کارگاه آموزشی مخاطرات آب و هوای شهری در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۵ کد : ۱۸۷۹۰ اخبار
تعداد بازدید:۹۷۸

 

کارگاه آموزشی مخاطرات آب و هوای شهری با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای با شرکت مدیران و کارشناسان سازمان‌ها و ادارات مختلف در دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر هاشم رستم زاده عضو هیأت علمی دانشکده‌ی برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز طی سخنانی در این کارگاه با اشاره به برخی از توانمندی‌های فناورانه‌ی دانشگاه تبریز در زمینه‌ی تحلیل داده‌های آب و هوایی اظهار کرد: دانشگاه تبریز این توانایی را دارد که مخاطرات جوّی را به‌صورت پیوسته و در فاصله‌ی زمانی 30 دقیقه، از طریق ماهواره‌های بین المللی دریافت کند و این داده‌ها بر اساس دقیقه دریافت می‌شوند.  
مسئول سایت تحقیقات آب و هواشناسی کاربردی دانشکده‌ی برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز همچنین با اشاره به تنوع مخاطرات آب و هوایی و همچنین تنوع داده‌های دریافتی دانشگاه افزود: پدیده‌هایی که منجر به مخاطرات آب و هوایی می شوند از تنوع خاصی مثل ریزگردها، تگرگ و بارش‌های رگباری، یخبندان‌های زودرس و دیررس، آلودگی‌های هوا و ... برخوردار هستند و داده‌هایی که دریافت شده توسط دانشگاه تبریز، می‌توانند انواع پدیده‌های جوّی و مخاطرات مختلفی رصد کنند و این داده ها با استفاده از کامپیوتر های قوی با سرعت بالا تجزیه و تحلیل شده و نهایتا به صورت داده و نقشه در اختیار سازمان ها و ارگان ها قرار می گیرد.
مسائل مختلف آب و هوایی شهر تبریز و آذربایجان‌شرقی، آلودگی هوا منابع آلوده کننده و نقش مدیریت شهری در کاهش آلودگی هوا، ترافیک چالش‌های آن و راهکارهای کنترل بهینه‌ی آن از مسائل کلی مطرح شده در این کارگاه آموزشی بود که مدیران و کارشناسان ادارات و سازمان‌های مختلف حوزه‌ی مدیریت شهری در جریان امکانات و داده‌های دانشگاه تبریز، آخرین یافته‌ها و داده‌های تحلیلی قرار گرفته و پیشنهادات و راهکارهای حل این مسائل به اشتراک گذاشته شد.
شایان ذکر است این کارگاه به همت گروه ارتباط با صنعت، کارآفرینی و مالکیت فکری دانشگاه تبریز و با همکاری مدیریت بحران شهرداری کلانشهر تبریز برگزار شد و مدیران و کارشناسان بیش از 15 ارگان و سازمان مختلف متصدی در امور مدیریت شهری در آن شرکت داشتند.


( ۳ )

نظر شما :