نشست دکتر نصراله زاده با نمایندگان مجمع خیرین و جامعه حامیان دانشگاه تبریز

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۸۹۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۷۹۶

 

نشست مقدماتی رئیس دانشگاه تبریز با دو تن از نمایندگان مجمع خیرین و جامعه حامیان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، در این نشست که متعاقب حضور رئیس دانشگاه تبریز در ششمین گردهمایی خیّرین وزارت علوم در شهر مقدس مشهد و به منظور آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته در حوزه مجمع خیرین و بررسی چگونگی تداوم فعالیت مجمع حامیان دانشگاه تبریز برگزار شد.

در ابتدای نشست، دکتر نصراله زاده با بیان فرازی از آیات قرآن کریم و احادیث معصومین (ع)، گفت: دین مبین اسلام توصیه زیادی به انجام امور خیریه، نیکوکاری و حتی تعجیل در آن و پیشی گرفتن برای انجام این امور توصیه کرده است.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه با تبیین جایگاه امور خیر در فرهنگ ناب ایرانی، به خوانش ابیاتی از دیوان غزلیات لسان الغیب حافظ شیرازی( در نظر بازی ما بی خبران حیرانند / من چنینم که نمودم دگر ایشان دانند) پرداخت و گفت: امروزه حضور و مشارکت مردم، از پرتو عشق به همنوع و توجّه به اخلاق اسلامی و انسانی، در اداره جامعه و در عرصه های مختلف ساحت های اجتماعی، نه یک امر موقعیتی، بلکه ضرورتی دائمی است که امکان موفقیت و مشروعیت برنامه ها و سیاستهای اداره جامعه را افزایش می دهد.

وی افزود: مشارکت مردمی، نمودی از مسئولیت پذیری اجتماعی و ملّی و توجّه به تحکیم پایه های مشروعیت نظام و مشارکت در تصمیم گیریها و سیاستگذاریها است. از این منظر است که مشارکت اجتماعی در دنیا جایگاه برجسته ای دارد و در کنار دولت و بازار، بخش خصوصی، اضلاع اصلی اداره جامعه را تشکیل می دهند.

رئیس دانشگاه تبریز گفت: یکی از عرصه های مهم مشارکت مردم، حوزه علم و فناوری است که در آن حمایت های مردمی، سازوکاری برای پیوند بین علم و جامعه است. حمایتهای مردمی از حوزه علم و فناوری توان این حوزه را برای پرداختن به مسائلی که مبتلابه جامعه باشد، افزایش می دهد و از این طریق به ارتقای کیفیت زندگی در جامعه یاری می رساند.

دکتر نصراله زاده اظهار داشت: از طرف دیگر دانشگاه ها هم وظایف خطیری در ورود به موضوعات مبتلابه جامعه و هدایت حمایتهای مردمی در مسیری که بتواند گرهی از مشکلات جامعه را بازکند، دارند؛ از این رو در جوامع توسعه یافته و دانشگاه های بزرگ، وجود بنیادها و نهادهای مردمی، نقش پررنگی در کمک به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برای پرداختن به اینگونه مسائل دارند.

رئیس دانشگاه تبریز با استقبال از تداوم حضور و فعالیت مجمع خیرین دانشگاه و با بیان اینکه ازسرگیری فعالیت مجمع خیرین و حضور نمایندگان حامیان دانشگاه، مایه خیر و برکت است گفت: با توجه به اینکه نقطه شروع مجدد این فعالیتها در جوار بارگاه ملکوتی آقا امام رضا علیه السلام بود، امیدوارم با تابش انوار نورانی و بارش رحمت آن امام همام، مجمع خیرین دانشگاه تبریز در نیل به اهداف مبارک و متعالی خود در دوره جدید موفق و موید باشند. ما نیز به تبرک نام و یاد امام، بر سر آن عهدی که در حریم ملکوتی امام رضا علیه السلام با شما بستیم، خواهیم ماند و بدون اینکه در کار شما دخالت بکنیم، امکانات دانشگاه را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

در ادامه حاج سعید جلالی؛ چهره نام آشنای فعالیت های خیریه در استان آذربایجان شرقی و نایب رئیس سابق مجمع خیرین دانشگاه، ضمن ابراز خرسندی از رویکرد جدید دانشگاه تبریز گفت: خیریه ها از زمان بسیار قدیم جزو ستون‌های پرقدرت جوامع و نهادهای دولتی در برطرف کردن مشکلات مردم و شهروندان به حساب می‌آمدند؛ چرا که غیرممکن است به جامعه‌ای نگاه کنی و در آن نیاز به کمک، در میان مردم وجود نداشته باشد و همگی بی‌نیاز باشند. در همه جوامع واقعیت‌های تلخی وجود دارد که دل هر انسانی را به درد می‌آورد. خیریه ها و موسسات خیریه با نام‌ها و وظایف مختلف به صورت رسمی و غیررسمی به وجود آمده‌اند تا به صورت سازماندهی شده، کمک‌ها و خدمات مردمی را به دست نیازمندان از کودک گرفته تا بزرگسال و کهنسال، برسانند.

سعید جلالی با تاکید بر ضرورت استقلال مجمع خیرین دانشگاه تبریز از ساختار اداری دانشگاه گفت: جامعه حامیان دانشگاه، نهادی کاملا غیردولتی است و مهمترین مساله برای ما، ماهیت مستقل این مجمع از ساختار دولتی دانشگاه است.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر علی خوش روان؛ مدیرعامل مجمع حامیان دانشگاه تبریز، به بیان گزارشی از روند شکل گیری مجمع خیرین دانشگاه تبریز و اهم اقدامات صورت گرفته در دوره سابق این مجمع پرداخت و نکاتی در خصوص آسیب شناسی فعالیت های مجمع و دلایل فترت فعالیت های خیرین در دانشگاه تبریز بیان کرد.

وی با بیان اینکه نخستین اقدام برای آغاز فعالیت دوره جدید، انتخاب هیئت مدیره و ترمیم هیئت امنا است گفت: حال که از اراده قاطع و تصمیم ارزشمند و متعالی مدیریت جدید دانشگاه تبریز در خصوص از سرگیری فعالیت های مجمع خیرین باخبر و مطمئن شده ایم، با تأسی به نام امام رضا (ع) و با همه توان، در کنار دانشگاه تبریز هستیم.

در این دیدار دکتر موسی رضایی؛ معاون دانشجویی، دکتر رضا محمدی؛ معاون پشتیبانی و توسعه منابع و دکتر محمّد طاهری خسروشاهی؛ نماینده رئیس دانشگاه تبریز در مجمع خیرین حضور داشتند.


نظر شما :