در کارگاه آموزشی فرزندان همکاران دانشگاه تبریز بررسی شد؛

راهکارهای مقابله با استرس و اضطراب در کنکور سراسری

۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۹۹۸۰ اخبار
تعداد بازدید:۸۰۸

 

کارگاه آموزشی «شرایط مطلوب مورد نیاز داوطلبان قبل از کنکور سراسری» ویژه‌ی فرزندان همکاران دانشگاه با حضور دکتر بدری استاد روانشناسی تربیتی دلنشگاه تبریز، دکتر حاجی‌پور نماینده‌ی تام الاختیار سازمان سنجش در دانشگاه تبریز، دکتر هاشم‌زاده دستیار نماینده‌ی تام الاختیار سازمان سنجش در دانشگاه تبریز و اسکندریان معاون حفاظت آزمون شهرستان تبریز و تعدادی از داوطلبان کنکور در تالار شهریار دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر رحیم بدری گرگری استاد روانشناسی دانشگاه تبریز در تشریح عوامل دخیل در موفقیت داوطلبان در کنکور سراسری اظهار کرد: اولین عامل استعداد، هوش و توانایی ذاتی داوطلبان است که این عامل حدود ۲۵ درصد از موفقیت را شامل می‌شود. اما این عامل به تنهایی کافی نبوده و عوامل دیگری نیز دخیل هستند.

وی ادامه داد: دومین عامل تاثیرگذار در موفقیت داوطلبان در کنکور سراسری، عبارت است از تمرین و تلاش. بسیاری از افراد علی‌رغم داشتن هوش و استعداد بالا، به‌دلیل عدم تمرین و تلاش و گرفتاری در دام استعداد خود، شکست می‌خورند. درحالیکه داوطلبانی موفق خواهند شد که علاوه بر داشتن هوش بالا، باید تمرین و تکرار زیادی نیز داشته باشند.

استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز‌، داشتن باور به موفقیت را سومین عامل تاثیرگذار در موفقیت داوطلبان در کنکور سراسری عنوان کرد و افزود: هیچ دنیایی بزرگتر از باور به خودکارآمدی وجود ندارد و داوطلبان باید باور داشته باشند که از عهده‌ی حل تمامی تست‌های کنکور بر می‌آیند. اگر باور به موفقیت در کنکور وجود نداشته باشد، هرگز با قضا و قدر نمی‌شود در کنکور موفق شد. ما باید باور داشته باشیم که توانایی‌هایمان افزایشی و متغیر هستند و اگر به خودمان بقبولانیم که توانایی‌های ما ثابت است، هرگز موفق نخواهیم شد.

دکتر بدری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: مطالعه‌ی موثر یکی دیگر از عوامل موفقیت در کنکور است. بطوریکه ما باید طوری درس بخوانیم که مطالب را فراموش نکنیم و باید هر درس را با روش خاص خود مطالعه کنیم.

وی اضافه کرد: داوطلبان عزیز باید در پاسخگویی به سوالات نیز نهایت دقت را داشته باشند. البته خوشبختانه ۴۰ درصد نتیجه‌ی کنکور وابسته به سوابق تحصیلی دانش آموزان است و داوطلبان باید برای ۶۰ درصد ما بقی تلاش کنند. در خصوص نحوه‌ی پاسخگویی به سوالات نیز دقت داشته باشید که با حذف گزینه‌های نادرست به گزینه‌ی صحیح برسید.

استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز‌ ادامه داد: هنگام پاسخگویی به سوالات، اگر بعد از دوبار، موفق به پاسخگویی به یک سوال نشدید، بهتر است دیگر به این سوال فکر نکنید و زمان خود را به سوالات دیگر اختصاص دهید.

وی در ارتباط با تکنیک‌های غلبه بر اضطراب و استرس در جلسه‌ی آزمون نیز گفت: نبود استرس و زیاد بودن آن، هر دو مضر است. ما باید سعی کنیم اضطراب و استرس را مدیریت کنیم. داشتن اضطراب و استرس بعد از قرارگرفتن در یک شرایط و موقعیت خاص کاملا طبیعی است اما فردی موفق است که بتواند این استرس را مدیریت کند.

دکتر بدری، مصون سازی استرس را یک تکنیک مهم برای مقابله با استرس و اضطراب عنوان کرد و افزود: ما نباید در اثر افکار منفی که به ذهن مان می‌رسد، کنکور را فاجعه قلمداد کنیم و در عین حال نباید با یادآوری وقایع و روزهای بعد از کنکور، خودمان را نگران کنیم. ما می‌توانیم با استفاده از تکنیک تعویق نگرانی‌ها و اختصاص یک ساعت مشخص به استرس‌ها و نگرانی‌ها در روز، ذهن خود را در ساعات دیگر از استرس‌ دور کنیم.

