نخستین رویداد استانی جایزه‌ی ملی جوانی جمعیت در آذربایجان‌شرقی برگزار شد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۹ کد : ۱۹۶۶۷ اخبار
تعداد بازدید:۹۴۳

 

نخستین رویداد استانی جایزه‌ی ملی جوانی جمعیت با حضور معاون توسعه‌ی مدیریت و منابع استانداری، مدیرکل امور بانوان و خانواده‌ی استانداری و جمعی از فعالان عرصه‌ی خانواده در تالار شهید شفائی دانشگاه تبریز برگزار شد و نفرات و دستگاه‌های برتر مورد تجلیل قرار گرفتند.

ازدواج و فرزندآوری یک جریان فرهنگی-اجتماعی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر زهرا کوهی مدیرکل امور بانوان و خانواده‌ی استانداری آذربایجان‌شرقی در ابتدای این رویداد طی سخنانی اظهار کرد: جایزه‌ی ملی جوانی جمعیت براساس قانون ابلاغ شده توسط مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌باشد که اطلاق اولیه‌ی این قانون، حمایت از خانواده و مورد بعدی جوانی جمعیت است.

دکتر کوهی ادامه داد: یکی از قسمت‌های مهم جوانی جمعیت،  بحث فرزندآوری است و کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش طلاق، افزایش ازدواج و... ابعاد دیگر این قانون هستند که در سال ۱۴۰۰ تصویب و به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده‌ی استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت این است که سهم هرکدام از ما در جوانی ایران چیست؟ هرکدام از ما مبلّغانی هستیم که در مجموعه‌ی خود مسئولیت‌هایی را برعهده داریم و باید در مسیر رسیدن به این هدف از فرصت‌های ایجاد شده نهایت استفاده را داشته باشیم و رهبر معظم انقلاب نیز به این موضوع تاکید ویژه‌ای دارند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از مشکلات، مانع فراهم شدن شرایط لازم برای تحقق این قانون می‌شود، افزود: بحث ازدواج و فرزندآوری یک جریان فرهنگی-اجتماعی است به طوری که برخلاف آنچه که تصور می‌شود، کاهش فرزندآوری در خانواده‌های متمکّن بیشتر از خانواده‌های متوسط است؛ هرچند که مشکلات اقتصادی نیز به نوبه‌ی خود تاثیرگذار است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده‌ی استانداری آذربایجان‌شرقی در خاتمه از ارسال ۱۴۰ اثر به این رویداد از سوی دستگاه‌های مختلف خبر داد و گفت: اداره‌ی کل امور بانوان و خانواده‌ی استانداری آمادگی خود را برای پذیرش هرگونه طرح و ایده در خصوص بحث حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اعلام می‌کند و امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها بتوانیم قدم‌هایی را در مسیر نجات حیات انسان‌ها برداریم.

 

نگرش اعتقادی به قانون جوانی جمعیت

معاون توسعه‌ی مدیریت و منابع استانداری نیز با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت در مهر ماه سال ۱۴۰۰، گفت: بعد از تصویب این قانون تمامی دغدغه‌مندان و دلسوزان کشور خارج از مسئولیت‌های اداری و حقوقی، وارد صحنه شده و با توجه به حرکت کشور به سمت پیری جمعیت، احساس تکلیف کرده و برنامه‌‌های مختلفی انجام دادند.

دکتر جهانبخش سلمانیان ادامه داد: ما باید با نگرشی اعتقادی به ایم مسائل نگاه کنیم؛ چراکه با داشتن نگرش اعتقادی به مسائل، افراد منتظر گرفتن مسئولیت نشده و نسبت به مسائل احساس تکلیف خواهند داشت.

 

وی در ادامه بر اهمیت کیفی‌سازی ابعاد مختلف جوانی جمعیت تاکید کرد و افزود: در کنار اقدامات کمّی در حوزه‌ی جوانی جمعیت، بحث کیفی سازی شاخص‌های مرتبط با جمعیت مثل امید به زندگی و... نیازمند یک سری اقدامات در حوزه‌ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و... است و نباید صرفا نگاهی کمّی و عددی به جوانی جمعیت داشته باشیم بلکه بحث کیفی سازی جوانی جمعیت و ارتقای شاخص‌های مرتبط با جوانی جمعیت نیز باید مورد توجه باشد.

 

لزوم آموزش مهارت‌های زندگی

یک کارشناس مسائل مذهبی و پژوهشگرحوزه‌ی خانواده نیز طی سخنانی با ارائه‌ی برخی مهارت‌های زندگی در حوزه‌ی خانواده و همسرداری، اظهار کرد: دنیای زنان و مردان بسیار متفاوت است و متاسفانه ما حتی از دوران کودکی نیز با این تفاوت‌ها آشنا نشده‌ایم و در مدارس و دانشگاه‌ها نیز چنین مهارت‌هایی ارائه نشده است.

حجت‌الاسلام اکبر شعبانی، با تاکید بر تاثیرات آب‌وهوایی و منطقه‌ای در روحیات افراد، خاطرنشان کرد: دنیای زنان دنیای شنیدن است و اگر مردها بتوانند همسرانشان را از طریق شنیدن سیراب کنند، قطعا موفقیت‌های بسیاری در زندگی کسب خواهند کرد.

https://tabrizu.ac.ir/images/www/fa/page/editor/2021/1623485356-188cfa53a6ef3231c4e261acc132112e.gif گفت و گو با دکتر زهرا کوهی مشاور استاندار در امور بانوان


( ۸ )

نظر شما :