حجاب، دستور دین یا مانیفست حکومت؟

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۴۶۲ اخبار
تعداد بازدید:۲۴۲۰
نشست "حجاب، دستور دین یا مانیفست حکومت؟" از سری نشست های تخصصی در دانشگاه تبریز برگزار شد.

نشست تخصصی با محوریت حجاب، دستور دین یا مانیفست حکومت؟ با حضور مسئولان، کارشناسان و فعالان این حوزه و جمعی از دانشجویان در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد.

در جامعه‌ اسلامی حفظ و رعایت حجاب و عفاف، تنها وظیفه‌ زنان جامعه نیست
حجت الاسلام دکتر عباس عباس زاده، عضو هیات علمی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز در این نشست ضمن تشکر از حضور دانشجویان در این نشست تخصصی با اشاره به فلسفه حجاب در نگاه شهید مطهری گفت: در جامعه‌ اسلامی حفظ و رعایت حجاب و عفاف، تنها وظیفه‌ زنان جامعه نیست، بلکه مردان آن جامعه نیز ملزم به حفظ و رعایت آن هستند که در کتاب شهید مطهری در موضو ع ها و محورهای مختلف بر این مسایل اشاره و تاکید شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه حجاب و عفاف در فرهنگ اسلامی به منظور تأمین امنیت اجتماعی و سلامت روحی و روانی افراد است، تصریح کرد: در مسئله حجاب و عفاف باید افراد به آن آگاهی و دانش برسند که خودشان این مسایل را رعایت کنند و آن ارزشمندتر است و گرنه با اجبار نمی توان کار اساسی کرد.  
عضو هیات علمی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به معنی کلمه حجاب گفت: حجاب به معنی ستر و پوشش است و پوشش برای زنان محدودیت ایجاد نمی کند، بله موجب ارزش آفرینی زنان در جامعه می شود.

وضعیت حجاب و عفاف در استان ما در وضعیت بهتری قرار دارد
سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در این نشست با اشاره به مصوب های دهه 80 شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره گسترش فرهنگ عفاف و حجاب گفت: بر اساس این مصوبه ها 26 دستگاه و نهاد متولی ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه هستند که در سال های اخیر به خاطر کوتاهی این دستگاه ها و مسئولان متولی این وضعیت در جامعه ایجاد شده است.
وی افزود: اگر در 18 سال اخیر به 50 درصد این مصوبه های شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه عمل می شد، امروزه عمده مشکل بی حجابی و بدحجابی در جامعه برطرف می شد.  
این مقام در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت حجاب و عفاف در استان ما در مقایسه با سایر استانها در وضعیت بهتری قرار دارد، افزود: توسعه فرهنگ رعایت و حفظ حجاب و عفاف باید در جامعه نهادینه شود که این مسئله باید در دوران ابتدایی و کودکی به کودکان در آموزش و پرورش و دیگر مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی آموزش های لازم داه شود.

مسئله حجاب و عفاف یک عقیده و باور است
مهدی نور محمدزاده، کارشناس حوزه فرهنگی و رسانه هم در این نشست تخصصی با بیان اینکه مسئله حجاب و عفاف یک عقیده و باور است، گفت: در دهه ها و سال های اخیر به خاطر عملکرد ضعیف نهادها و دستگاه‌ها در خصوص موضوع حجاب و عفاف یک فضای احساسی، عاطفی و روانی منفی در جامعه ایجاد شده و این امر موجب گسترش فرهنگی بدحجابی در جامعه ما شده است.   
وی افزود: امروزه به خاطر کوتاهی های که درباره حجاب و عفاف صورت گرفته با هجمه‌های زیادی در جامعه روبرو هستیم که در کوتاه مدت نمی توان این مشکل اجتماعی را برطرف نمود.
کارشناس حوزه فرهنگی و رسانه اضافه کرد: با اجبار، اصرار، زور و فشار نمی توان گسترش فرهنگ حجاب و عفاف را در جامعه نهادینه کرد.   

در کوتاه مدت نمی توان مسئله بدحجابی را اصلاح کرد
خانم خسروی، کارشناس و محقق حوزه حجاب و عفاف نیز در این نشست گفت: در گذشته اهتمام خاصی درخصوص نقش حجاب و عفاف در سلامت جامعه و معرفی و همچنین برنامه و کار اساسی و خاصی در زمینه ترویج فرهنگ آن، در جامعه، مدارس، دانشگاه ها و دیگر مراکز فرهنگی و اجتماعی صورت نگرفته است و امروز به خاطر برخی مشکلات بوجود آمده برخی دستگاه ها و نهاد و مسئولان دست بکار شده اند.  
وی افزود: با گشت ارشاد و با دوربین و ایجاد یک فضای حساسی و عاطفی نمی توان مشکل حجاب و عفاف را در جامعه کنترل و حل کرد و در کوتاه مدت هم نمی توان مسئله بدحجابی را اصلاح کرد.
لازم به ذکر است؛ در این نشست تخصصی همچنین این کارشناسان به سوالات برخی دانشجویان درباره موضوع حجاب و عفاف و پوشش اجباری و ... پاسخ دادند.

کلید واژه ها: دانشگاه تبریز حجاب حجت الاسلام دکتر عباس عباس زاده سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری


( ۱۵ )

نظر شما :