رئیس دانشگاه تبریز در مراسم روز بسیج اساتید:

شهید چمران مجاهد فی سیبل الله بود / تمدن سازی و مکتب سازی اساسی ترین وظیفه بسیج اساتید است

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۵ کد : ۱۹۹۰۸ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۶۳۰

 

مراسم روز ملی بسیج اساتید، با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکرحسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران و به‌صورت همزمان و ویدیو کنفرانسی در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده با اشاره به نقش‌آفرینی شهید چمران در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: بیانات حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در خصوص شهید چمران منبع و مأخذ بسیار خوبی برای شناخت دقیق این شهید والامقام است و می‌‎توان گفت شهید چمران در یک کلمه مجاهد فی سبیل الله و فانی فی الله بود.

وی ادامه داد: شهید چمران کسی بود که می‌توانست زندگی بسیار مرفّه و به دور از هیاهویی داشته باشد، اما تصمیم گرفت پای در مسیر حق نهاده و در راهی قدم گذارد که به شهادتش ختم شود.

دکتر نصراله‌زاده همچنین با اشاره به فلسفه‌ی ایجاد بسیج اساتید و اهدافی که برای این قشر بسیج در نظر گرفته شده است، گفت: نامگذاری روز بسیج اساتید، برای اولین بار توسط بسیج اساتید کشور مطرح شد و رهبر معظم انقلاب نیز با این موضوع موافقت کردند و روز بسیج اساتید بهترین عامل برای شناخت و مطالعه در مورد شخصیت، باور و اقدامات شهید چمران است؛ چراکه او مطیع محض و گوش به فرمان ولایت بود.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در بازه‌های مختلف و پیش‌بینی‌های دقیق ایشان در خصوص تهاجم فرهنگی دشمنان و ضرورت بحث جهاد تبیین، خاطرنشان کرد: قطعا رهبر معظم انقلاب حداقل دو دهه از ما جلوتر هستند و ما بجای اینکه می‌بایست پیش بینی و آینده پژوهشی درستی را در خصوص مسائل فرهنگی انجام می‌دادیم، اکنون با دیدن این وضعیت غافلگیر شدیم.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب یکی از تکالیف بسیار اساسی بسیج اساتید در دانشگاه‌ها تمدن سازی و مکتب سازی است و چیزی که امروز در دنیا به‌عنوان دانشگاه‌های نسل چهارم و تمدن ساز مطرح می‌شود، امام راحل بیش از چهار دهه قبل مطرح کردند. بیانیه‌ی گام دوم انقلاب یکی از اسنادی است که برای تمدن‌سازی در اختیار داریم که باید به طور دقیق مطالعه کرده و از مرحله‌ی تئوری پردازی خارج و به مرحله عمل‌ وارد شویم.

وی با اشاره به موارد مطرح شده در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب در حوزه‌ی علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی روابط خارجی مرزبندی با دشمن و سبک زندگی، اظهار کرد: در حال حاضر دشمن اراده کرده سبک زندگی اسلامی را که یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است، تغییر دهد که همه باید با تمام توان با این هجمه‌ها مقابله کنیم.

دکتر نصراله‌زاده، با اشاره به ارتقاء رتبه‌ی تولید علم ایران در جهان به رتبه ۱۵ الی ۱۶، خاطرنشان کرد: ما پیشرفت‌های بسیاری در حوزه‌های علمی داشتیم، اما شتاب ما در حوزه فناوری، تولید علم و ثروت باید افزایش یابد و در دانشگاه نیز به جد پیگیر تحقق شعارهای سال هستیم و یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، افزایش تعداد واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تبریز به بیش از دو برابر در ۱۸ ماه گذشته بوده است که البته باید تلاش کنیم شتاب علمی مان بیش از پیش افزایش یابد.

تمام تلاش دشمن برای جدا کردن دانشگاه‌ها از دین و انقلاب است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی نیز با تاکید بر اینکه دشمنان همیشه درصدد بودند پیشرفت‌های امیدآفرین ایران اسلامی را تحت الشعاع قرار داده و مورد سیاه‌نمایی قرار دهند، گفت: دشمنان نقشه‌های هوشمندانه‌ای در این رابطه کشیدند تا دانشگاه را از انقلاب اسلامی و هویت دینی خود جدا کنند و تمام توان خود را به ویژه در مورد دانشگاه‌های بزرگ و نخبه پرور ما به کار گرفتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد انوری با بیان اینکه سال تحصیلی جدید بسیار مهم است، ادامه داد: تقویت هویت دینی و انقلابی در دانشگاه‌ها رسالت مهم دانشگاهیان در سال‌ تحصیلی پیش‌رو است که به همت دانشگاهیان بسیجی می‌تواند رقم بخورد. دشمن در حال برنامه‌ریزی برای به حاشیه راندن دانشگاه‌ها است و در حالیکه تلاش دشمن در راستای حل مشکلات مردم نبوده و مردم نیز به همین دلیل با اغتشاشگران همراه نشدند، هدف اصلی هویت‌زدایی دینی و انقلابی از دانشگاه‌ها است که اساتید بسیجی در دانشگاه‌ها باید تلاش کنند تا دشمنان نتوانند هویت دینی و انقلابی را از دانشگاه‌ها بگیرند.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها از جمله مراکزی هستند از ابتدای انقلاب مورد توجه مسئولان ارشد و امامین انقلاب قرار گرفته‌اند و به‌عنوان بال پیشرفت نقش ویژه‌ای در پیشرفت‌های علمی و فناورانه کشور دارند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی با اشاره به سیاه‌نمایی‌های دشمنان علیه دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: دشمنان نظام در دوران شیوع ویروس کرونا علیه دانشگاه‌ها و دانشمندان ما سیاه‌نمایی کردند که واکسن تولیدی ایران آب مقطر است که بعدها به صورت عینی روشن شد که خیلی از کشورهای مدعی تا ماه‌ها گرفتار کرونا ماندند، اما ایران اسلامی به برکت دانشمندان خود توانست بحران کرونا را مهار کند؛ دشمنان در مسیر پیشرفت‌های موشکی و پهبادی ایران نیز همین مسیر سیاهنمایی را پیش گرفتند.

