در نشست‌ تخصصی روابط همسران و آرامش زوجین مطرح شد؛

ضرورت شناخت تفاوت‌های زنان و مردان

۰۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۹ کد : ۱۹۹۴۵ اخبار
تعداد بازدید:۵۱۶

 

کارگاه و نشست تخصصی روابط همسران و آرامش زوجین با حضور دکتر علیرضا لاور و جمعی از کارکنان دانشگاه تبریز در تالار شهید باکری این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه‌تبریز، دکتر علیرضا لاور در نشست تخصصی روابط همسران و آرامش زوجین با اشاره به  آرامش بعد از ازدواج، اظهار کرد: سه نوع دوگانه وجود دارد که باید دید، غایت بین زوجین کدام یک از این سه مورد می باشد. اولین دوگانه شامل موفقیت یا خوشبختی مورد بعدی آسایش یا آرامش و مورد آخر شادی یا فرح است. سه موردی که بایستی در زندگی مشترک دنبال آن بود خوشبختی، آرامش و فرح است.

دکتر لاور با بیان یک سری از تفاوت ها بین زنان و مردان گفت: بایستی تفاوت بین زنان و مردان را شناخت و آگاهی پیدا کرد تا بتوان زندگی را بدرستی مدیریت کرد. در این جلسه در مورد این تفاوت ها صحبت خواهد شد، اولین مورد می توان به تفاوت دستگاه عصبی زنان و مردان اشاره کرد. حجم جمجمه به نیمکره چپ و راست تقسیم می‌شود که حوزه استفاده از حجم جمجمه در زنان بیشتر از نیم کره چپ است مثل مهارتهای زبانی، ولی توانایی همزمان استفاده از دو نیم کره را دارند و می‌توانند همزمان چند کار را باهم انجام دهند اما مردان عمدتاً در یک زمان از یک سمت مغز استفاده می‌کنند و در یک زمان مشخص تنها یک کار را می‌توانند انجام دهند.

وی ادامه داد: تفاوت های بدنی و حسی و حرکتی از دیگر تفاوت ها می باشد که در مردان فعال تر و تمایل به انجام کارهای عظلانی بیشتر است و زنان کم تحرک‌تر و ظریف‌تر هستند. مورد بعدی حواس پنج‌گانه است که در حس لامسه، پوست زنان لطیف تر از مردان است و آن‌ها حس لامسه بالاتری دارند و برایشان بسیار ارزشمند است که مردان باید به این مورد دقت کنند. در حس شنوائی زنان شنواتر از مردان هستند بنابراین باید مردان مهارت شنیداری خود را بالا ببرند چرا که زنان با حرف زدن حالشان خوب می‌شود. در مورد بینائی، در مردان بیشتر از زنان است و مورد چشائی و بویایی نیز زنان حساس تر از مردان هستند.

دکتر لاور با اشاره به تفاوت در نحوه تفکر زنان و مردان گفت: تفکر در حل مسئله در مردان سریع تر است و از نظر عاطفی مردان ضعیف تر و زنان نیز در رویارویی با مشکلات پرخاشگرتر هستند. پرخاشگری در مردان به صورت بدنی و فیزیکی و در زنان به صورت کلامی است. در رابطه با کسب ارزشمندی نیز در مردان بستگی به موفقیت های شغلی و حرفه ای اما در زنان بستگی به علاقه به زندگی، همسر و ... دارد در حقیقت اثر اجتماعی برایشان مهم تر است. زنان نیازمند مراقبت، درک و احترام و در حالی که مردان نیازمند اعتماد، پذیرش و قدردانی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از تفاوت های دیگر، خاطر نشان کرد: زنان جزئی نگر، کم تمرکز، دیگر خواه، وابستگی شدید، پر حرف‌تر و علاقه مند به مقدمه گویی و استفاده کردن از صفات مبالغه گر هستند و در مقابل مردان کلی نگر، متمرکز، خودخواه، استقلال طلب، کم‌حرف و عدم علاقه مندی به مقدمه گویی هستند.

دکتر لاور در پایان سخنان خود گفت: تفاوت های بین زنان و مردان از جهات مختلف گفته شد که بایستی دقت لازم را به تک تک این تفاوت ها داشت تا بتوان زندگی را بدرستی مدیریت کرد که اگر آگاهی و شناخت لازم در مورد تفاوت ها را کسب کنیم، می‌توانیم با بسیاری از مشکلات و چالش های زندگی و زناشویی مقابله و برطرف کنیم.

کارگاه و نشست تخصصی روابط همسران و آرامش زوجین سلسله کارگاه و نشست های تخصصی توانا بود که توسط مدیریت اجتماعی دانشگاه تبریز به صورت دوره ای برگزار می شود.

 


( ۱ )

نظر شما :