برگزاری نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌‌های منطقه‌ سه کشور در دانشگاه تبریز

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۵ کد : ۱۹۹۰۳ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۹۸۵

سومین نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌‌های منطقه‌ی سه کشوری با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آذربایجان‌شرقی، معاون فرهنگی و اجتماعی و مدیران امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز و معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های هنر اسلامی تبریز، شهید مدنی آذربایجان، صنعتی سهند، بناب، مراغه، ارومیه، صنعتی ارومیه، ‌زنجان، تحصیلات تکمیلی علوم پایه‌ی زنجان و محقق اردبیلی به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام و المسلمین محمد انوری رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آذربایجان‌شرقی در ابتدای این نشست طی سخنانی اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی در ساحت‌های مختلف، تلاش‌های فراوانی انجام شده و در بسیاری از حوزه‌ها از جمله در عرصه‌ی پیشرفت‌های علمی موفق عمل کرده‌ایم. بطوریکه اگر با کشورهای متناظر با خود مقایسه‌ای انجام شود، می‌بینیم که به همت اساتید و دانشجویان پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم.

به هیچ عنوان نمی‌توان در موضوع فرهنگ مصالحه و مسامحه کرد

وی ادامه داد: در عرصه‌ی سیاسی نیز کم و بیش موفق عمل کرده‌ایم و در برخی حوزه‌های دیگر مثل اقتصاد اگرچه نقص‌هایی وجود دارد، اما حداقل رو به رشد حرکت می‌کنیم. اما در حوزه‌ی فرهنگ، عموما و براساس آنچه که در جامعه شاهد هستیم، خیلی عقب‌ماندگی داریم و رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات مختلف و با بیان‌های مختلف بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین انوری خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان در موضوع فرهنگ مصالحه و مسامحه کرد؛ چراکه به قول حضرت امام(ره) ما می‌خواهیم به وسیله‌ی انقلاب اسلامی، عالم و آدم را تغییر دهیم و به این دلیل نمی‌توان در فرهنگ که اساس انقلاب است، مصالحه کرد و کوتاه آمد.

وی با اشاره به بخشی از کتاب "ده گفتار" شهید مطهری، با طرح این سوال که چرا انسان‌های صالح بعد از رسیدن به قدرت نمی‌توانند امور را آنطور که می‌خواهند اصلاح کنند، گفت: شهید مطهری در این کتاب می‌گوید همه‌ی فکر ما این است که چه کسی در راس امور باشد و تصور می‌کنیم اگر یک فرد صالح در راس کار قرار گیرد، همه چیز تمام است و می‌تواند امور را اصلاح کند؛ در حالیکه ما باید این مساله را بپذیریم که بجای چه کسی، به چگونگی و نحوه اداره امور بپردازیم که خیلی مهم است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اگر در یک مجموعه، ساختار و نظامات اصلاح نشود، حتی اشخاص صالح نیز موفق نخواهند شد. لذا عمده‌ی تلاش ما باید به سمت تغییر ساختارها باشد که در غیر اینصورت ادعاهای مطرح شده، در نظر عموم مردم برعکس جلوه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ما نباید در طول دوره‌ی مسئولیت، تمرکز خود را صرفا برروی انجام کارهای فرهنگی و خدمات فرهنگی معطوف کنیم، بلکه باید تلاش کنیم تا نظامات را هم تغییر دهیم تا ضمن ریل‌گذاری برای آینده، حتی افراد ناصالح نیز امکان تخطی در ساختار صحیح را نداشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین انوری با بیان اینکه متاسفانه در طول سال‌های گذشته ساختارهای نادرستی - بخشی از روی عمد و بخشی نیز ناآگاهانه- ایجاد شده که امکان پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب در این ساختارهای غلط وجود ندارد، گفت: ما مجبور هستیم این ساختارها را اصلاح کنیم و به همین دلیل نباید اسیر امور عادی و تسلیم فشارهای عده‌ای خاص شویم. چراکه اصلاح ساختار هزینه دارد و ما باید این هزینه را بپردازیم.