مطالبه رهبر معظم انقلاب از مجلس اصلاح ساختار بودجه و مسائل اقتصادی است

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی که به‌صورت ویدیو کنفرانس از دانشگاه تهران پخش شد، اظهار کرد: بسیج تبلور عینی حضور سازمان‌دهی مردم در همه امورات جامعه است و بخشی از تشکل‌های مردمی اساتید هستند. ما شهید چمران را به‌عنوان الگوی خود قرار دادیم که در اوج تعهد، تخصص و اخلاص و با گفتار،کردار و رفتار و در نهایت با تقدیم جان خود درستی کارنامه‌اش را به اثبات رساند.

دکتر محمد باقر قالیباف ادامه داد: از اساتید بسیجی می‌خواهم که در دانشگاه‌ها نسبت به همه‌ی دانشجویان حق پدری، استادی و معلمی داشته باشند چراکه وظیفه‌ی شما محدود به قشر خاصی نیست و همه دانشجویان فرزندان و شهروندان ما هستند.

وی با بیان اینکه امروز در شرایط محیطی داخلی و خارجی کشور، مهم‌ترین هدف ما تحول اساسی در حکمرانی جامعه است، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) پیشرو این تحول بودند و همین نگاه تحولی بود که انقلاب اسلامی را به وجود آورد و باعث شد دفاع مقدس را با همه‌ی توطئه‌ها بگذرانیم؛ لذا هدف ما تحول در عرصه‌های مختلف حکمرانی جامعه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بحث تولید را عامل اصلی استقلال کشور برشمرد و افزود: ما اگر تولید کننده نباشیم، نمی توانیم استقلال خود را حفظ کنیم و به تبع آن نمی‌توانیم هویت، آزادی و دین خود را حفظ کنیم. این تولید در تمامی جنبه‌ها شامل علم، معرف، قدرت، منزلت، ثروت و... است.

وی با اشاره به شیوه‌ی بیان نارسایی‌ها و کمبودها توسط رهبر معظم انقلاب در جلسات مختلف، گفت: ایشان هیچ‌گاه در جلسات خصوصی و عمومی و جلساتی که با اقشار مختلف دارند، منکر نارسایی‌ها و کمبودها نشدند و با صراحت این موارد را بیان کردند اما به گونه‌ای بیان کردند که هیچ وقت کسی را ناامید نکردند.

قالیباف افزود: ما امروز در حوزه‌ی حکمرانی نیازمند تحول هستیم و حکمرانی نو به معنای حرکت مبتنی بر حقانیت انقلاب اسلامی، اصالت جمهوری اسلامی و ایمان و باور به نظریه‌ی ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی است. ما باید بپذیریم امروز در حوزه‌ی حکمرانی دچار چالش هستیم و اگر آنها را حل نکنیم روز به روز بیشتر خواهد شد. ما در حکمرانی حوزه‌ی امنیت به نقطه‌ی بازدارندگی رسیده‌ایم اما عرصه‌های دیگر به این نقطه نرسیده‌ایم و دشمن نیز از همین نقاط ما را به چالش می‌کشاند.

وی متذکر شد: ما برای رفع تحریم‌ها قانون اقدام راهبردی را در ۹ ماده به تصویب رساندیم که در طول ۲۰ سال گذشته در حوزه‌ی قانون‌گذاری برای رفع تحریم جای چنین قانونی خالی بود. هیچ‌گاه در عرصه بین‌المللی با زبان قوانین بین‌المللی با دنیا صحبت نمی‌کردیم که این خلأ را رفع کردیم. در حوزه مسکن در سه سطح تولید مسکن، اجاره مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی قانون تصویب کردیم و ما در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای مسکن قانون داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس نیز گفت: ما در حوزه‌ی اشتغال قانونگذاری کردیم. مردم برای دریافت مجوز مشکل داشتند و مجوز کسب و کار از جمله مسائل مهمی است که افراد باید پیگیری کنند.

