با حمایت هیات رییسه دانشگاه تبریز صورت گرفت؛

تجهیز آزمایشگاه داده پردازی و پایش GIS هوشمند شهری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی به پهپاد فانتوم

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۹۲۷۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۲۴

 

آزمایشگاه داده پردازی و پایش GIS هوشمند شهری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی با حمایت هیات رییسه دانشگاه تبریز به پهپاد فانتوم مجهز شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر اکبر اصغری زمانی مدیر آزمایشگاه داده پردازی و پایش GIS هوشمند شهری با اعلام این خبر، گفت: دانشگاه تبریز در جرگه معدود مراکز دانشگاهی پیشروی قرار دارد که به چنین امکانی مجهز گردیده و آماده خدمات رسانی های متعدد آموزشی- پژوهشی و اجرایی مختلف در سطوح درون دانشگاهی و برون دانشگاهی است.

دکتر اصغری زمانی به ضرورت تجهیز آزمایشگاه به پهپاد و نقش آن در توسعه آموزشی و پژوهشی و ارتباط با صنعت اشاره کرد و افزود: آزمایشگاه پس از تکمیل چرخه کامل امکانات و تجهیزات آن عمدتا بر سه هدف اساسی متمرکز می شود که عبارتند از:

الف- اهداف آموزشی و پژوهشی دانشجویان در سطوح مختلف از کارشناسی تا دکتری و تامین بخشی از نیازمندی های مرتبط

ب- ارتباط با صنعت در تمامی حوزه های مرتبط با قابلیت های قابل عرضه از طریق فناوری پهپادی به مانند ۱. انواع امدادرسانی ها ۲. جمع‌آوری اطلاعات زیستی- جانوری، حیاتی و فضای سبزشهری و جنگلی و ...۳. نظارت هوایی بر کاربری های زمین، پوشش اراضی، سطوح آبی و ...و استخراج و بهنگام سازی نقشه های با مقیاس کاربردی- اجرایی برای نهادها، سازمان ها و ارگان های مختلف برابر آخرین روش های علمی با دقت بالا ۴. فیلم ‌برداری و عکاسی5 . پایش و رصد موضوعی و موضعی انواع طرح های شهری، روستایی، گردشگری، باستان شناسی، منابع طبیعی و زیست محیطی و ... 6. تهیه نقشه های جغرافیایی و پیش بینی وضع هوا 7. مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه و مهار انواع آتش سوزی ها و ... 8. کشاورزی و آبخیزداری 9. نظارت بر شبکه های برق رسانی و بازرسی های مهندسی و ...

 ج- ایجاد بستر لازم برای شکل گیری فعالیت های دانش بنیان در تمامی حوزه های مختلف شهری- روستایی از سه بعدی سازی های پویا و بهنگام گرفته تا  ناوبری شهری و ..

بر اساس همین گزارش، دکتر بهروز ساری صراف رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی نیز در این ارتباط گفت: با توجه به افزایش جمعیت شهری و نیازهای مدیریتی جامعه و به روز کردن داده ها و اطلاعات محیط شهری و حاشیه شهری، آزمایشگاه داده پردازی هوشمند شهری در سال ۱۴۰۰ شروع به فعالیت کرد.

دکتر صراف در ادامه با اشاره به ضرورت تجهیز آزمایشگاه داده پردازی و پایش GIS هوشمند شهری این دانشکده خاطرنشان کرد: مجهز شدن به تکنولوژی جدید از جمله پهپاد و لوازم جانبی برای این آزمایشگاه بسیار ضروری بود که با عنایت ویژه دکتر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز و اعضای هیت رئیسه دانشگاه، این امر محقق شد.

 رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی در پایان از همکاری های مدیران امور مالی و بودجه تشکیلات، تحول اداری و بهره وری دانشگاه تبریز و کارکنان امور مالی و اداری دانشکده و همچنین معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده نیز قدردانی نمود.


( ۲ )

نظر شما :