مدیر حراست دانشگاه تبریز در کارگاه آموزشی امر به معروف و نهی از منکر:

تمامی بدنه‌ دانشگاه تبریز را پاک می‌دانیم

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۹ کد : ۱۹۴۶۹ اخبار
تعداد بازدید:۲۴۹۵

اولین کارگاه از سلسه‌ کارگاه‌های آموزشی کارکنان مدیریت امور دانشجویی دانشگاه تبریز، با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» و «عفاف و حجاب» با حضور  دکتر آقاجانی مدیر حراست، دکتر رضائی معاون دانشجویی، شهری مدیر امور دانشجویی و حجت الاسلام امامی سرپرست معاونت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز و تعدادی از کارکنان مدیریت دانشجویی دانشگاه تبریز برگزار شد.

خشنودی و رضایت خداوند سرلوحه کارهایمان باشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر حبیب آقاجانی در ابتدای این نشست با بیان این‌که دین اسلام دین کاملی بوده و خداوند در قرآن می‌فرماید «الیوم أکملت لکم دینکم»، اظهار کرد: دین کامل یعنی دین بی‌نقص و بی عیب و اگر تمامی نخبگان عالم نیز جمع شوند بازهم نمی‌توانند نقصی در دین اسلام پیدا کنند. بلکه هر نقص و عیبی که وجود دارد، از مسلمانی ما است.

وی ادامه داد: همه‌ی ما باید در کنار یکدیگر تلاش کنیم تا بتوانیم حداقل یک انسان را نجات دهیم و بدانیم که رمز محبوب ‌القلوب بودن ما در یک مجموعه این است که در تمامی کارها خشنودی و رضایت خداوند را در نظر بگیریم.

دکتر آقاجانی با تأکید بر این‌که تمامی کارکنان دانشگاه تبریز باید در طول خدمت، آخرت خود را نیز تأمین کنند، تأکید کرد: ما اگر یقین بدانیم که خداوند متعال همواره ناظر برکارهایمان است،  هرگز گمراه نشده و در مسیری قرار نمی‌گیریم که پول حرام وارد سفره‌ی ما شود.

وی، خطاب به حاضرین در این نشست گفت: ما در مجموعه‌ی مدیریت حراست دانشگاه تبریز خادم تمامی کارکنان دانشگاه هستیم و همه‌ی شما را از خودمان می‌دانیم و معتقدیم که کار ما بر مبنای هدایت و آگاهی دهی است نه مچ‌گیری و پرونده‌سازی. چراکه همه‌ی ما ممکن الخطاء هستیم و وظیفه‌ی ما هدایت و راهنمایی است. لذا ما تمامی بدنه‌ی دانشگاه تبریز را پاک می‌دانیم. خدا لعنت کند کسی را که زیرمجموعه‌ی او از روی ترس از او اطاعت می‌کند!

دانشجویان را به چشم فرزند خود نگاه کنید

مدیر حراست دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: همه‌ی شما عزیزان که بیشتر از سایر مجموعه‌های دانشگاه با دانشجویان سروکار دارید، دقت داشته باشید که به هیچ کدام از اتفاقات مهم در خصوص دانشجویان مخصوصاً در خوابگاه‌ها بی‌تفاوت نباشید و تمامی دانشجویان را به چشم فرزند خود نگاه کنید. چراکه در صورت حساس بودن شما به این مسائل، می‌توان از رخ دادن فاجعه‌های بسیار بزرگ جلوگیری کرد.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت اجرای دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی در خصوص مدیریت خوابگاه‌ها یادآور شد: ما هرچقدر بتوانیم انضباط و مقررات را در فضای خوابگاه‌ها رعایت کنیم، به همان اندا‌‌‌‌زه می‌توانیم مجموعه را به‌خوبی مدیریت کنیم. چراکه انضباط بالاترین عامل تربیت انسان‌ها بوده و اگر دانشجویانی که حداقل به مدت چهار سال در محیط خوابگاه زندگی می‌کنند در قالب قوانین و مقررات قرار بگیرند، از بسیاری از ناهنجاری‌ها و ناملایمات دور می‌شوند.