قالیباف بیان کرد: من معتقد هستم بعد از جهاد تولید و جهاد تبیین، جهاد تصمیم برای ما مسئولان اهمیت زیادی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. تغییر و تحول و بازسازی نظام حکمرانی در کشور نیازمند تصمیماتی است که افراد باید اتخاذ کنند. افرادی که باید تصمیم بگیرند، باید بدانند که با همه‌ی آبرو و اعتبار خود وارد این میدان شوند.

وی ادامه داد: ما اگر بتوانیم جهاد تولید، جهاد تبیین و جهاد تصمیم را دنبال کنیم، می‌توانیم آن هدف و وظیفه‌ای را که به عهده داریم به عنوان تحول در نظام حکمرانی که امروز اولویت اول کشورمان است، انجام دهیم.

قالیباف در خاتمه اظهار کرد: ما در صورت دنبال کردن جهاد تولید، تبیین و تصمیم، می‌توانیم تحول در نظام حکمرانی را هم پیگیری کنیم که باید تحقق عینی آن را در برنامه هفتم ببینیم و ما دست نیاز به سمت دانشگاهیان و نخبگان را درباره برنامه هفتم دراز می‌کنیم. برنامه هفتم باید بتواند در حوزه اقتصادی ما را بعد از پنج سال به ثبات اقتصادی برساند.

حضور بیش از یک هزار و ۱۰۰ جهادگر تبیینی در دانشگاه‌ها

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور نیز گفت: جنگ فرهنگی، فشارهای سیاسی، حقوقی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و به تعبیر رهبر انقلاب قتل عام فرهنگی در کنار تحریم در دستورکار دشمن قرار گرفت اما انقلاب اسلامی با جشن 40 سالگی خود آنها را ناکام گذاشت.

دکتر محمدرضا مردانی با بیان اینکه ناکامی همراه با عصبانیت، دشمنان را به تهدیدات سخت علیه ایران واداشت، افزود: امروز دشمن با جنگ روانی، سایبری و به طور کلی  جنگ شناختی به دنبال انحراف اذهان و به دست گرفتن افکار عمومی به خصوص اذهان دانشجویان ما است.

وی ادامه داد: استاد بسیجی با پیروی از شهید چمران در جنگ شناختی و رسانه‌ای  دشمن که هدف و میدان اصلی خود را دانشگاه تعریف کرده با جهاد تبیین به تبیبن و روشنگری شبهات و پاسخگویی به ابهامات می پردازد. اساتید بسیجی در حوادث سال گذشته در سر کلاس‌های درس و در بحث‌های تبیینی پیشگام بودند و با تشکیل جبهه‌ی جهادگران تبیین با حضور بیش از هزار و 100 نفر از جهادگران در این خصوص فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج اساتید تحقق شعار سال و کمک‌ به دولت در زمینه‌ی مهار تورم با ارائه‌ی شاخص‌ها و زمینه‌های علمی آن را از دیگر رویداهایی دانست که بسیج اساتید آن را دنبال می‌کند.

مردانی خاطر نشان کرد: رصد عملکرد حکمرانی و تذکر به مسئولان پس از بررسی عملکرد شان با عنوان رصد هوشمندانه، نقد منصفانه و حمایت حکیمانه از راهبردهای بسیج اساتید است.

وی با اشاره به اقدامات دولت افزود: دولت انقلابی با عملکرد خود در سیاست خارجی با نگاه به تقویت جبهه‌ی مقاومت و دیپلماسی فعال در کنار دیپلماسی میدان موفقیهایی را کسب کرد که امیدواریم ادامه یابد.

حرکت در تراز شهید چمران انتظار رهبر انقلاب از اساتید است

رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر این‌که شهید چمران الگوی اساتید و به ویژه اساتید بسیجی است، بیان کرد: اساتید برای تحقق منویات امامین انقلاب باید در تراز شهید چمران حرکت کنند و این انتظاری است که رهبر معظم انقلاب از دانشگاهیان دارند.

دکتر رضا محمدی با اشاره به برگزاری همایش ملی روز بسیج اساتید به صورت زنده با حضور ۳۰ هزار نفر از اساتید بسیجی کشور، اظهار کرد: این مراسم، همایشی برای نمایش اتحاد و اقتدار نیروهای ارزشی و بسیجی در دانشگاه‌ها است.

وی با تاکید بر این‌که شهید چمران در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی و مبارزاتی نقش آفرینی کرده و تلفیقی از علم و ایمان، عشق و عقل و سنت و تجدد بود، خاطرنشان کرد: شهید چمران در جنبه‌های مختلف حرف برای گفتن داشته و زندگی بسیار اثرگذاری داشته‌ است.

رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) در رابطه با شهادت دکتر چمران مبنی بر این‌که او به دور از هیاهوی سیاسی و خودنمایی‌ها فقط برای خدا جهاد کرد، افزود: تلاش خواهیم کرد منویات امامین انقلاب را در دانشگاه‌ها و در میان اساتید بسیجی که مجاهدان عرصه‌های علم و فناوری هستند، محقق کنیم. 

براساس این گزارش، در پایان این مراسم  اعضای بسیج اساتید استان مورد تجلیل قرار گرفتند.

 


( ۱۰ )

نظر شما :