در گفت‌وگو با رئیس با دانشکده‌ی فنی و مهندسی مرند مطرح شد؛

ضرورت ایجاد مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده فنی و مهندسی مرند

۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۳ کد : ۱۸۷۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۳۹
ضرورت ایجاد مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده فنی و مهندسی مرند

 

دانشکده‌ی فنی و مهندسی مرند یکی از دانشکده‌های دانشگاه تبریز است که در سال ۱۳۷۴ افتتاح شد و فعالیت آموزشی خود را در رشته‌ی کاردانی نقشه برداری آغاز کرد. یک سال بعد با ایجاد رشته‌ی کاردانی عمران – ساختمان‌های بتنی تعداد رشته‌های تحصیلی این دانشکده به دو رشته افزایش یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، در حال حاضر این دانشکده در گروه‌های نقشه‌برداری، عمران، علوم پایه و مواد شامل رشته‌‌های کارشناسی مهندسی نقشه برداری، کارشناسی ناپیوسته‌ی مهندسی  تکنولوژی نقشه برداری، کارشناسی مهندسی عمران - عمران، کارشناسی ناپیوسته‌ی مهندسی اجرایی عمران ،کاردان فنی عمران  و کارشناسی ریاضیات وکاربردها فعالیت می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با این دانشکده به سراغ دکتر شهامت، رئیس دانشکده رفتیم تا بیشتر در جریان فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و همچنین مشکلات و چالش‌های این دانشکده قرار بگیریم.

تحصیل ۶۰۰ دانشجو در دانشکده فنی و مهندسی مرند

دکتر ابوالفضل شهامت، استادیار عمران – نقشه‌برداری که از تیر ماه سال ۱۳۹۹ریاست دانشکده‌ی فنی و مهندسی مرند را برعهده دارد، با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ دانشجو در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند، اظهار می‌کند: حدود ۱۵۰ دانشجوی غیربومی (خارج از استان) در رشته‌های مختلف در حال تحصیل هستند و دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نیز شامل ۲۵دانشجوی ریاضی، ۲۷دانشجوی نقشه برداری و ۷۰ دانشجوی عمران هستند.

او ادامه می‌دهد: دانشکده‌ی مرند دارای دو سایت با متراژ اعیانی حدود ۸۵۰۰ متر مربع شامل سایت مرکزی و سایت مربوط به آزمایشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و سالن ورزشی است. این دانشکده از زمان بدو تأسیس کار خود را با رشته‌ی کاردانی نقشه برداری آغاز کرده و اکنون در پنج رشته دانشجو می‌پذیرد.

پیگیری راه­ اندازی دو رشته «ساختمان‌های هوشمند» و « مدیریت پروژه» در مقطع کارشناسی ارشد

رئیس دانشکده‌ی مرند با اشاره به نبود رشته‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشکده، اضافه می‌کند: یکی از نواقصات ما در این دانشکده نبود رشته‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد است که ما به جدّ پیگیر این موضوع از طریق شورای گسترش آموزش عالی هستیم در این میان دو رشته‌ی «ساختمان‌های هوشمند» و « مدیریت پروژه»‌ مورد تصویب قرار گرفته ولی هنوز پذیرش دانشجو نداشته­ایم که امیدوارم به زودی با رفع برخی موانع بتوانیم پذیرش دانشجو در این دو رشه را داشته باشیم؛ در این­صورت این دو رشته در بین دانشگاه­های دولتی شمال غرب تنها در دانشکده‌ی فنی و مهندسی مرند تدریس شد و به دنبال تصویب در دو رشته-گرایش دیگر در این مقطع هستیم. در حال برنامه­ریزی جهت اخذ یک رشته در مقطع کارشناسی نیز می­باشیم که در صورت تصویب اولین دانشکده در جذب این رشته در بین دانشگاه­های ایران خواهیم بود.

دکتر شهامت در خصوص اعضای هیأت علمی دانشکده‌ی فنی و مهندسی مرند نیز می‌گوید: در حال حاضر ۲۳هیأت علمی در این دانشکده در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۷ هیأت علمی در گروه نقشه­ برداری، ۹ هیأت علمی در گروه عمران و ۷ هیأت علمی نیز در گروه علوم پایه و مواد با تخصص ­های ریاضی، فیزیک و شیمی مشغول به تدریس هستند.