وی در خاتمه متذکر شد: اگر در ساختار فعلی که قبلا خودمان منتقد آن بودیم، کار کرده و به وضع موجود تن دهیم، نه فقط یک شکست معمولی بلکه متحمل شکست جبران ناپذیری خواهیم شد و لذا چاره‌ای جز تغییر ساختار نداریم.

دانشگاه‌های منطقه ۳ کشوری می‌توانند امیدآفرینی کنند

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز نیز گفت: ما باید تحول را از موضع بالا پیگیری کرده و نباید منتظر بمانیم که از سطوح بالا مطرح کنند. با هم افزایی با سایر نهادها باید یک دست تلاش کنیم و منفعل نباشیم.

حجت السلام دکتر سعید علیزاده ادامه داد: دانشگاه‌های منطقه‌ی سه کشوری می‌توانند با اراده و تلاش در راستای رسیدن به اهداف و همچنین امیدآفرینی حرکت کرده و از سوی دیگر برنامه‌های ابلاغی از سطوح بالادستی را نیز اجرا کنند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت دگردیسی تاکتیکی، ضعف در رسانه را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در عرصه‌ی فرهنگ برشمرد و افزود: ما باید روایت اول را در اختیار داشته باشیم و یکی دیگر از اقدامات مهم این است که مشخص شود سرانه‌ی فرهنگی به چه کسانی تعلق می‌گیرد. ما با انتقال برنامه‌ها به سطح دانشکده‌ها، بودجه و سرانه را به همه رساندیم و از این طریق به قشر خاکستری نیز نزدیک شدیم.

این ما هستیم که باید در جمع دانشجویان حاضر شویم

دکتر علیزاده خاطرنشان کرد: حضور در خوابگاه‌ها موضوعی بسیار مهم است چراکه دیگر زمان دادن فراخوان و دعوت دانشجویان گذشته و این ما هستیم که باید در جمع دانشجویان حاضر شویم.

وی با بیان اینکه اساتید به‌عنوان مهم‌ترین عناصر، باید به‌ محور کار فرهنگی تبدیل شوند، گفت: ما اصرار داریم که ناهنجاری‌های فرهنگی دانشجویان، توسط اساتید حل شود و در ساختار کلی دانشگاه باید اساتید، کارکنان و دانشجویان را دریابیم. در کل باید به‌جای دعوت جامعه‌ی هدف به سمت خود، به سمت جامعه‌ی هدف حرکت کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود، سیاست گذاری فرهنگی را یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های بخش فرهنگ عنوان کرد و افزود: متأسفانه خلاء بسیار بزرگی در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها وجود دارد و به‌دلیل ابلاغ انواع و اقسام سیاست‌گذاری از نهادهای بالادستی و همچنین تعدد برنامه‌های پیشنهادی در شورای فرهنگی، اصلا فرصتی برای سیاست‌گذاری فرهنگی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی براساس سیاست‌های تعیین شده دومین ماموریت در حوزه‌ی فرهنگ است، یادآور شد: در حال حاضر ما بجای برنامه‌های فرهنگی، مشغول انجام فوق برنامه‌ها هستیم. درحالیکه برنامه‌ی فرهنگی یعنی آنچه که از طریق سیاست، بودجه و اختیارات به کارگزاران فرهنگی که در دانشگاه‌ها شامل اساتید است، داده می‌شود.

دکتر علیزاده با تاکید بر ضرورت انتقال همزمان علم و فرهنگ توسط اساتید به دانشجویان، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی از ایجاد شورای افاد (اقدام فرهنگی-اجتماعی دانشکده محور) در دانشکده‌ها، درگیری اساتید در مسائل فرهنگی است؛ ما معتقد هستیم تصمیمات شورای فرهنگی باید همانند شورای آموزشی به کل دانشگاه ابلاغ شود.

