورت پذیرد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه صنایع با وضعیت فعلی نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند. چراکه حمایت لازم صورت نمی‌پذیرد. اکنون چندین طرح کلان در استان وجود دارد که به‌دلیل عدم حمایت‌های لازم، راکد مانده است.

علی نقیلی ادامه داد: اگر حمایت‌های عملی از صنایع صورت نگیرد، تمامی این کارگروه‌ها در حد جلسه باقی خواهد نماند و آمادگی خود را برای همکاری با دانشگاه اعلام می‌کنیم.

 

https://tabrizu.ac.ir/images/www/fa/page/editor/2021/1623485356-188cfa53a6ef3231c4e261acc132112e.gif  گزارش ویدئویی: گفتگو با دکتر محمد سعید سیف، مدیر کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم

https://tabrizu.ac.ir/images/www/fa/page/editor/2021/1623485356-188cfa53a6ef3231c4e261acc132112e.gif  گزارش ویدئویی: گفتگو با دکتر یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی تبریز

 


( ۸ )

نظر شما :