در دومین گفت‌وگوی آزاد دانشجویی دانشگاه تبریز در سال جدید مطرح شد؛

تنها خواسته ی ما این است که به صحبت های ما گوش دهید/رفراندوم باید برای بیان مشکلات مردم باشد

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۸ کد : ۱۹۴۵۲ اخبار
تعداد بازدید:۷۴۷

دومین گفت‌وگوی آزاد دانشجویی دانشگاه تبریز در سال جدید، با موضوع «همه پرسی و قوانین آن در ایران»، در تالار شهید شفایی دانشگاه تبریز برگزار شد.

تا کنون کسی بخاطر گفتگو و اظهار نظر آزاد در تریبون بازخواست نشده
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام دکتر سعید علیزاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز طی سخنانی در این جلسه، در خصوص درخواست دانشجویان مبنی بر برگزاری جلسات گفت‌وگوی آزاد دانشجویی در محل آمفی تئاتر روباز دانشگاه (چاله عمران)، اظهار کرد:  ما سعی می‌کنیم که تربیون آزاد را به محل آمفی تئاتر روباز دانشگاه (چاله عمران) منتقل کنیم اما از شما دانشجویان می‌خواهم که وابسته‌ی به مکان و زمان نباشید، چراکه تفاوتی بین دو مکان وجود ندارد و اینطور نیست که در چاله‌ی عمران دوربین وجود نداشته باشد و مثلا شما نگران عواقب صحبت های خود نباشید. تا کنون کسی بخاطر گفتگو و اظهار نظر آزاد در تریبون بازخواست نشده و تضمین ها، با حفظ آداب رسوم و فرهنگ دانشگاهی گفتگو به قوت خود باقیست.  
وی ادامه داد؛ انتظار دیگری که از دانشجویان می رود اظهار نظر دقیق و عالمانه نسبت به موضوعات مطرح شده است. رویکرد معاونت فرهنگی رشد تریبون به سمت استاندارهای علمی و فرهنگی و نیز رشد افراد شرکت کننده است هم مسئولان پاسخگوی مدعو در تریبون و هم دانشجویان مطالبه گر، پایبند به اظهارات دقیق و علمی باشند و از هوچیگری و فرافکنی در مباحث پرهیز کنند.
وی افزود: یکی از برنامه‌های مسئولین دانشگاه برگزاری این جلسات در محیط‌های مختلف از جمله در خوابگاه‌های دانشجویی است تا از نزدیک با دانشجویان صحبت کنیم. اما درخواستی که از دانشجویان عزیز دارم این است که لحن سخنان خود را در مکان‌های مختلف تغییر نداده و اخلاق گفتگو را در همه جا را رعایت نمایند.

به صحبت‌های ما گوش دهید
در ادامه این گفت‌وگوی آزاد دانشجویی، یکی از دانشجویان شرکت کننده خطاب به مسئولین گفت: ما رفراندوم نمی خواهیم و تنها خواسته‌ی ما این است که به صحبت‌های ما گوش دهید. رفراندوم  باید برای بیان مشکلات مردم باشد. چرا من جوان نمی‌توانم برای خود ماشین بخرم؟ چرا بعد از گذشت بیش از 40 سال همچنان فرزندان شهدا و جانبازان با استفاده از سهمیه وارد دانشگاه‌ها میشوند؟ حکومت ما نه اسلامی است و نه جمهوری!
وی با  بیان اینکه  می‌بایست رئیس جمهوری  در این جلسه حاضر می‌شد تا حرف‌های ما را می شنید، افزود: رفراندوم موضوعی براساس قانون اساسی است اما چون در کشور ما اسلامی وجود ندارد، اگر رفراندومی هم برگزار شود، باید با همه‌ برمبنای عدالت رفتار شود  که متأسفانه اینطور نیست.

قانون اساسی به راحتی قابل تغییر نیست
یکی دیگر از دانشجویان حاضر در این جلسه، با تاکید بر  اینکه نباید رفتار برخی از روحانیون و مذهبی نما‌ها را به پای اسلام نوشت، خاطرنشان کرد: قانون اساسی به راحتی قابل تغییر نیست. ما دو نوع رفراندوم داریم که یکی قانون عادی است و قابل انعطاف اما قانون دیگر عبارت است از  قانون اساسی که غیر انعطاف پذیر است و در نتیجه نمی‌توان در رابطه با آن رفراندوم برگزار کرد.

حجاب یک حقوق فردی است
دانشجوی دیگری که برای  بیان نقطه نظرات خود در پشت تریبون قرار گرفت، اظهار کرد: ما دارای دو نوع حاکمیت شامل، حاکمیت الهی و حاکمیت مردمی هستیم. اما در قانون فقط یه نوع حاکمیت وجود ندارد بلکه یک سری از این حاکمیت‌ها  مردمی و مابقی الهی هستند.!
وی ادامه داد: ما یک همه پرسی اساسی داریم که در رابطه با قانون اساسی است و فقط رأی گیری به صورت (آری یا نه) صورت می‌گیرد. اما همه پرسی دیگر سیاسی می‌باشد که می توان به ابطال انتخابات اشاره کرد. اما در رابطه با حجاب نمی‌توانیم همه پرسی برگزار کنیم زیرا حجاب یک حقوق فردی است.

مفهوم رفراندوم متفاوت با همه پرسی است
یکی دیگر از دانشجویان حاضر در این تریبون آزاد نیز گفت: سه نوع دموکراسی مستقیم، غیر مستقیم و نیمه مستقیم وجود دارد. در دموکراسی مستقیم  تمامی شهروندان یک جامعه می‌توانند در  موضوعات مختلف اظهار نظر کنند اما کشور‌های بزرگی مانند ایران، آمریکا، روسیه و ... نمی‌توانند اینگونه باشند. در کنار این موارد یک نوع دموکراسی نماینده محور نیز وجود دارد که براساس این، پارلمان‌ها تشکیل یافته و به نمایندگی از مردم در موضوعات مختلف اظهار نظر می‌کنند.
وی ادامه داد: مفهوم رفراندوم متفاوت با همه پرسی است؛ به طوری‌که  رفراندوم برای تغییر یک مسئله اساسی مثلا حاکمیت می‌باشد اما همه پرسی جنبه‌ی عمومی دارد و در آن عموم مردم برای یک مسئله‌ی خاص اظهار نظر می‌کنند.  
وی در رابطه با نحوه برگزاری همه پرسی نیز خاطرنشان کرد: برای برگزاری یک همه پرسی باید رئیس جمهوری یا 100 تن از نمایندگان مجلس پیشنهاد دهند که در ادامه باید دو سوم نمایندگان این موضوع را تصویب کنند و سپس به تائید شورای نگهبان برسد که در 40 سال گذشته هیچ رئیس جمهوری چنین پیشنهادی را نداده است.

کلید واژه ها: دانشگاه تبریز گفت‌وگوی آزاد دانشجویی حجت الاسلام دکتر سعید علیزاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز همه پرسی و قوانین آن در ایران


( ۳ )

نظر شما :