وی اضافه کرد: مدیریت و رهبری سازمانی ما نیز کج‌دار و مریز است. درحالیکه ما باید ناظر و حامی فرهنگی باشیم و اساتید و روسای دانشکده‌ها مدیران فرهنگی باشند. در طرح افاد برروی اساتید فشار می‌آوریم که کار فرهنگی انجام دهند و چه بسا حاضر هستیم کاری که می‌توانیم در زمان اندک انجام دهیم، اساتید به‌بهانه‌ی عادت کردن به کار فرهنگی، در زمان زیاد انجام دهند و در این راستا باید با اساتید، کارکنان و دانشجویان رفاقت کنیم تا آن‌ها باور کنند که هدف ما خدمت است.

شورای فرهنگی دانشگاه باید سیاست‌گذار و هدایت‌گر باشد

مدیر امور اجتماعی دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی گفت: شورای فرهنگی دانشگاه باید به‌عنوان سیاست‌گذار، هدایت‌گر و ناظر بر کارهای فرهنگی، نیازهای دانشگاه را برطرف کند.

حجت الاسلام احمد حمیدی ادامه داد: در حال حاضر شورای فرهنگی دانشگاه تنها در حد تصویب برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی خلاصه شده است؛ درحالیکه این ماموریت باید به کمیته‌ی معین منتقل شده و شورای فرهنگی صرفا باید در راستای سیاست‌گذاری و هدایت‌گری حرکت کرده و دارای چشم‌انداز و برنامه باشد.

صف هستیم یا ستاد؟

وی با اشاره به یکسان نبودن وضعیت ساختار معاونت و مدیریت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: اکنون در بعضی از دانشگاه‌ها معاونت فرهنگی و دانشجویی ادغام شده است و در برخی نیز معاونت اجتماعی و فرهنگی جدا از معاونت دانشجویی اداره می‌شود و در کل باید مشخص شود که ما صف هستیم یا ستاد؟

مدیر امور اجتماعی دانشگاه تبریز در خاتمه در خصوص بودجه‌ی فرهنگی دانشگاه‌ها نیز گفت: درحال حاضر همچنان مشخص نیست که بودجه‌ی فرهنگی دانشگاه‌ها به‌صورت سرانه‌ای است یا درصدی. درحالیکه مشخص شدن این موضوع کمک می‌کند که ماموریت‌های این معاونت در طول سال به‌درستی انجام شود و ما نیازمند داشتن کارشناس بودجه و طرح و برنامه هستیم.

هدف دشمن استحاله‌ی باورها، اعتقادات، اندیشه‌ها و ارزش‌های حاکم است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه و دبیر نشست معاونین و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌‌های منطقه‌ی سه کشوری نیز گفت: انقلاب اسلامی انقلاب تحولات بود و این انقلاب در کنار رویارویی حق و باطل به دنبال تحول در عالم و انسات ها است.

دکتر محمدحسن جوادی ادامه داد: ما باید مسیر تغییر و تحول را در دانشگاه‌ها که مرکز تعلیم و تربیت هستند، ایجاد کنیم و خوشبختانه در دوره‌ی دولتی مردمی و طرفدار تحول قرار داریم. درحال حاضر هدف دشمن استحاله‌ی باورها، اعتقادات، اندیشه‌ها و ارزش‌های حاکم است و قصد شکستن مایه‌های ایمان و امید در جامعه را دارد و از سال‌های قبل به‌دنبال تحول در سبک زندگی انسان‌ها و ایجاد اشرافی‌گری، بی‌بند و باری، ولنگاری و رهاشدگی فرهنگی بود.

وی با اشاره به عملکرد بسیار خوب دانشگاه‌ها در جریان حوادث سال گذشته، اظهار کرد: دانشگاه‌ها به‌خوبی وبا کنترل اغتشاشات و ریختن آب روی خاکستر، سیاست‌ها و تدابیری اتخاذ کردند که روند بی‌بندو باری در بحث حجاب کنترل و خنثی شد.