مجموعه مدیریت امور دانشجویی نسبت به اتفاقات مهم خوابگاه‌ها حساس باشند

دکتر آقاجانی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات حساس و مهمی که باید از سوی مسئولین خوابگاه ها رعایت شود بحث زمان و ساعات تردد دانشجویان در خوابگاه‌ها است همچنین شما باید نسبت‌به وضعیت پوشش و ظاهر دانشجویان در ساعات تردد به محیط بیرون خوابگاه و دانشگاه نیز حساسیت داشته باشید.

وی با اشاره به فعالیت‌های گروه‌ها و فرقه‌های ضاله در داخل دانشگاه و مخصوصاً محیط خوابگاه‌ها گفت: این گروه‌ها با استفاده از فضای مجازی و پخش تبلیغات در محیط دانشگاه و خوابگاه‌ها قصد گمراه کردن دانشجویان را دارند و بسیاری از دانشجویان به‌صورت ناآگاهانه و بدون اطلاع از مفهوم برخی نمادها، آن‌ها را به‌عنوان مدال و یا دست‌بند استفاده می‌کنند. لذا شما باید در صورت مشاهده‌ی این علامت‌ها و نمادهای گروه‌های ضاله در میان دانشجویان، آن‌ها را راهنمایی و هدایت کنید.

مدیر حراست دانشگاه تبریز با اشاره به حوادث دانشگاه در پاییز سال گذشته و برخی تجمعات دانشجویان معترض در داخل دانشگاه گفت: در جریان این تجمعات، ساعت‌ها با دانشجویان معترض و کسانی که لیدری آن‌ها را به‌عهده داشتند، صحبت کردم و خوشبختانه بسیاری از آن‌ها قانع شدند که دچار غفلت شده و در دام دشمنان افتاده اند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات اخلاقی و فساد موجود در جامعه، جلوگیری از قرار گرفتن دانشجویان در دام افراد فاسد را موضوعی مهم و ضروری برشمرد و افزود: مسئولین خوابگاه‌ها هر مورد مشکوکی را که دیدند به ما گزارش دهند چراکه بسیاری از افراد سودجو و فاسد برای به دام انداختن دانشجویان لحظه‌شماری می‌کنند و اگر دانشجویانی که واقعاً کم بضاعت هستند شناسایی و به ما معرفی شوند تا ما در بحث هزینه‌ی غذا و سایر موضوعات به آن‌ها کمک کنیم، چه‌بسا بتوانیم مانع از گمراهی این دانشجویان به‌خاطر بی‌پولی و مشکلات مالی شویم.

نباید در کار خود دچار روزمرگی شویم

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی در این کارگاه آموزشی گفت: حتی مادی گرا ترین کشورهای دنیا نیز نسبت‌ به مشکلات جامعه‌ی خود بی‌تفاوت نبوده و حساسیت دارند. لذا امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تنها مختص دین اسلام نیست و ما از روی اعتقاد دینی نسبت‌ به این موضوع حساسیت نشان می‌دهیم.

دکتر موسی رضایی ادامه داد: عادی شدن یک شرایط امری بسیار خطرناک است و ما نباید اجازه دهیم محیط کاری ما حالت عادی و روزمره داشته باشد و باید سعی کنیم همواره خلاقیت به خرج داده و فعال باشیم.

وی با تأکید بر اهمیت مدیریت امور دانشجویی خاطرنشان کرد: کم‌تر مجموعه‌ای را می‌توان پیدا کرد که به اندازه‌ی مدیریت امور دانشجویی با دانشجویان سروکار داشته باشد. لذا کار این مجموعه شوخی‌بردار نیست و هیچ کدام از ما نباید کار خود را کوچک بشماریم.

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: به‌هیچ‌عنوان نباید از کار کردن با دانشجویان خسته باشیم و همواره باید با مهربانی با آن‌ها رفتار کنیم و اگر آن‌ها درخواستی دارند که به‌لحاظ قانونی ممکن نیست، این موضوع را با مهربانی و لطافت به آن‌ها مطرح کنیم.

دکتر رضایی در خاتمه تأکید کرد: اگر می‌خواهیم دانشجویان ما که همانند فرزندان فرزندان ما هستند در محیطی امن و سالم تحصیل کنند باید فضای دانشگاه را برای افراد خاطی و خدانشناس که قصد گمراه کردن دانشجویان دارند فضایی ناامن کنیم و هر موضوع مشکوک غیرعادی و مهمی که مشاهده کردید به مسئولین مربوطه گزارش دهید.

