برای حفظ قرآن کریم باید جذابیت و انگیزه ایجاد کنیم

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۴ کد : ۱۹۹۰۷ اخبار
تعداد بازدید:۶۳۹

 

اولین جلسه کارگاه آموزشی اصول حفظ قرآن‌کریم برای رده های سنی خردسالان، دانش آموزان(پایه اول_دیپلم) و بزرگسالان با حضور دکتر حکم‌آبادی، استاد و حافظ کل قرآن‌کریم به همت واحد قرآن و نهج البلاغه بسیج کارکنان شهدای دانشگاه‌تبریز در کتابخانه مسجد دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر حکم‌آبادی در اولین جلسه حفظ قرآن‌کریم در رابطه با نحوه صحیح آموزش گفت: حفظ قرآن‌کریم متأسفانه در موارد زیادی به همه علاقه‌مندان به یک سبک آموزش داده می‌شود که بسیار اشتباه است، چرا که باید در ابتدا مشخص شود فرد علاقه‌مند به حفظ حرفه‌ای و یا مقدماتی  قرآن‌کریم است، تا به همان نحو، آموزش درست را در پیش بگیرد.

دکتر حکم‌آبادی با اشاره به دلایل عاقلانه و عاشقانه حفظ قرآن‌مجید گفت: در این میان از گذشته تا‌کنون علما و اشخاص بزرگواری در رابطه با حفظ قرآن توصیه‌های زیادی کرده‌اند که به چند مورد از آن ها اشاره می‌کنم؛ آیت الله بهجت گفته‌اند:« نتیجه حفظ قرآن کریم قابل توصیف نیست. » ، آیت الله حسن زاده آملی « این افسوس برای من است که ای کاش به جای حفظ دیوان شعرا به حفظ قرآن کریم روی می‌آوردم » ، آیت الله سبحانی: « اگر خداوند عمر دوباره بدهد قرآن کریم را حفظ خواهم کرد. »

وی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد اهمیت حفظ قرآن‌کریم، گفت: رهبر معظم‌انقلاب در این مورد فرموده اند: «جوانان، قرآن را حفظ کنید، ولله مکرر اتفاق افتاده که با خود فکر کرده‌ام و گفته‌ام که اگر ممکن باشد هرچه دارم بدهم و حفظ قرآن را بگیرم ولی افسوس که ممکن نیست.»

دکتر حکم‌آبادی افزود: برای رسیدن به دلیل عاقلانه، باید فکر کرد اما برای دلیل عاشقانه بایستی پاک و مطهر بود. طبق روایات، هرکس قرآن را حفظ کند ولی بعد از آن فکر کند که خداوند او را نبخشیده است در حقیقت آیات قرآن را به سخره گرفته است. متأسفانه ما نتوانسته‌ایم به نحوی که شایسته است برای حفظ قرآن جذابیت و انگیزه ایجاد کنیم که بایستی در این امر تلاش لازم صورت گیرد.

حافظ کل قرآن‌کریم در رابطه با نحوه حفظ قرآن‌کریم خاطر‌نشان کرد: شیوه حفظ قرآن‌کریم چهار اصل دارد که شامل اصول، فروع، شیوه و برنامه است. اصول، شامل نظم که می‌توان به تعیین دقیق وقت خواب و بیداری و برای نظم اجمالی نیز به تنظیم وقت فعالیت با زمان اذان اشاره کرد و مورد بعدی نیز داشتن استاد می‌باشد. فروع نیز شامل اندازه و نوع قرآن و داشتن استاد ترتیل است. شیوه حفظ نیز رمز دیداری و شنیداری را شامل می‌شود و در نهایت نیز برنامه حفظ که باید در دفتری، ایام هفته و برنامه حفظ و مرور که شامل مرور جدید و قدیم است نوشته شود و ترتیب آن حتما حفظ شود.

در پایان این جلسه از علاقه‌مندان به شرکت در کارگاه آموزشی حفظ قرآن‌کریم ثبت نام به عمل آمد؛ سایر متقاضیان  نیز می‌توانند برای ثبت‌نام به دفتر بسیج کارکنان شهدای دانشگاه تبریز مراجعه کنند.


( ۴ )

نظر شما :