انقلاب اسلامی ‌برای نسل جوان شور آفرین است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه، تنش‌های قومی و مذهبی را یکی دیگر از تهدیدات در دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: دشمنان می‌خواهند با ایجاد چنین اختلافاتی وحدت ملی ما را تهدید کرده و مورد هدف قرار دهند و ما باید برای خنثی‌سازی این تهدید برنامه‌ریزی و تدبیر کنیم تا این گسل بیشتر نشده و مانع از ورود دشمن از این حوزه شویم.

دکتر جوادی با اشاره به نگاه مثبت و امیدوارانه‌ی رهبر معظم انقلاب به نسل جوان، تاکید کرد: دشمنان می‌خواهند طوری وانمود کنند که انقلاب اسلامی خالی از پشتوانه‌ی نسل جوان است درحالیکه رهبر معظم انقلاب همیشه نسبت به این نسل امیدوارانه نگاه می‌کنند. قطعا ما ایرادات و پستی و بلندی‌هایی داریم ولی نباید اجازه دهیم پیام ناسازگاری نسل جوان با انقلاب از دانشگاه‌ها خارج شود بلکه باید نشان دهیم که انقلاب اسلامی ‌برای نسل جوان شور آفرین است.

بسیاری از دانشجویان وفادار به نظام و انقلاب هستند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز گفت: ما نباید منتظر رخ دادن اتفاقات در سال تحصیلی جدید باشیم و باید برای با ایجاد انسجام و وحدت بین جهادگران تبیین در مقابل جنگِ شناختی دشمن بایستیم.

حجت الاسلام سید جلال شربیانی ادامه داد: آرایش ما در داخل دانشگاه باید به‌صورت جنگ نرم باشد و در برخورد با دانشجویان خاطی نیز دقت کنیم که آن‌ها را از صف لیدرهای اغتشاشات جدا کنیم. چراکه بسیاری از این دانشجویان وفادار به نظام و انقلاب هستند.

ضرورت حضور مسئولان در بین دانشجویان

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مراغه نیز گفت: گفت‌وگوهای فرد محور و حضور مسئولان در اردوها و خوابگاه‌های دانشجویی و برقراری ارتباط مسالمت آمیز نیروهای حراست و دانشجویان خواست اصلی دانشجویان است.

دکتر عباس رضایی همچنین پیشنهاد ایجاد ساعت فرهنگی در دانشگاه‌ها برای حضور دانشجویان در مراسم‌ها و برنامه‌های فرهنگی را مطرح کرد.

پوشش دانشجویان خارجی مورد توجه قرار گیرد

دکتر عادل آزاد مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه پوشش دانشجویان خارجی بایر مورد توجه قرار گیرد، گفت: حضور رئیس دانشگاه در بین دانشجویان در جریان اغتشاشات، تشکیل شورای مشورتی با حضور طیف‌های مختلف دانشجویان، تداوم اردوهای راهیان پیشرفت و توسعه‌ی برنامه‌های تفریحی جهت ایجاد شور و نشاط از جمله اقدامات انجام شده در دانشگاه محقق اردبیلی است.

تجمعات با حضور ریاست دانشگاه به آرامش کشیده شد

دکتر واحد مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه‌ی زنجان نیز با اشاره به اینکه بدنه‌ی اصلی این دانشگاه متشکل از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است، اظهار کرد: تعداد محدودی از دانشجویان در تجمعات حاضر شدند که علاوه بر بحث حجاب انتقادات دیگری نیز داشتند که این تجمعات با حضور ریاست دانشگاه به آرامش کشیده شد.

