مراسم احیای شب های قدر در دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۳۹۷ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۸۴۱


مراسم معنوی احیای شب های قدر به مدت سه شب با حضور دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم در مسجد بزرگ دانشگاه تبریز برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی نظری، در شب اول این آیین با اشاره به عظمت، فواید و بهترین اعمال شب های قدر گفت: این شب ها بهترین فرصت برای توبه کردن از گناهان، حرکت در مسیر درست و نزدیکی و بازگشتن به سوی خداوند متعال است.  
 به گفته وی بر اساس آیات و روایات، دنیا گرایی و وابستگی به مادیات موجب گمراهی انسانها خواهد شد، به طوریکه افراد در دنیای فهم معرفت خویش دچار اشتباه خواهد شد.   
وی در ادامه با اشاره به ماموریت انسان در حیات خویش افزود: انسانها برای رسیدن به کمال، سعادت و تکامل، باید در مسیر بندگی و هدایت الهی قرار بگیرند و قرار گرفتن در این مسیر نیز در گرو عدم وابستگی به مادیات و دنیا گرایی است.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نشانه ها و عظمت قدرت و آفرینش خداوند و اهمیّت نعمت های بی شمار برای تمام موجودات هستی گفت: خداوند متعال همه نعمت ها را برای انسانها آفریده است، بنایراین اگر فردی بخواهد خداوند را بهتر بشناسد، فقط کافی است به این نعمت های آفریده شده، بنگرد و نسبت به خداوند متعال احساس خضوع و تواضع داشته باشد و کفران نعمت نکند.    
حجت‌الاسلام والمسلمین نظری، با تاکید بر اینکه قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام چراغ هدایت و کشتی نجات بشر هستند، تصریح کرد: قرآن و اهل بیت علیهم السلام چراغ راه حرکت انسانها به سمت قرب الهی است و در همین راستا اهل بیت(ع) به ما یاد دادند که در مسیر رستگاری حرکت کنیم.  
دومین شب قدر نیز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد انوری برگزار شد.
مسئول استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌ شرقی در این آیین با اشاره به برخی فضایل و ویژگی های شب قدر گفت: شب های قدر بهترین و بافضیلت ترین شب ها است که عبادت و اعمال بندگان در این شب، بهتر از هزار ماه است.
وی با بیان اینکه شب های قدر به آمرزیدن، توبه و استغفار به درگاه حق مشهور شده است، تصریح کرد: هر لحظه و زمان انسان بخواهد، توبه کند، آغوش خداوند متعال برای توبه باز است، اما تفاوت توبه و استغفار در شب های قدر در مقایسه با شب های عادی تحول و دگرگونی درونی انسانها است.   
حجت الاسلام والمسلمین انوری در ادامه با تاکید بر اینکه انسانها در مورد بخشش گناهان و توبه نباید هیچ گونه نگرانی داشته باشند، یاد آورشد: در قرآن، آیات و روایت زیادی در مورد بخشش گناهان انسانها وجود دارد که نباید افراد از این بابت مایوس شوند که اولین قدم هم در این راستا توبه است. آنچه در این شب ها مهم است توجه به ریشه معصیت ها است، باید تلاش کنیم با ایجاد زمینه مناسب ریشه گناهان را از بین ببریم.
به گفته وی، توبه باید همراه با تحول و دگرگونی افراد صورت گیرد و این بهترین و با ارزش ترین راه بخش گناهان و بازگشت به سمت خداوند متعال است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه همه اقدامات و کارهای خیرخواهانه، خداپسندانه و انجام امور خیریه افراد باید بدون ریاکاری باشد، تصریح کرد: کار افراد وقتی ارزش دارد و مورد توجه خداوند متعال قرار می گیرد که در راستای رضای خدا و بدون ریاکاری صورت گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرحیم  سرایی از دیگر سخنرانان مراسم شب های قدر در مسجد دانشگاه تبریز بود که در شب سوم برگزار شد.
وی در شب سوم این آیین معنوی با اشاره به برکات و فیوضات شب های پرفیض قدر گفت: لیله القدر، بهترین لحظات برای خودسازی، تطهیر، تزکیه نفس و نزدیکی به خداوند متعال است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سرایی در ادامه با اشاره به ویژگی های مومن واقعی افزود: مومن واقعی کسی است که وقتی نام و یادی از خدا برده می شود، قلب او به شدت به تپش می افتد و داشتن ایمان واقعی به خداوند متعال هم، ایمان قلبی است که مومنان واقعی توکل راستین و اعتقاد قلبی به خداوند دارند.
وی افزود: ماه رمضان و عبادت در این ماه و به ویژه شب های قدر؛ بهترین فرصت برای توبه و نزدیکی به خداوند متعال است.
یادآور می شود: مراسم احیای شب های قدر در دانشگاه تبریز، در شب های 20 فروردین،22 فروردین و 24  فروردین به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز و به همت هیئت دانشجویی شهدای گمنام در مسجد دانشگاه تبریز برگزار شد.


( ۳ )

نظر شما :