آغاز بکار اجلاس دبیران مناطق و دبیران کارگروه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها در دانشگاه تبریز/ دانشگاه باورمندی و امیدآفرینی

۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۹ کد : ۱۹۹۷۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۹۸۴


اجلاس کارگروه‌های فرهنگی و اجتماعی و دبیران شورای هماهنگی و معاونان فرهنگی و اجتماعی مناطق ده‌گانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با شعار« دانشگاه باورمندی و امیدآفرینی»  با حضور دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از امروز به مدت دو روز به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام و المسلمین محمد انوری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آذربایجان‌شرقی در این نشست با اشاره به بیانات و منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص تحول فرهنگی گفت: در زمینه فعالیت های فرهنگی بر اساس شواهد موجود در جامعه و به خصوص دانشگاه ها خیلی عقب‌ماندگی داریم و بر اساس تحول و ریل گذاری اصولی و درست در این زمینه ضروری است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه تغییر و تحول فرهنگی نیازمند گفتمان سازی در جامعه است، اظهار داشت: برای تحول فرهنگی باید اذهان جامعه و مردم را تغییر بدهیم و بدنه جامعه و عموم مردم را با خود همراه و اقناع کنیم.
 رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: امروزه اسناد بالادستی و و برنامه های زیبا و مهمی در حوزه تحول فرهنگی تدوین شده، ولی با این وجود آنها به حالت عملیاتی در نیامده است و اثرگذاری لازم را ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین انوری، در ادامه داشتن فناوری فرهنگی را برای توسعه، تقویت و تحول فعالیت های فرهنگی در جامعه و دانشگاه ها را ضروری بیان کرد و یادآور شد: اردوی راهیان نور، پیاده روی اربعین و بسیاری از مناسبت های دیگر یک نوع فناوری فرهنگی هستند که باید از این ظرفیت های فناوری فرهنگی برای گسترش فعالیت فرهنگی در جامعه به بهترین شکل استفاده شود.
حجت الاسلام و المسلمین انوری، خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت های موجود کشور و وضع موجود حوزه فرهنگ باید هوشمندانه در عرصه فعالیت های فرهنگی وارد شویم و در این راستا نیز برنامه ریزی و  سیاستگذاری های درست لازم و ضروری است.
دکتر رشید جعفرپور، قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این نشست گزارش از روند توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها ارایه کرد و گفت: برای ارتقا و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها 15 کارگروه تشکیل شده که با توجه به ظرفیت دانشگاه این کارگروه ها برنامه ها و راهکارهای مناسبی را  برای گسترش و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها ارائه خواهند کرد.
به گفته وی کارگروه اردوهای فرهنگی و اجتماعی، کارگروه کانون‌های فرهنگی و هنری، کارگروه رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، کارگروه عفاف و حجاب، کارگروه خانواده و دانشگاه، کارگروه سبک زندگی دانشجویی اسلامی – ایرانی، کارگروه تشکل‌های اسلامی دانشجویان، کارگروه رسانه و فضای مجازی، کارگروه مدیریت اعتراض‌های دانشجویی، کارگروه مسئولیت اجتماعی، کارگروه همبستگی اجتماعی و هویت ملی، کارگروه ساختار معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، کارگروه کرسی‌های آزاداندیشی، کارگروه اخلاق دانشگاهیان و کارگروه انجمن‌های علمی از جمله کارگروه های مصوب شده در دانشگاه ها است.
حجت الاسلام دکتر سعید علیزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در این نشست ضمن خیرمقدم در ادامه  با اشاره به محورهای اصلی نشست، گفت: در این نشست دو روزه، مواردی از قبیل بررسی نتایج جلسات کارگروه‌های همبستگی اجتماعی و هویت ملی، عفاف و حجاب، مسئولیت اجتماعی، رسانه و فضای مجازی، سبک زندگی دانشجویی اسلامی - ایرانی، خانواده و دانشگاه، تشکل‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی و هنری، انجمن‌های علمی دانشجویی و اردوهای فرهنگی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
بر پایه همین گزارش؛ در ادامه این نشست دبیران مناطق و دبیران کارگروه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها گزارش از روند فعالیت و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها و مناطق ارایه کردند.


( ۴ )

نظر شما :