نشست کارگروه دانش‌بنیان دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۹ کد : ۱۹۸۵۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۲

 

جلسه‌ی کارگروه دانش‌بنیان دانشگاه تبریز با حضور رئیس، معاون پژوهش و فناوری، مدیر امور فناوری، رئیس مرکز رشد و نوآوری و مدیر منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه تبریز، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان‌شرقی و تعدادی از اساتید دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی در این جلسه اظهار کرد: حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان جزو صرورت‌های اصلی ما است و ما از مسئولین دولتی انتظار داریم ضمن حمایت از فعالیت‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، از ظرفیت اساتید و جامعه‌ی نخبگانی دانشگاه‌‌های استان نهایت استفاده را ببرند.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه اصلی‌ترین رسالت صندوق پژوهش و فناوری حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و فناوری است، گفت: سرمایه‌ی ثبتی دانشگاه تبریز، پارک علم و فناوری استان و دانشگاه علوم پزشکی تبریز در صندوق پژوهش و فناوری استان، به ترتیب ۱۳، ۲۷ و ۱۰ درصد است و ۶۰ درصد ما بقی نیز متعلق به بخش خصوصی است.
دکتر جعفر احمدی ادامه داد: هدف ما درگیر کردن منابع بخش خصوصی در این صندوق است و تاکنون ۱۰ برابر آورده‌ی دانشگاه تبریز معادل ۱۳ میلیارد تومان از این دانشگاه حمایت کرده‌ایم و خوشبختانه صندوق پژوهش و فناوری تنها صندوقی است که بجای ذخیره‌ی پول در بانک و استفاده از سود آن، این سرمایه را در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هزینه کرده است.
وی با بیان اینکه با وجود گذشت تنها ۱۸ ماه از تاسیس صندوق پژوهش و فناوری استان، این صندوق با صندوق‌های یزد و تهران با قدمت ۱۸ و ۱۷ ساله در حال رقابت است، خاطرنشان کرد: با دریافت ۲۵ میلیارد تومان خط اعتباری، تسهیلاتی را به هشت شرکت دانش‌بنیان دانشگاه دادیم و از طریق تبصره‌ی ۱۸ نیز ۲۵ میلیارد تومان به شرکت‌های فناور غیر دانش‌بنیان داده خواهد شد.
استاد دانشکده‌ی کشاورزی نیز با تاکید بر ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و کوچک گفت: شرکت‌های بزرگ تا حدود زیادی می‌توانند امورات مالی و حسابداری خود را انجام دهند اما شرکت‌های نوپا نیازمند حمایت بیشتر هستند.
دکتر حسین نوید خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، تجاری‌سازی محصولات این شرکت‌ها بود و به نظر می‌رسد دانشگاه باید با حمایت‌های رسانه‌ای در معرفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و در نتیجه تجاری‌سازی آن‌ها قدم موثری بردارد.
مدیر منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی گفت: ما همواره به‌دنبال ایده‌‌های جدید هستیم که در نوبه‌ی خود مهم و ضروری است اما گاهی دانش تولید شده در سال‌های قبل هستند که هنوز به سود و نوآوری تبدیل نشده است.
دکتر صمد رحیمی اقدم افزود: مرکز رشد دانشگاه می‌تواند به این سمت حرکت کرده و لزوما همیشه به دنبال ایده‌های جدید نباشد. چه بسا بتوان از طریق ایده‌های گذشته نیز درآمدزایی کرد.
وی تاکید کرد: دنیای اقتصاد هرگز متوقف نمی‌شود و کوچکترین فاصله بین خروجی و ورودی یک شرکت در شرایط کنونی موجب ورشکستگی شرکت می‌شود.
دکتر رحیمی یادآور شد: ما باید در ارائه‌ی دانش مدیریت نیز نگاه دانش‌بنیانی داشته باشیم که در این صورت حداقل ۴۰ درصد از مشکلات شرکت‌ها حل خواهد شد.
استاد دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه باید نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشته باشد، اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ به بهانه‌ی انجام کارهای دانش‌بنیانی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند اما شرکت‌های کوچک علی‌رغم توانمندی زیاد قدرت ادامه‌ی کار ندارند.
دکتر ابوالقاسم محمدی ادامه داد: هیچ صنعتی مثل تولید بذر ارزش افزوده ندارد و در حال حاضر ترکمنستان یک بازار بزرگ برای فروش بذر محسوب می‌شود.


نظر شما :