با بازدید از شرکت پگاه آذربایجان شرقی؛

چهارمین اردوی دانش‌بنیان دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۷ کد : ۱۹۵۵۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۱۱

 

چهارمین اردوی دانش‌بنیان دانشگاه تبریز، به مقصد شرکت پگاه آذربایجان شرقی با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان گروه‌های مختلف این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، در چهارمین اردوی دانش‌بنیان ویژه دانشجویان عضو گروه حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه که با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده‌های گروه‌های مختلف کشاورزی، فیزیک و مهندسی برق و کامپیوتر برگزار شد، دانشجویان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف شرکت پگاه آذربایجان شرقی از نزدیک با روند انواع تولید محصولات این شرکت آشنا شدند.

دکتر امین رضایی اکبریه، سرپرست گروه حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز، در این اردوی دانش‌بنیان ضمن تشریح برنامه‌ها و اهداف برگزاری اردوی های دانش‌بنیان توسط گروه حمایت از استعدادهای درخشان گفت: این اردوها در راستای آشنایی دانشجویان عضو گروه استعدادهای درخشان با توانمند یها و ظرفیت‌های تولیدی و فناورانه موجود در استان، آشنایی با مبحث کارآفرینی و حل مشکلات کارآفرینان استان، آشنایی دانشجویان با مهارت‌ها و ایده‌های کارآفرینی، توسعه ارتباط با صنایع و مجموعه‌های تولیدی و به خصوص ظرفیت و توانمندی‌های استان و آشنایی دانشجویان با انواع کسب و کارها، مهارت‌ها و شغل‌ها و ... برگزار می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این اردوی های دانش‌بنیان در طول سال برگزار خواهد شد، تصریح کرد: پیش از این نیز سه اردوی دیگر شامل بازدید از شرکت ایدم، شرکت صنایع صبح پارلار آسیا و گلخانه ارس تارلا امیر (بزرگ‌ترین مجموعه گلخانه‌ای هیدروپونیک کشور) برگزار شده است.

در بخش دیگری از این بازدید، مهندس لاوه ای، یکی از کارشناسان شرکت پگاه آذربایجان شرقی با تشریح روند تولید در واحدهای مختلف این شرکت (تحقیق و توسعه، تضمین کیفیت و آزمایشگاه) گفت: کارخانه شیر پاستوریزه در ابتدا با نام عدل تبریز در سال ۱۳۳۹ در محل قدیمی (خیابان پاستور) تأسیس شد و در سال ۱۳۵۷ کارخانه جدید در محل فعلی به بهره برداری رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه روزانه ۳۷۰ تن شیر خام از دامداران به این شرکت منتقل و در ادامه به انواع فرآورده‌های لبنی تبدیل می‌شود، تصریح کرد: بهبود مداوم کیفیت محصولات در جهت ارتقاء سطح رضایت مشتریان، تضمین ایمنی و سلامت محصول، حفظ و صیانت از محیط زیست و پیشگیری از آلودگی آن و ... از جمله برنامه‌های این شرکت برای بهبود تولید محصولات و جلب رضایت مشتری است.

بر پایه همین گزارش؛ کارخانه شیر پاستوریزه عدل تبریز در سال ۱۳۳۹ توسط زنده یاد غلامرضا عدل در محل قدیمی (خیابان پاستور) تأسیس گردید. این کارخانه که دومین کارخانه بزرگ کشور بود با سرمایه شخصی احداث و پس از راه اندازی، سهام آن به کارخانه شیر منطقه‌ای آذربایجان شرقی واگذار شد، ظرفیت این کارخانه ۲۰ تن در روز بود که در ابتدا روزانه ۳ تن شیر فرآوری و بسته بندی می‌شد. در بین سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۶ با اجرای طرح تغذیه رایگان درمدارس کشور، تولید کارخانه افزایش یافت. به دلیل نیاز به افزایش بیشتر ظرفیت، کارخانه جدید شیر منطقه‌ای آذربایجان شرقی در محل فعلی که جزو ۴ کارخانه اول لبنیات کشور بود، در سال ۱۳۵۷ به بهره برداری رسید.

بر اساس این گزارش، پتانسیل‌های موجود در منطقه موجب شد تا در سال ۱۳۷۶ یکی از کارخانه‌ها تولید پنیر کشور به روش (Ultra Filtration (UF با ظرفیت تبدیل روزانه ۱۰۰ تن شیر به پنیر در کارخانه شیر پاستوریزه تبریز احداث و در سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسید. در سال‌های بعد نیز این سیاست ادامه یافت که حاصل آن نصب و راه‌اندازی خطوط تمام‌خودکار ماست، دوغ بطری، سیستم کاملاً پیشرفته (Ultra High Temperature (UHT (تولید و بسته‌بندی محصولات استریل به روش فرا دما) در پاکت‌های ۱۲۵، ۱۵۰، ۲۰۰، ۲۵۰ گرمی و همچنین نصب و راه‌اندازی دستگاه شیر استریل پاکتی ۱ لیتری بود که در سال ۱۳۸۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. دستگاه‌های UHT قادر هستند روزانه ۱۵۰ تن انواع شیر ازجمله شیر رایگان مدارس را به‌صورت پاکتی و استریل تولید نمایند. ظرفیت تولید این کارخانه در سال، ۵۵۰۰۰ تن بوده و بالغ‌بر ۴۰ نوع محصول در این شرکت تولید می‌شود. محصولات صادراتی، شامل دوغ، خامه، پنیر، ماست، پودر آب‌پنیر و پودر شیر خشک، شیر و شیرهای طعم دار هست که به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه و آذربایجان صادر می‌شود.

کلید واژه ها: دانشگاه تبریز اردوی دانش‌بنیان گروه حمایت از استعدادهای درخشان شرکت پگاه آذربایجان شرقی


نظر شما :