امر به معروف و نهی از منکر را با زبان نرم و با محبت انجام دهیم / حجاب محدودیت نیست و عین آزادی است

سرپرست معاونت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی در این جلسه با تأکید بر این‌که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر وظیفه‌ی همگانی بوده و تنها برعهده‌ی عده‌ای خاص نیست، گفت: ارزش امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در مقایسه با سایر واجبات همانند ارزش دریا در مقابل یک قطره‌ی آب است.

ضرورت شناخت مخاطب در بحث امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر

حجت‌الاسلام سعید امامی ادامه داد: مهم‌ترین راه صالح شدن، یک فرد مصلح شدن او است. یعنی ما ابتدا باید به فکر اصلاح دیگران باشیم و این که بعضی افراد معتقد هستند چون نمی‌توانند خود را اصلاح کنند، پس دیگران را نیز اصلاح نمی‌کنند، صحیح نیست. چراکه اگر ما این احتمال را می‌دهیم که راهنمایی‌ها و سخنان ما می‌تواند در طرف مقابل اثرگذار باشد، باید او را راهنمایی کنیم و چه‌بسا در همان لحظه ما نیز تصمیم بگیریم تا از کارهای بد خود توبه کنیم.

وی در ادامه ضمن تشریح مراحل و شرایط امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، بر ضرورت شناخت مخاطب در بحث امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تأکید کرده و افزود: مخاطبین ما شامل سه دسته‌ی غیب گرا، خودگرا و موفقیت گرا هستند.عیب‌گراها کسانی هستند که خدا، دین و معنویت را قبول دارند و طبیعتاً امربه‌معروف و نهی‌ از منکر این افراد به‌مراتب راحت‌تر است. خود گراها نیز کسانی هستند که فقط به‌دنبال خودشکوفایی بوده و موفقیت گراها نیز تمامی تلاش و توان خود را بر روی موفقیت در امور دنیوی بکار می‌گیرند و ما می‌توانیم با بیان آثار دنیوی یک کار منکر این افراد را هدایت کنیم.

سرپرست معاونت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز با اشاره به ابتکار عمل بانو آسیه در نجات جان حضرت موسی(ع)، رفتار وی با فرعون را مصداق بارزی از مخاطب‌شناسی در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر عنوان کرد.

حجت‌الاسلام امامی در خاتمه با اشاره به فلسفه‌ی حجاب در قرآن گفت: تعریف قرآن از حجاب «یعرفن فلا یؤذین» است یعنی حجاب به‌منزله‌ی عاملی برای شناساندن افراد و جلوگیری از اذیت شدن افراد است. لذا حجاب محدودیت نبوده و به‌معنای واقعی کلمه به مفهوم آزادی است. ما می‌توانیم حجاب را با روش‌های خوب و با زبان نرم و لطیف تذکر دهیم. چه‌بسا اگر با اخلاق محبت آمیز بحث حجاب و عفاف را گوشزد کنیم و طرف مقابل احساس کند که ما به او احترام می‌گذاریم، حرف‌های ما بر روی او اثر مثبتی بگذارد.

تداوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی کارکنان مدیریت امور دانشجویی

مدیر امور دانشجویی دانشگاه تبریز نیز با اشاره به تداوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختص کارکنان این مدیریت، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم این کارگاه‌های آموزشی را در موضوعات مختلف و مسائل مبتلا بهی که کارکنان مدیریت امور دانشجویی با آن‌ها سر و کار دارند، ادامه دهیم تا تمامی مدیران و کارشناسان آمادگی لازم را برای مقابله با اتفاقات مختلف داشته باشند.

محمد شهری ادامه داد: با توجه به اهمیت بحث امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب، اولین کارگاه به این موضوع اختصاص یافت چراکه ما به‌عنوان کسانی که در دانشگاه تبریز مسئولیت داریم، در تمامی حیطه‌ها از جمله امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب، نیازمند آنوزش و مهارت آموزی هستیم.

 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: دانشگاه تبریز


( ۸ )

نظر شما :