رئیس دانشکده‌ی مرند در تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های علمی برگزار شده در این دانشکده‌ خاطرنشان می‌کند: در طول سال‌های اخیر و پیش از شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های مختلفی از جمله کنفرانس ملی نقشه برداری، کنفرانس بین المللی جبر، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی ژئوماتیک (گرامیداشت دکتر رجبی رئیس گروه کاداستر سازمان ملل) برگزار شد.

تجهیزات و آزمایشگاه‌های منحصر به فرد این دانشکده

دکتر شهامت در خصوص آزمایشگاه‌های دانشکده‌ی فنی و مهندسی مرند نیز می‌گوید: آزمایشگاه‌های این دانشکده منحصر به فرد هستند به‌طوریکه یکی از این آزمایشگاه‌ها، آزمایشگاه ایستگاه دائمی GPS است که می‌توان به‌وسیله‌ی این ایستگاه، حرکت پوسته‌‌ی زمین را مورد بررسی قرار داده و مختصات ایستگاه به‌صورت دائم تعیین کرد. این آزمایشگاه در راه ­اندازی کشاورزی مکانیزه سطح شهرستان نیز می­تواند کاربرد داشته باشد. همچنین از دیگر کاربردهای آن می‌توان به خدمات برای نقشه برداران تا شعاع ۴۰ کیلومتری جهت بالا بردن دقت برداشت آنی GPS، کمک به سامانه‌ی شمیم سازمان ثبت و اسناد و اتصال به شبکه ژئودینامیک ایران اشاره کرد.

استفاده از خوابگاه و سالن دانشگاه آزاد و پیام نور مرند

رئیس دانشکده‌ی فنی و مهندسی مرند امکانات رفاهی از جمله خوابگاه و سالن ورزشی را یکی از مشکلات بزرگ این دانشکده عنوان کرده و می‌افزاید: بعد از عقد تفاهم­نامه همکاری دانشگاه تبریز و شرکت مس مبنی بر راه­ اندازی آزمایشگاه جامع مواد معدنی شمالغرب کشور در سایت دو این دانشکده، ما مجبور به تخلیه‌ی خوابگاه و سالن ورزشی شدیم و اکنون یکی از مشکلات ما نبود خوابگاه و سالن ورزشی برای دانشجویان است که ناچار هستیم از خوابگاه و سالن دانشگاه آزاد و پیام نور مرند استفاده کرده و هزینه نیز پرداخت کنیم. ما برای حل این مشکل قطعه زمینی به متراژ ۷۵۰۰ متر مربع در اختیار داریم که می‌توان در این زمین خوابگاه، سالن ورزشی و آزمایشگاه‌ها را احداث کرد و در این راستا همپای هیات رئیسه محترم دانشگاه پیگیر جذب اعتبار و همچنین خیّرین عزیز هستیم تا با کمک آن‌ها این مشکل دانشجویان را حل کنیم.

براساس این گزارش، دانشکده‌ی فنی و مهندسی مرند با دارا بودن آزمایشگاه‌ها و قسمت‌های مختلف آموزشی و با تکیه بر اساتید با تجربه و به کمک دانش روز و تحقیقات علمی در راستای اهداف علمی و پژوهشی و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد گام برمی­ دارد.

از جمله آزمایشگاه‌ها و واحدهای مختلف این دانشکده می‌توان به آزمایشگاه هیدرولیک، آزمایشگاه خط تولید سرامیک، آزمایشگاه بتن، سایت نقشه­ کشی، آتلیه نقشه برداری شامل رایانه‌های پیشرفته، ایستگاه GPS و سامانه‌ی کنترل کورس، آزمایشگاه نقشه ­برداری، آزمایشگاه فتوگرامتری هوایی، کتابخانه، غذاخوری، سالن آمفی تئار، سایت‌های کامپیوتری و کتابخانه اشاره کرد.

 


( ۳ )

نظر شما :