وی خطاب به داوطلبان کنکور گفت: شما همواره در حال گوش دادن به صحبت‌های ذهن خود هستید و در اثر گوش دادن به این صحبت‌ها دچار نگرانی می‌شوید. یکی از تکنیک‌های دور شدن از این نگرانی‌ها و خنثی کردن آن‌ها، عدم توجه به این صحبت‌ها و شوخی گرفتن آن‌ها است.

استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز‌ ادامه داد: تصور نکنید که با فکر کردن به نگرانی‌ها می‌توانید از آن‌ها خارج شوید. در خصوص کنکور سراسری نیز بجای فکر کردن به چیزهایی که شما را نگران می‌کند، زمان بیشتری را به حل تمرین و تست‌های کنکور اختصاص دهید.

وی، خطاب به والدین و خانواده‌های داوطلبان نیز بیان کرد: توصیه‌ی من به والدین و خانواده‌های عزیز این است که در مدت زمان باقی‌ ‌مانده تا کنکور، بجای سرزنش و نصیحت فرزندان، با گوش شنوا به حرف‌ها و دغدغه‌های داوطلبان توجه و با آن‌ها همدلی کنند.

دکتر بدری خاطرنشان کرد: اضطراب امری خودمختار بوده و در اختیار انسان نیست. بهتر است در ایام باقی مانده، تفریحات و سرگرمی‌های فرزندان افزایش یابد و ساعات خوابشان نیز رفته رفته به ساعت ۲۴ نزدیک‌تر شود تا در روز کنکور بتوانند با شادابی و سر موقع در جلسه‌ی آزمون حاضر شوند.

وی در خاتمه تاکید کرد: به داوطلبان عزیز توصیه می‌کنیم در شب کنکور بعد از یک دوش با آب گرم و نوشیدن یک نوشیدنی گرم، به رخت خواب رفته و با آسودگی کامل بخوابند. اگر بازهم نتوانستند بخوابند، بجای حضور در فضای مجازی، چند آیه‌ی قرآن کریم یا چند صفحه رمان بخوانند و سپس بخوابند. لذا داوطلبان و خانواده‌های عزیز هیچ نگرانی بابت نخوابیدن در شب کنکور نداشته باشند و مطمئن باشند کم‌خوابی هیچ مشکلی به‌وجود نمی‌آورد.

بایدها و نبایدهای کنکور

معاون حفاظت آزمون شهرستان تبریز نیز طی سخنانی گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان سنجش، همراه داشتن هرگونه وسایل الکترونیکی و هوشمند ممنوع بوده و در صورت مشاهده، با داوطلب خاطی براساس قانون برخورد خواهد شد. لذا داوطلبان عزیز فقط مداد، پاک کن و مدادتراش ساده به همراه داشته باشند.

رامین اسکندریان ادامه داد: حوزه‌های امتحانی دانشگاه تبریز شامل دانشکده‌های شیمی، فیزیک، برق و مکانیک ساختمان ۱۴ می‌باشد و داوطلبان عزیز برای اینکه در ترافیک مقابل درب‌های دانشگاه معطل نشوند، بهتر است از ساعت ۶:۳۰ در محل آزمون حضور داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر داوطبی علاوه بر گروه اصلی، در گروه زبان یا هنر نیز شرکت خواهد کرد، حتما در روز برگزاری آزمون کارت ورود به جلسه‌ی آزمون همان روز را همراه داشته باشد.

اسکندریان در ارتباط با امنیت آزمون نیز تاکید کرد: نیروها و نهادهای امنیتی اعم از شورای عالی امنیت ملی، قوه‌ی قضائیه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی کاملا بر روند برگزاری کنکور - حتی در قرنطینه‌ی سوالات - نظارت داشته و ما این اطمینان را به داوطلبان و والدین عزیز می‌دهیم که هیچگونه نگرانی بابت امنیت آزمون سراسری نداشته باشند.

معاون حفاظت آزمون شهرستان تبریز در خاتمه نسبت به عضویت داوطلبان در گروه‌های مدعی فروش سوالات هشدار داد و افزود: متاسفانه علی‌رغم کلاهبرداری‌های متعدد و هشدارهایی که به داوطلبان و خانواده‌هایشان داده می‌شود، بازهم شاهد هستیم که افراد متخلف با وعده‌ی فروش سوالات کنکور و دریافت هزینه‌های کلان، کلاهبرداری می‌کنند. لذا از تمامی داوطلبان عزیز می‌خواهیم که به‌هیچ عنوان در دام این باندهای کلاهبرداری گرفتار نشوند.


( ۲ )

نظر شما :