باید با حضور در کنار دانشجویان، آن‌ها را به اوج برسانیم

حجت الاسلام مهدی قهرمان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی سهند نیز طی سخنانی گفت: ما باید با حضور در بین دانشجویان و دادن مسئولیت به آن‌ها در برگزاری کارهایی مثل اردوی دانشجویی، آن‌ها را به اوج برسانیم. برگزاری اردو و مسابقات تفریحی بهترین راه برای حفظ دانشجویان و در نتیجه ارتقاء فرهنگی دانشگاه است.

ضرورت اضافه کردن پیوست کار فرهنگی در شروط ارتقاء پایه‌ی اساتید

دکتر پیمان مشهدی کشتیبان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه نیز قراردادن مبلغ در اختیار روابط عمومی‌ها جهت تبیین عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها و اضافه کردن پیوست کار فرهنگی در شروط ارتقاء پایه‌ی اساتید را خواستار شد و گفت: از جمله اقدامات موثر در دانشگاه صنعتی ارومیه می‌توان به حضور مسئولین در خوابگاه‌ها جهت پیگیری مشکلات و مطالبات دانشجویان و برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت اشاره کرد.

همه‌ی طیف‌های دانشجویی به اردوها دعوت شوند

دکتر رباب افشاری مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه زنجان نیز با بیان اینکه همه‌ی دغدغه‌ها در گرو ارتباط صحیح مسئولان با دانشجویان است، گفت: ما می‌دانیم که اردو عامل مهمی برای رساندن پیام فرهنگی به دانشجویان است اما اکثر مخاطبان ما در اردو دانشجویانی هستند که به نوعی منش مطلوبی دارند و متاسفانه همه‌ی طیف‌ها به این اردوها نمی‌آیند و ما می‌توانیم از ظرفیت خانواده‌ها در ترغیب دانشجویان برای حضور در این اردوها استفاده کنیم.

در عین اقتدار باید انعطاف لازم را داشته باشیم

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز با بیان اینکه سازماندهی نیروهای مذهبی و آموزش کار تشکیلاتی جزو ضروریات است، گفت: الگوسازی و الگودهی در مسائل فرهنگی از جمله حجاب یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود.

حجت الاسلام طاهر کریم‌زاده ادامه داد: ما باید از هنر جداکردن دانشجویان از صف اغتشاشگران واقعی برخوردار باشیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب بعد از صدور احکام دانشجویان، عفو عمومی اعلام کردند، ما نیز باید در عین اقتدار، انعطاف لازم را داشته باشیم.

حساسیت ویژه‌ای در انتخاب کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها اعمال شود

مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بناب نیز گفت: با توجه به اهمیت مسائل فرهنگی و اجتماعی، باید حساسیت ویژه‌ای در انتخاب کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها به خرج داده شود.

محمود سعیدی نژند، حضور اعصای هیات رئیسه در اردوهای دانشجویی، برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و حضور اساتید در کافه گفت‌وگو را از جمله برنامه‌های دانشگاه بناب در عرصه‌ی فرهنگ برشمرد.

هوش هیجانی دانشجویان افزایش یافته است

رئیس گروه حمایت و پشتیبانی فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند نیز گفت: ما باید در حوزه‌ی مسائل فرهنگی علت العلل حل نشدن مشکلات ساختاری را پیدا کنیم و ورود اساتید در این مسائل فرهنگی ضروری به نظر می‌رسد.

دکتر امین ترقی ادامه داد: متاسفانه در حوزه‌‌ی رسانه، رسانه‌های مرجع دانشگاه‌ها در اختیار معاونت فرهنگی نیست درحالیکه روایت اول باید در اختیار ما باشد؛ چراکه اکنون دانشجویان به‌دنبال رسانه‌ها هستند و هوش استدلالی شان کاهش ولی هوش هیجانی افزایش یافته است.

هدف از برگزاری این نشست یک روزه، تبادل دیدگاه های معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌‌های منطقه‌ سه کشوری برای همفکری هرچه بیشتر برای هماهنگی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور بود.


( ۵ )

نظر شما :